Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit"— Esityksen transkriptio:

1 Tiedonhallinnan taidot ja Kirjastoreitti Alueelliset koulutukset marraskuussa 2016

2 Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit
Tiedonhallinnan opetustarpeita ohjaavat OPSin valtakunnalliset perusteet myös Oulun kaupungin perusopetuksen tietostrategia sekä tietostrategian taitotasot tiedonhallinnan opetuksen tukimateriaaleina toimivat Tiedonhallinnan polku (perutuu tvt-taitotasoihin) sekä Kirjastoreitti-sivusto (sisältö linkittyy Tiedonhallinnan polkuun)

3 Monilukutaito ja tiedonhallinta OPSin perusteissa

4 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet 1-2 luokat
Monilukutaito L4 Oppilaita ohjataan hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä ja välittämään tietoa muille. Heitä ohjataan pohtimaan kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta sekä myös sitä, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Näin opetuksessa tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä. Monilukutaitoiseksi kehittyäkseen oppilaat tarvitsevat sekä rikasta tekstiympäristöä että suojaavaa tukea median käytössä. Opetuksessa käytetään ikäkauden tarpeisiin soveltuvia tekstejä, kuten lehtiä, kirjoja, pelejä, elokuvia ja musiikkia sekä monimuotoisen ympäristön havainnointia ja oppilaiden tekemiä ja valitsemia sisältöjä. Tuottamisen taitoja kehitetään tulkitsemisen ja arvottamisen taitojen rinnalla. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, kertoa tarinoita, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5 (Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely) Oppilaita opastetaan käyttämään keskeisiä hakupalveluita, kokeilemaan eri työvälineitä ja tekemään pienimuotoisia tiedonhankintatehtäviä eri aihepiireistä ja itseä kiinnostavista asioista. Heitä kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.

5 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet 3-6 luokat
Monilukutaito L4 Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmista. Oppilaita kannustetaan monipuolisille tiedon lähteille kuten suullisten, audiovisuaalisten, painettujen ja sähköisten lähteiden sekä haku- ja kirjastopalveluiden käyttöön. Samalla oppilaita ohjataan vertailemaan ja arvioimaan hakemansa tiedon soveltuvuutta.  Oppilaita ohjataan omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa, jolla tehdään näkyväksi medioiden tuottamia merkityksiä ja välittämää todellisuutta. Kriittistä lukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä. Kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset ovat tässä vaiheessa ominaisia tiedon esittämisen tapoja.   Erilaisten tekstien aktiivinen lukeminen ja tuottaminen koulutyössä ja vapaa-aikana sekä teksteistä nauttiminen - niin tulkitsijan kuin tuottajan roolissa - edistää monilukutaidon kehittymistä. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5 (Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely) Oppilaat harjoittelevat etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla. Heitä ohjataan hyödyntämään lähteitä oman tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä työskentelyn ja tuotosten dokumentoinnissa ja arvioinnissa.

6 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet 7-9 luokat
Monilukutaito L4 Oppilaita ohjataan monilukutaitoisuuden syventämiseen laajentamalla tekstien kirjoa kaikkien oppiaineiden opetuksessa. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Harjoittelun painopiste on analyyttisessä, kriittisessä ja kulttuurisessa lukutaidossa. Oppilaat harjaantuvat kaikkien aistialueiden ja tietämisen tapojen monipuoliseen hyödyntämiseen oppimisessa. Tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja harjoitellaan eri oppiaineille ominaisilla tavoilla sekä oppiaineiden yhteistyönä. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5 (Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely) Oppilaita ohjataan monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä tietolähteiden monipuoliseen käyttöön tutkivan ja luovan työskentelyn pohjana. Samalla harjoitellaan lähdekriittisyyttä ja opitaan arvioimaan omaa ja muiden - myös erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen - tapaa toimia ja tuottaa tietoa.

