Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä 11.6.2015 Kaisa Leino.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä 11.6.2015 Kaisa Leino."— Esityksen transkriptio:

1 Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä 11.6.2015 Kaisa Leino

2 Tutkimusten tausta Tutkimuksia julkaisuvuosilta 2002-2015 –edustava otos 15-vuotiaista suomalaisnuorista –aineistot vuosilta 2000, 2003, 2009, 2012 –useita eri menetelmiä ja näkökulmia teoreettinen tarkastelu Tutkimukset kohdistuivat tietokoneen ja internetin käyttöön, mutta useimmat käyttötavoista onnistuvat nykyään myös mobiililaitteilla. 11.6.2015 sivu 2

3 Uusi opetussuunnitelman perusteet 2014: Monilukutaito (OPS 2014, 20) merkitsee taitoa hankkia, tulkita, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla (kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa). perustuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa. -> sisältää monenlaisia lukutaitoja. 11.6.2015 sivu 3

4 Monilukutaito (OPS 2014, 20-21) tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä (sisältää eettisiä ja esteettisiä kysymyksiä) ja auttaa oppilaita ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja sekä rakentamaan omaa identiteettiään. Opetuksessa tarkastellaan monipuolisia, yleensä oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta. Oppilaita ohjataan hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä ja välittämään tietoa muille. 11.6.2015 sivu 4

5 11.6.2015 sivu 5 (Leino 2015, 97)

6 15-vuotiaiden tietokoneen käyttö koulun ulkopuolella 2012 (vähintään kerran viikossa) (Leino 2015) 96 % surffaili Internetissä huvikseen 89 % osallistui virtuaaliyhteisöihin (esim. Facebook, MySpace) 69 % käytti sähköpostia. 68 % chattaili (esim. Messenger) 65 % latasi musiikkia, elokuvia, pelejä tai ohjelmistoja internetistä 48 % pelasi yksinpelejä ja 41 % moninpelejä 22 % latasi tai jakoi itse luomaansa sisältöä (mm. musiikkia, runoja, videoita, tietokoneohjelmia) 11.6.2015 sivu 6

7 15-vuotiaiden tietokoneen käyttö koulussa 2012 (vähintään kerran viikossa) (Leino 2015) 11.6.2015 sivu 7 35 % haki Internetistä tietoa koulutehtäviin 32 % chattaili verkossa 16 % käytti sähköpostia 15 % käytti koulun tietokonetta ryhmätyöhön tai pitääkseen yhteyttä muihin oppilaisiin 13 % käytti opetusohjelmia esimerkiksi vieraiden kielten tai matematiikan harjoitteluun

8 11.6.2015 sivu 8 Uusi ajattelutapa opetetaan tekstitaitoja, ei erillisiä osia täydennetään ”kuinka”-taitoja miksi, koska, kenelle -kysymyksillä kasvatetaan ajattelevia mediakuluttajia, aktiivisia kansalaisia

9

10 11.6.2015 sivu 10

11

12

13 11.6.2015 sivu 13

14 11.6.2015 sivu 14

15 11.6.2015 sivu 15 Uudet lukutaidon ulottuvuudet (Leino 2014) täydentävät perinteistä lukutaitoa; teknologia vaikuttaa tekstitaitoihin ja päinvastoin (muuttuvaa) tekniset taidot määrittävät; vaatii toimintaa multimodaalista intertekstuaalista situationaalista ja kontekstuaalista monikulttuurista

16 Uudet lukutaidon ulottuvuudet (Leino 2014) kuluttaja on usein myös tuottaja sosiaalisia, interaktiivisia anonyymius vs. itsestä kertominen etsiminen, arvioiminen ja tulkitseminen toistuvat kriittisen lukemisen taidot sekä netiikka merkittävässä asemassa 11.6.2015 sivu 16

