Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko. 2013. LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko. 2013. LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa."— Esityksen transkriptio:

1 Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko. 2013. LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa lukiolaiset tulkitsivat ensimmäisen ja toisen käden lähteitä sekä arvioivat lähteiden todistusarvoa ja lähteiden tuottajien intentioita. Ääneenajattelumenetelmällä kerätyn aineiston avulla arvioitiin tutkimushenkilöiden tekstitaitoja ja heidän kykyään tulkita keskenään ristiriitaisia lähteitä.

2 Tuloksia Vain harva pohti lähteiden tuottajien intentioita. Lukiolaisilla oli taipumus tulkita lähteitä yksioikoisesti: harva kykeni ”rivien välistä” lukemiseen Lukiolaiset osoittautuivat lähteiden tulkitsijoina aloittelijoiksi Lukiolaisilla oli vaikeuksia erityisesti lähteiden keskinäisessä vertailussa ja niiden luotettavuuden arvioinnissa Verrokkiryhmänä toimineet yliopisto-opiskelijat kykenivät huomattavasti parempiin tuloksiin

3 Pohdittavaa Ovatko tekstitaidot yleisemminkin laskussa? Tulisiko tekstitaitojen opettamiseen kiinnittää enemmän huomiota? Yhdysvalloissa käytössä Reading like a historian -lähestymistapa,jossa opetus perustuu sisällön ja taitojen yhdistämiseen dokumenttipainotteisten tutkimustehtävien kautta Kuinka kriittisiä lukijamme ovat? Kriittisiksi lukijoiksi ja tiedonkäsittelijöiksi kehittyminen edellyttäisi systemaattista harjoittelua. Tutkimuksemme valossa lukiolaisilla on tässä vielä kehittymisen varaa. Syvällisempään lähteiden tulkintaan pääseminen edellyttäisi siirtymistä vahvemmin taitopainopainotteiseen opetukseen yhdysvaltalaisen Reading like a historian -suuntauksen tapaan. Jatkotutkimuksen tarve (allekirjoittanut yhtenä tutkijana mukana akatemiahankkeessa, jossa tutkitaan nuorten tekstitaitoja)?

4 Akatemiahanke (rahoitus varmistunut kesäkuussa 2016) Konsortio, jossa mukana Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos, Jyväskylän yliopiston soveltavan kielitieteenlaitos ja historian laitos. Tavoitteena: 1) Lukiolaisten multimodaalisten taitojen tutkiminen 2) Maahanmuuttajataustaiset vs. kantaväestö 3) Lukion pedagogiset toimintatavat (opetus, oppiminen ja arviointi) Tutkimuksen keskeisenä teemana historiallinen ajattelu

5 Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä: Historiallinen ajattelu ja ajattelun taidot, Tieteenalalähtöinen ajattelu, Erilaisten tieteenalalähtöisten tekstitaitojen omaksuminen ja hallinta. Tietojen opettamisesta ja oppimisesta kohti taitojen hallintaa -> Taitojen opettaminen, oppiminen ja arviointi (Uusien opetussuunnitelmien myötä entistä keskeisemmässä asemassa lukio- opetuksessa)

6 Monialaisen tutkimushankkeen tavoitteena on: edistää tieteenalalähtöisten (historian tieteenalan) oppimista, opettamista ja arviointia suomalaisessa lukiokoulutuksessa, tutkia lukutaitoa/tekstitaitoja yleensä, mutta myös erityisesti historian tekstitaitoja, tutkia maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön opiskelijoiden kykyä analysoida ja tulkita historiallisia tekstejä ja tuottaa puhuttua, kirjoitettua ja multimodaalisia (teksti, kuva, ääni) esityksiä historiasta.


Lataa ppt "Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko. 2013. LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google