Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
A4. Argumentointi ja retoriikka
Käsitteen didaktiikkaa
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Monilukutaito ja lukemisen flow
laaja-alaisen osaamisen alueet
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Ops seminaari Askola.
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä Kaisa Leino.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
POM2SSU Lyyrikoiden käyttö opetuksessa Noora Lakaniemi, Iida Raudaskoski, Sari Tikkanen & Juhana Tikkanen.
Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella
Opettajana monikulttuurisessa ja kielitietoisessa koulussa
Perustettu
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
mielipidekirjoitelma
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Monilukutaitoinen ja ilmiölähtöinen taidekasvatus
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kouvolan Yhteislyseon
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Tekstityöskentelyn lähtökohtia Vuoden 2016 POPS.n keskeinen uusi käsite on monilukutaito. sen_opetussuunnitelman_perusteiksi_VALMIS_14_11_201 2.pdf sen_opetussuunnitelman_perusteiksi_VALMIS_14_11_201 2.pdf

Monilukutaito( POPS 16 lainaus) Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Se liittyy kiinteästi ajattelutaitoihin ja kykyyn hankkia, muokata, tuottaa, esittää, arvioida ja arvottaa tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja - tilanteissa. Tietoa voidaan tuottaa ja esittää sanallisten, kuvallisten, numeeristen tai muiden symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla. … Monilukutaitoon liittyy laaja tekstikäsitys, jonka mukaan viestit voivat olla muun muassa kirjoitettuja, puhuttuja, audiovisuaalisia, painettuja, analogisia tai digitaalisia.

Monilukutaito( POPS 16 lainaus), jatkuu Monilukutaito kehittyy arkikielestä kohti eri tiedonalojen käsitteellisen kielen ja esitystapojen hallintaa. Monilukutaitoisuuden kehittyminen edellyttää rikasta tekstiympäristöä, sitä hyödyntävää pedagogiikkaa ja kunkin oppiaineen viestintäkäytänteiden opettamista. Monilukutaidon opetuksessa arvostetaan ja hyödynnetään oppilaan vapaa-ajan tekstejä ja niistä nousevia tulkintoja maailmasta. Monipuoliset oppimistilanteet mahdollistavat sen, että oppilas voi nauttia erilaisista teksteistä ja käyttää taitojaan aktiivisena osallistujana ja vaikuttajana.

Tekstien valinnasta Monipuolisuus, esim: So(siaalinen) Me(dia) Argumenttivirheet (esim. Metro hyvä lähde) Ajankohtaisuus Eksistentiaalinen merkittävyys (kaunokirjallisuus ym.) Asia- ja tieteelliset tekstit Analyyttisyys Kokemuksellisuus/tunteet mukana

Asia tekstien lukemisen ohje (HY, valtiotieteellinen, 2013) 1. Silmäile yleiskuva 2. Lue ymmärtäen 3. Analysoi kriittisesti 4. Analysoi rakentavasti

Argumentaation tunnistaminen Lähes aina tekstien kanssa ET:ssä ja filosofiassa työskenneltäessä yksi tärkeimmistä asioista on argumentaatioanalyysi. Perustekijät: väitteet (pääväite, tukiväite) perustelut päätelmät Ensimmäisessä vaiheessa näiden tunnistaminen Sitten syvempi analyysi 1. Lue ymmärtäen 2. Analysoi kriittisesti 3. Analysoi rakentavasti

Argumentaatioanalyysi Perusteluiden uskottavuus lähde tarkistettavuus yleispätevyys Päättelyn pitävyys ja johdonmukaisuus looginen seuraussuhde käsitteellinen suhde analogia, induktio yms. uskottava ei-uskottava korrelaatio epäpätevä