Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4"— Esityksen transkriptio:

1 Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4

2

3 ARVIOINTILOMAKETYÖRYHMÄ
Sanna Hirvensalo, pj Saara Mälkönen – äidinkieli ja kirjallisuus Elli Mansikkaniemi – matematiikka Tuija Savolainen – kielet Marjaana Ylönen ja Leena Kytöhonka – taide- ja taitoaineet Leena Majaniemi – ympäristöoppi Petra Örn – ruotsinkieliset Konsultoitavina Liisa Ruonti – yhteiskuntaoppi Timo Himanen – uskonto ja elämänkatsomustieto Maarit Jalo – arviointiasiantija Mikko Hirvonen – Primus-asiantuntija Taina Sihvonen – Turun normaalikoulu          

4 LÄHTÖKOHDAT JA OHJAAVAT ASIAKIRJAT
OPS arvioinnin yleiset periaatteet monipuolisuus, kannustavuus, ohjaavuus, kohdistuminen osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen yleiset (lukuvuosi-)arvioinnin ohjeet nivelvaiheiden arviointiohjeet 2. vuosiluokan jälkeen painottuvat kielelliset valmiudet, vuorovaikutustaidot ja työskentelytaidot oppiainekohtaiset arviointiohjeet Turun OPS oppiainekohtaiset tavoitteet ja niiden ryhmittely

5 REUNAEHTOJA Kaikki oppiaineet arvioidaan. Arviointikuvausten määrää oppiainetta kohden rajoittaa Primus-toteutus, layout ja inhimillisten resurssien näkökulma.

6 YLEISIÄ LINJAUKSIA OPS painottaa taitoja ja prosesseja. Ohjataan opetusta ja opiskelua sen suuntaisesti. Pyritty käyttämään OPSin käsitteitä, mikä vaatii käyttäjiltä perehtymistä OPSiin. esim. ”teksti” = sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa Toisaalta arviointilauseet suunnataan oppilaalle, joten niiden tulee olla selkokielisiä. Arviointilauseiden tulee kohdistua konkreettisessa toiminnassa mitattavaan taitoon. Arvioinnin kyettävä antamaan numeroarvosanaa yksityiskohtaisempaa palautetta eritellen osaamisen eri osa-alueita.

7 KÄYTTÖÖNOTOSSA KESKEISTÄ
Tärkeää tuntea OPS. Keskeistä perehdyttää oppilaat tavoitteisiin ja arviointikuvauksiin lukuvuoden alkaessa sekä pitää niitä esillä pitkin lukuvuotta. Tavoitteita tulee avata myös oppilaiden vanhemmille.

8

9 Sanallinen arviointi Wilmassa ja Arviointiapu
Tärkeätä muistaa Arv.-kenttään laittaa SA-merkintä. Sanallinen arviointi –kenttää käytetään vain jos oppilaalla aineesta yksilöllistetty oppimäärä ja tavoitteet (HOJKS:n mukaan) Arviointiapu tulosteet (pdf) saa avattua mistä tahansa arviointiryhmästä ruudun oikeasta reunasta. 2. 1. 3.


Lataa ppt "Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google