Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia"— Esityksen transkriptio:

1 Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Aihepiirit Elämän- ja maailmankatsomus sekä katsomusopetus ET:n luonne
Uskonnon ja omantunnon vapaus sekä säädökset ET:n OPS:n ydin Didaktiset lähtökohdat Didaktiset haasteet

3 Katsomus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne
Katsomuksellinen yleissivistys

4 ET:n luonne ET:n historia
ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine → kaksoisluonne (neutraalius ja uskonnottomuus) Neutraalius lähtökohtana kansainvälisesti hyväksytyt arvot Uskonnottomuus uskonnottomuuden piirteitä ET:n kenttä

5 Uskonnon ja omantunnon vapaus
Säädökset, jotka säätelevät uskonnonvapautta ja katsomusopetuksen järjestämistä koulussa Uskonnonvapauden käytännön toteutuminen koulussa

6 ET:n OPS POPS 2014:n rakenne: 1–2, 3–6 ja 7–9 sekä laaja-alainen osaaminen. OPS:n yleissuunta vuorovaikutustaidoista (kulttuuri)tiedollisempaan suuntaan, etiikka ja ajatteluntaidot jatkuvana punaisena lankana. Tavoitejatkumot (?) Sisältöjatkumot erit. 1–2 & 3–6 vs. 7–9

7 Didaktiikka Ei opeteta yhtä katsomusta Lähteminen lapsesta
Filosofiaa lapsille Keskustelu yleismenetelmänä monipuolisuus erilaisten keskustelujen vetäminen

8 Didaktiset haasteet Katsomusopetus (oman kasvun opetus)
esim. suhde koteihin Eettinen ja moraalikasvatus esim. asenteiden muutos Kestävää kehitystä edistävä kasvatus esim. kysymys kaksinaismoraalista Moraali- ja ihmisoikeuskasvatus esim. ET:n IO-kytkennät Kulttuuri- ja identiteettikasvatus Esim. kysymys kulttuurifundamentalismin välttämisestä


Lataa ppt "Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google