7 Tulevaisuuden taidot

8 Tiedonhallinta, mitä se on?
Tiedon hankinnan, käsittelyn, analysoimisen, esittämisen, soveltamisen, yhdistelemisen, arvioinnin ja luomisen taitoja. Yksilön valmiudet tiedon omatoimiseen, vuorovaikutteiseen ja kriittiseen hankintaan, käsittelyyn ja luovaan tuottamiseen karttuvat. Hyödynnetään tvt-taitoja monipuolisesti eri vaiheissa.

9 Tiedonhankinta Prosessi, jossa yksilö hankkii informaatiota eri tiedonlähteistä tyydyttääkseen tiedontarpeensa. Olennaisen ja kattavan tiedon keräämistä eri tiedonlähteistä. Tiedonhaku Tiedon etsimistä erilaisista tiedonlähteistä.

10 Miksi tiedonhallinnan taitoja pitää opettaa?
Tiedonhallinnan taidot ovat osa kansalaistaitoja – niitä taitoja, joita jokainen meistä tarvitsee elämässä selviytymiseen. Tiedonhallinnan taidot kuuluvat kaikkiin oppiaineisiin. Oppimisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että oppilailla on tietoja ja taitoja, joilla he voivat hallita tietotulvaa, suodattaa epärelevanttia tietoa pois ja että he osaavat käyttää ja jalostaa sekä jakaa hankittua tietoa.

11 2000-luvun kansalaistaidot – informaatio-, media- ja digitaidot
tulevaisuudessa matalan tason tietotyöllä ei ole enää kovin suurta merkitystä (faktojen googlaaminen) korkean tason tietotyön merkitys korostuu (tiedon soveltaminen, analysointi, uuden tiedon rakentelu jne.) verkko on paljon vaikeammin hahmotettava kuin perinteiset mediat, sen käyttöön tarvitaan tietoa ja taitoja netistä löytyy vastaus melkein mihin tahansa, ongelmana on nimenomaan relevantin tiedon löytäminen Ilkka Olander, Sometek:

12 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen

13 Tvt-taitotasot – poimintoja tiedonhallinnan asioista

14 OPSin liitteet Perusopetuksen tietostrategia (liite 10a) Tietostrategian taitotasot (liite 10b) Löytyvät OPS-portaalista

15 1.-2. luokat osaa tunnistaa erilaisia tiedonlähteitä
tuntee oman koulun kirjaston ja lähikirjaston osaa huolehtia omasta kirjastokortista osaa etsiä tietoa ohjatusti eri lähteistä osaa koota tiedosta tuotoksen ja esittää sen ohjatusti tutustuu ajatuskartan tekemiseen tiedonhankinnan pohjana

16 luokka osaa käyttää ajatuskarttaa aiheen rajaamisessa tiedonhankinnassa tietää lähdekritiikin perusteita ja ymmärtää, että tiedon luotettavuutta pitää arvioida osaa lähdemerkintöjen perusteet harjoittelee lähdekritiikkiä eli arvioimaan tekstien ja tiedonlähteiden luotettavuutta osaa käyttää ohjatusti kirjastojen aineistoja tiedonhakutehtävissä osaa arvioida ohjatusti omaa tiedonhakuaan ja tiedon käyttöä

17 5.-6. luokka osaa etsiä tietoa eri lähteistä omatoimisesti ja käyttää sitä työskentelyssään tietää tekijänoikeudesta keskeisimmät asiat tietää omaan verkkojulkaisuun liittyvät tekijänoikeusasiat osaa suhtautua kriittisesti eri tietoon ja tiedonlähteisiin osaa koota lähteet luetteloon osaa arvioida miten onnistui tiedon hakemisessa ja käytössä ja antaa rakentavaa palautetta muille

18 7.-9. luokat tuntee sosiaalisen median käytön periaatteita
osaa tehdä käsitekartan tiedonhankinnan pohjaksi osaa käyttää monipuolisesti erilaisia tiedonlähteitä ja hakutapoja osaa hyödyntää kirjastojen aineistoja ja palveluja monipuolisesti osaa käyttää kirjaston OUTI-tietokantaa omatoimisesti osaa toimia tekijänoikeuksia kunnioittaen osaa tutkia ja vertailla lähteiden luotettavuutta ja suhtautua kriittisesti löytämäänsä tietoon ymmärtää erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen toimintaa ja osaa käyttää niitä tiedonhankinnassa osaa käyttää myös kirjastojen sähköisiä aineistoja monipuolisesti tiedonhankinnassa (kaupunginkirjaston e-aineistot) hallitsee lähdeviittaukset omassa tekstissä ja osaa tehdä lähdeluettelon