17 11.6.2015 sivu 17 Kriittinen lukutaito kyselevä, kyseenalaistava, uusia näkökulmia ja vaihtoehtoisia esitystapoja etsivä, muiden asemaan asettuva, syitä ja seurauksia miettivä kriittinen lukeminen ei ole kritisoimista huomioi myös moraaliset ja eettiset näkökannat kriittinen lukutaito on myös ”maailman lukemista”

18 Painetun ja verkkotekstin lukemisen ero (Leino 2014) 11.6.2015 sivu 18

19 tekniset taidot (tool literacies) mediatuntemus (media literacies) informaation hallinta (information literacies) käyttötaidot käyttötavat tiedonhaku kognitiiviset prosessit tulkinta, arviointi ja synteesin tekeminen kriittinen, eettinen, kulttuurinen ja sosiaalinen lukutaito perinteinen lukutaito digitaalinen lukutaito Monilukutaito (Leino 2014) tekninen operationaalinen tieto hyödyntää pääsy tuottaminen vertailu merkitys Esim. taito ladata ohjelmisto tai kirjautua keskustelu- ryhmään Esim. eri medioiden erojen tunnista- minen Esim. kirjoittajan tarkoituksen tai tiedon luotettavuu- den arviointi

20 Lukemisen aspekteja erottelevat piirteet (Sulkunen 2004, 36) 11.6.2015 sivu 20

21 11.6.2015 sivu 21 Lukutaidon pistemäärät ryhmittäin (Leino, Linnakylä & Malin 2004) Sosiaa- linen media- käyttö Passii- vinen media- käyttö Aktii- visin verkon käyttö Moni- puoli- nen media- käyttö Populaa- riteks- tien kohtuu- käyttö Lukutaito (yhdistetty) Tiedon hakeminen Tekstin tulkinta Pohdinta ja arviointi Perin- teisen median käyttö

22 Yhteenveto tuloksista Paras lukutaidon taso oli niillä, jotka käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa kohtuullisesti ja monipuolisesti. Kaunokirjallisuuden merkitys lukutaidolle oli selkeä. Aktiivinen tiedonhaku tuki lukutaitoa ja lukemisen monipuolisuutta; pelaaminen ei tukenut. Sosiaalisella käytöllä ei selvää vaikutusta. Tyttöjen ja poikien välinen ero ei ole verkkolukemisessa yhtä suuri kuin perinteistä lukemista arvioitaessa. 11.6.2015 sivu 22

23 11.6.2015 sivu 23 Lähteet Leino, K. 2015. Teknologian käyttö kotona ja koulussa. Teoksessa J. Välijärvi & P. Kupari (toim.) Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 -tutkimuksen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2015:6, 94–106. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/okm6.pdf?lang=fi http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/okm6.pdf?lang=fi Leino, K. 2014. The relationship between ICT use and reading literacy: Focus on 15-year-old Finnish students in PISA studies. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja 30. https://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2014/t030.pdfhttps://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2014/t030.pdf Leino, K. & Nissinen, K. 2012. Verkkolukutaito ja tietokoneen käyttö PISA 2009 - tutkimuksessa. Teoksessa S. Sulkunen & J. Välijärvi (toim.) PISA09. Kestääkö osaamisen pohja? Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:12, 62–76. Leino, K., Linnakylä P., & Malin A. 2004. Finnish students' multiliteracy profiles. Scandinavian Journal of Educational Research 48 (3), 251–270, sekä Tarttuvatko nörtit kirjaan, eksyvätkö lukutoukat verkkoon? Suomalaisnuorten mediankäyttö teoksessa P. Linnakylä, S. Sulkunen & I. Arffman (toim.) Tulevaisuuden lukijat. Suomalaisnuorten lukijaprofiileja. PISA 2000. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. Sulkunen, S. 2004. PISAn tekstit opetussuunnitelman näkökulmasta. Teoksessa P. Linnakylä, S. Sulkunen & I. Arffman (toim.) Tulevaisuuden lukijat. Suomalaisnuorten lukijaprofiileja. PISA 2000. Koulutuksen tutkimuslaitos.

24 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä 11.6.2015 Kaisa Leino."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google