Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella"— Esityksen transkriptio:

1 Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella
Esitelmä kirjastopäivillä Kaisa Leino

2 Tutkimusten tausta Tutkimuksia julkaisuvuosilta 2002-2015
Tutkimuksia julkaisuvuosilta edustava otos 15-vuotiaista suomalaisnuorista aineistot vuosilta 2000, 2003, 2009, 2012 useita eri menetelmiä ja näkökulmia teoreettinen tarkastelu Tutkimukset kohdistuivat tietokoneen ja internetin käyttöön, mutta useimmat käyttötavoista onnistuvat nykyään myös mobiililaitteilla.

3 Uusi opetussuunnitelman perusteet 2014: Monilukutaito (OPS 2014, 20)
merkitsee taitoa hankkia, tulkita, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla (kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa). perustuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa. -> sisältää monenlaisia lukutaitoja.

4 Monilukutaito (OPS 2014, 20-21) tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä (sisältää eettisiä ja esteettisiä kysymyksiä) ja auttaa oppilaita ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja sekä rakentamaan omaa identiteettiään. Opetuksessa tarkastellaan monipuolisia, yleensä oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta. Oppilaita ohjataan hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä ja välittämään tietoa muille.

5 (Leino 2015, 97)

6 15-vuotiaiden tietokoneen käyttö koulun ulkopuolella 2012 (vähintään kerran viikossa) (Leino 2015)
96 % surffaili Internetissä huvikseen 89 % osallistui virtuaaliyhteisöihin (esim. Facebook, MySpace) 69 % käytti sähköpostia. 68 % chattaili (esim. Messenger) 65 % latasi musiikkia, elokuvia, pelejä tai ohjelmistoja internetistä 48 % pelasi yksinpelejä ja 41 % moninpelejä 22 % latasi tai jakoi itse luomaansa sisältöä (mm. musiikkia, runoja, videoita, tietokoneohjelmia)

7 15-vuotiaiden tietokoneen käyttö koulussa 2012 (vähintään kerran viikossa) (Leino 2015)
35 % haki Internetistä tietoa koulutehtäviin 32 % chattaili verkossa 16 % käytti sähköpostia 15 % käytti koulun tietokonetta ryhmätyöhön tai pitääkseen yhteyttä muihin oppilaisiin 13 % käytti opetusohjelmia esimerkiksi vieraiden kielten tai matematiikan harjoitteluun

8 Uusi ajattelutapa opetetaan tekstitaitoja, ei erillisiä osia
opetetaan tekstitaitoja, ei erillisiä osia täydennetään ”kuinka”-taitoja miksi, koska, kenelle -kysymyksillä kasvatetaan ajattelevia mediakuluttajia, aktiivisia kansalaisia

9

10

11

12

13

14

15 Uudet lukutaidon ulottuvuudet (Leino 2014)
täydentävät perinteistä lukutaitoa; teknologia vaikuttaa tekstitaitoihin ja päinvastoin (muuttuvaa) tekniset taidot määrittävät; vaatii toimintaa multimodaalista intertekstuaalista situationaalista ja kontekstuaalista monikulttuurista

16 Uudet lukutaidon ulottuvuudet (Leino 2014)
kuluttaja on usein myös tuottaja sosiaalisia, interaktiivisia anonyymius vs. itsestä kertominen etsiminen, arvioiminen ja tulkitseminen toistuvat kriittisen lukemisen taidot sekä netiikka merkittävässä asemassa

17 Kriittinen lukutaito kyselevä, kyseenalaistava, uusia näkökulmia ja vaihtoehtoisia esitystapoja etsivä, muiden asemaan asettuva, syitä ja seurauksia miettivä kriittinen lukeminen ei ole kritisoimista huomioi myös moraaliset ja eettiset näkökannat kriittinen lukutaito on myös ”maailman lukemista”

18 Painetun ja verkkotekstin lukemisen ero (Leino 2014)

19 Monilukutaito tekniset taidot informaation hallinta mediatuntemus
Esim. taito ladata ohjelmisto tai kirjautua keskustelu-ryhmään Monilukutaito (Leino 2014) tekniset taidot (tool literacies) käyttötaidot tieto hyödyntää perinteinen lukutaito pääsy digitaalinen lukutaito tekninen operationaalinen Esim. kirjoittajan tarkoituksen tai tiedon luotettavuu-den arviointi kriittinen, eettinen, kulttuurinen ja sosiaalinen lukutaito vertailu kognitiiviset prosessit Esim. eri medioiden erojen tunnista-minen käyttötavat tiedonhaku tuottaminen tulkinta, arviointi ja synteesin tekeminen merkitys informaation hallinta (information literacies) mediatuntemus (media literacies) Teksti, kuva, ääni

20 Lukemisen aspekteja erottelevat piirteet (Sulkunen 2004, 36)

21 Lukutaidon pistemäärät ryhmittäin (Leino, Linnakylä & Malin 2004)
Lukutaito (yhdistetty) Tiedon hakeminen Tekstin tulkinta Pohdinta ja arviointi Perin-teisen median käyttö Sosiaa-linen media-käyttö Passii-vinen media- käyttö Aktii-visin verkon käyttö Moni-puoli-nen media-käyttö Populaa-riteks-tien kohtuu-käyttö

22 Yhteenveto tuloksista
Paras lukutaidon taso oli niillä, jotka käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa kohtuullisesti ja monipuolisesti. Kaunokirjallisuuden merkitys lukutaidolle oli selkeä. Aktiivinen tiedonhaku tuki lukutaitoa ja lukemisen monipuolisuutta; pelaaminen ei tukenut. Sosiaalisella käytöllä ei selvää vaikutusta. Tyttöjen ja poikien välinen ero ei ole verkkolukemisessa yhtä suuri kuin perinteistä lukemista arvioitaessa.

23 Lähteet Leino, K Teknologian käyttö kotona ja koulussa. Teoksessa J. Välijärvi & P. Kupari (toim.) Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA tutkimuksen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2015:6, 94– Leino, K The relationship between ICT use and reading literacy: Focus on 15-year-old Finnish students in PISA studies. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja 30. Leino, K. & Nissinen, K Verkkolukutaito ja tietokoneen käyttö PISA tutkimuksessa. Teoksessa S. Sulkunen & J. Välijärvi (toim.) PISA09. Kestääkö osaamisen pohja? Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:12, 62–76. Leino, K., Linnakylä P., & Malin A Finnish students' multiliteracy profiles. Scandinavian Journal of Educational Research 48 (3), 251–270, sekä Tarttuvatko nörtit kirjaan, eksyvätkö lukutoukat verkkoon? Suomalaisnuorten mediankäyttö teoksessa P. Linnakylä, S. Sulkunen & I. Arffman (toim.) Tulevaisuuden lukijat. Suomalaisnuorten lukijaprofiileja. PISA Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. Sulkunen, S PISAn tekstit opetussuunnitelman näkökulmasta. Teoksessa P. Linnakylä, S. Sulkunen & I. Arffman (toim.) Tulevaisuuden lukijat. Suomalaisnuorten lukijaprofiileja. PISA Koulutuksen tutkimuslaitos.

24 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google