19 Miten tiedonhallintaa opetetaan

20 Ajatuskartta Startti: Aiheen suunnittelu Tiedonhaku Kuvahaku
käsitteiden jäsentäminen avainsanat/asiasanat Startti: Aiheen suunnittelu Tiedonhaku Kuvahaku Tiedonhallinnan opetus on luonteva osa kouluarkea. Asioita voidaan käsitellä kaiken opetuksen ohessa. Tiedonlähteet Arviointi TVT-taidot Lähdekritiikki Lähdemerkinnät Tiedon koostaminen ja esittäminen Tekijänoikeudet

21 MOK – tiedonhallinnan oppimisen ytimessä
Oppilaat osallistuvat suunnitteluun. Lähtökohtana oppilaiden itse esittämät kysymykset käsiteltävänä olevasta ilmiöstä. Tvt-taidot: hyödynnetään tiedon koostamisessa ja luovien tuotosten tekemisessä Oppilaat hankkivat ja käsittelevät tietoa, harjoittelevat taitoja, muodostavat johtopäätöksiä, tekevät oppimiseen liittyviä tuotoksia. MOK-viikolla tärkeää: monipuolinen lähteiden käyttö, lähdekritiikki, tekijänoikeudet, lähteiden merkitseminen, tietojen yhdistäminen ja tuotoksen tekeminen. (Ilmiöopas: kokemuksia ilmiöopettamisesta)

22 Hyvissä ajoin ennen MOK-viikkoa!
Kirjasto & MOKit Tiedonhaun opetukset 5. lk & 7. lk Kirjastoreitin materiaalipankki Hyvissä ajoin ennen MOK-viikkoa! Aineistopaketit Aineistovinkkaukset MOK-viikolla kirjanäyttely kirjastossa Luokan omatoimiset käynnit kirjastossa Tulevaisuudessa itseopiskelumateriaalit verkkoympäristöissä.

23 Tiedonhallinnan polku
Mistä löydän apuja? OPSin tukimateriaali, perustuu tietostrategiaan ja taitotasoihin kokoaa yhteen tiedonhallinnan kentän osa-alueita: tvt-taidot, tiedonhankinta, kirjastonkäyttötaidot Polut löytyvät OPS-portaalista

24 Tavoitteet Opetuksen ja kirjastojen yhteistyötä
monilukutaidon tukeminen lukemaan innostaminen (hyvä lukutaito!) monipuoliset tiedonhankintataidot

25

26 Kirjastoreitti-sivusto
Mistä löydän apuja? Kirjastoreitti-sivusto kaupunginkirjaston viestintäkanava opettajille samassa osoitteessa myös Oulun koulukirjaston verkkosivut tiedonhallinnan opetuksen kannalta sivuston tärkein osio: Materiaalipankki, jonka sisältö on kuratoitu OPSin ja tiedonhallinnan opetuksen näkökulmasta tässä koulutuksessa tutustutaan materiaalipankin sisältöön tarkemmin:

27 Tiedonhakijan reitti avaa tiedonhankinnan prosessia ja tiedonhallinnan osa-alueita
Opettajan tukimateriaali Tiedonhakijan reittiin sekä eri luokka-asteiden reitit löytyvät Kirjastoreitti-sivuilta.

28 Koulutusmateriaalit opettajille Kirjastoreitti-sivustolla
kirjasto järjestää myös tiedonhankinnan ja tiedonhaun koulutuksia opettajille materiaalit itseopiskeluun löytyvät Kirjastoreitti-sivustolta:

29 #oulunkaupunginkirjasto Kysy mitä vaan!
Kiitos!  #oulunkaupunginkirjasto Kysy mitä vaan! Esityksen kuvat: pixabay.com


Lataa ppt "Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google