Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päivän erikoinen ÄI1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päivän erikoinen ÄI1."— Esityksen transkriptio:

1 Päivän erikoinen ÄI1

2 Otsikko tehtävän numero! koko nimi ja ryhmä oikeaan yläkulmaan
ei alleviivausta mieti otsikkoa huolella  kiinnostava, vastaa tekstiäsi (8. Lukiovuoteni  8. Tulevat vuoteni lukiossa)

3 Pilkkusäännöistä ei pilkkua: pilkku EI KOSKAAN aloita riviä
kysyvä sivulause (epäsuora kysymys): En tiedä milloin opettaja tulee. lauseenvastike: Ymmärtäen asian oikean laidan Paavo pysytteli hiljaa. pilkku EI KOSKAAN aloita riviä kertaa pilkkusäännöt!

4 Sekalaista muista kappalejako; kappaleiden väliin ei tule tyhjää riviä, vaan uusi kappale sisennetään ei tervehdystä alkuun (ellei tekstilaji ole kirje): Hei, olen Paavo Paavola. älä puhuttele lukijaa (opettajaa): Toivottavasti sait selvää käsialastani. käsiala: isojen ja pienten kirjainten on erotuttava vältä piiiiiitkiä virkkeitä (vain pilkku välissä); piste on ihana välimerkki

5 vältä metakieltä (eli kirjoittamisesta kirjoittamista): Olen tässä kirjoittanut harrastuksistani --. / Kirjoitin kitaransoitosta, koska --. alle kymmenen numerot kirjoitetaan kirjaimin (samoin yleensä tasaluvut: sata, tuhat, miljoona) varo toistoa (virkerakenne, yksittäinen sana, pääte tmv.)

6 mieti, onko mielekästä käyttää sanaa normaali; mitä se tarkoittaa??
keep it simple: mieluummin lyhyt, simppeli ja ymmärrettävä lause kuin pitkä, monimutkainen ja epäselvä lause Monille opiskelijoille voi tulla hankaluudeksi koulumatkat.  Koulumatkat saattavat osoittautua hankaliksi monille opiskelijoille. mieti, onko mielekästä käyttää sanaa normaali; mitä se tarkoittaa??

7 komparatiivi: Lukio alkoi helpommin kuin odotin
komparatiivi: Lukio alkoi helpommin kuin odotin. (EI: helpommin mitä odotin) esseessä saa kuulua oma ääni (eli oma näkökulma, omat kokemukset), vrt. esim. otsikko Musiikin voima  Mitä musiikki sinulle merkit

8 Karsi puhekielisyydet
reenit  treenit jonnekin, sinnekin, jollekin (ei kahta k:ta vaikka puheessa se kuuluukin) siittä  siitä No, --. läppää amis matikka, hissa fiilis alkaa tehdä jtk (ei: tekemään)

9 ummet ja lammet juttu sekoittaa, tavoittaa, MUTTA: samastua sana koska ilmaisee syytä, älä käytä sitä synonyyminä sanalle milloin (monitulkintaisuus: Tulen, koska haluat.) oppiaineet pienellä alkukirjaimella

10 Mitä ikinä kirjoitatkin…
… tekstissäsi ei saa olla YHTÄÄN kirosanaa tai alatyylistä ilmausta – IKINÄ!

11 arviointi 0-60


Lataa ppt "Päivän erikoinen ÄI1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google