Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas"— Esityksen transkriptio:

1 Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Kielikampusseminaari Minna-Riitta Luukka Kielten laitos / suomen kieli

2 Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö 2012 - 2017
Esi-, perus- ja lisä- opetuksen opsin perusteet Paikallinen ops Varhaiskasvatussuunnitelma ? Lukion opsin perusteet Paikallinen ops Aikuisten perusopetuksen perusteet ja aikuisten lukiokoulutuksen perusteet Paikalliset opsit

3 Ops-työn lähtökohtia Selkeät jatkumot Laaja-alainen osaaminen
Yhteinen toimintakulttuuri Monipuoliset oppimisympäristöt Jäsennetyt ja karsitut sisällöt Tilaa pedagogiselle kehittämiselle Joustava työkalu

4 Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen osaaminen?
Oppilaan identiteettityö Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Ajattelu ja oppiminen Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus Monilukutaito >> Läpäisevät kaikki oppiaineet

5 Mikä ihmeen monilukutaito?
Erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taito Laaja tekstikäsitys ”Literacy, numeracy, multiliteracy, multiliteracies…” Eri oppiaineiden (tiedonalojen) käsitteellistämis- ja ajattelutapojen hallinta ”Disciplinary literacies” Kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja –tilanteissa Teknologisesti tuetut ympäristöt (”tvt-taidot”) Arkikielen hallinnasta tiedonalojen kielen hallintaan, käsitteellisyyden lisääntyminen Tulee näkyä kaikkien oppiaineiden opseissa ja opetuksessa

6 Monilukutaito Ymmärrys! Tietoisuus!
Toiminta monimuotoisten tekstien (= semioottisten systeemien) kanssa erilaisissa tilanteissa = tekstilajien ja –käytänteiden hallintaa ja ymmärrystä Tilanteeseen, yhteisöihin ja kulttuuriin sidoksissa Toiminnallisuus > ei pelkän produktin hallinta Liittyy ajattelutapaan, maailman ja asioiden jäsentämistapoihin Yhdistää lukemisen, kirjoittamisen – myös puhumisen ja kuuntelemisen – ja kielitiedon ajatteluun ja oppimiseen Mitä teksteillä tehdään? Miten tekstien kanssa toimitaan? Miten tekstejä tehdään ja tulkitaan? Miten merkityksiä rakennetaan? Ymmärrys! Tietoisuus!

7 Monilukutaitoiseksi kasvaminen, sosiaalistuminen
Kieli ja käsitejärjestelmät sidoksissa käyttöyhteyksiinsä > koulun ja eri oppiaineiden kieli ”vieraana kielenä”, opittava ja opiskeltava asia Miten eri oppiaineet puhuvat esimerkiksi ajasta tai energiasta? > ”disciplinary literacies” Arjen tekstilajit – koulun tekstilajit Eri tekstilajien haastavuus – vaativuusjatkumot (läpi vuosiluokkien & oppiaineiden) Tunnistaa – matkii – soveltaa – arvioi ja ”kritisoi” – murtaa ja luo uutta… Monilukutaitoja opitaan kaikkialla – koulussa monilukutaidon opettajia ovat kaikkien aineiden opettajat

8 Eri oppiaineiden tekstit?
uskonto maantieto OPPILAS: elämänkatsomus- tieto biologia määrittelee luokittelee kertoo terveystieto kuvaa selostaa prosesseja selostaa tapahtumia historia ohjaa matematiikka yhteiskuntaoppi selittää prosesseja selittää suhteita analysoi fysiikka kuvataide argumentoi musiikki erittelee kemia pohtii arvioi käsityö kotitalous äidinkieli ja kirjallisuus muut kielet liikunta

9 Jatkumoajattelu TYÖELÄMÄ korkea-aste ammatillinen koulutus lukio
lapsuus esikouluikä alakoulu yläkoulu lukio ammatillinen koulutus korkea-aste TYÖELÄMÄ ARJEN KIELI TIEDON KIELI TYÖN KIELI OPISKELUN KIELI TIETEEN KIELI AMMATIN KIELI sadut, tarinat kertomukset, ohjeet kuvaukset, selostukset mielipiteet selitykset, pohdinnat argumentointi, raportointi

10 Mitä tarkoittaa oppiaineiden opsien kannalta?
Monilukutaitoisuuden kehittämisen tulisi näkyä kaikkien aineiden opseissa > haastetta erityisesti muille oppiaineille! Kysymyksiä ohjeistukseen esimerkiksi: Millainen on oppiaineen tekstiympäristö? Millaisia ovat keskeiset tiedon esittämisen tavat (tekstilajit) Entä tiedon esittämisen muodot (kielellinen, visuaalinen, numeraalinen, graafinen…) Millaisia tulkinnan ja tuottamisen taitoja oppiaineessa kehitetään ja miten? Miten monilukutaitoisuus näkyy arvioinnissa? Äidinkielen opetuksen ”oma tontti”, erityistehtävä? Kielten opettajien uudenlainen eksperttirooli koulussa? Työnjako? Integrointi? Arvioinnin uudet käytänteet?

11 Kohti integroivaa opetusta/opiskelua?
OPPIMISYMPÄRISTÖT JA AFFORDANSSIT Äidinkieli Muut oppiaineet Muut kielet keskustelut “tekstit” lukeminen mediat Ilmiölähtöinen opiskelu Ilmiötä tarkastellaan eri oppiaineiden näkökulmasta (esim. kielet välineaineina: keskustelu, raportoini, esittely jne.) Less is more? - Vähemmän oppiaineita, vähemmän käsiteltäviä sisältöjä -> useampia näkökulmia, syvempää ymmärrystä, tehokkaampaa tiedonkäsittelyä -> oppilaan oma kriittinen ajattelu kehittyy kirjoittaminen

12 Koulun toimintakulttuuri?
Linjausten avainsanat: Oppiva yhteisö Monipuoliset työskentelytavat Vuorovaikutus ja osallisuus Hyvinvointi Turvallinen arki Kulttuurinen monimuotoisuus ja kielitietoisuus Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautuminen. > Pedagogisia uudistuksia

13 Kulttuurinen monimuotoisuus ja kielitietoisuus koulun toimintakulttuurina
Laaja kulttuurikäsitys, yhteys identiteetteihin Irtiotto perinteisistä kulttuurimääritelmistä ihmisryhmien monenlaiset ja muuttuvat elämänmuodot arvot, uskomukset, näkemykset, jotka vaikuttavat inhimilliseen käyttäytymiseen sekä niistä toimintatavoista ja tuotteista, joita tämän käyttäytymisen pohjalta syntyy Hyödynnetään sekä koulun että ympäristön kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta Tehdään kulttuuri ja kielet näkyviksi Kielten ja kulttuurien ymmärrys ja kunnioitus

14 Laaja kielikäsitys: sulkee sisäänsä myös murteet, slangin, erityisalojen kielet > jokainen meistä on monikielinen Koulun luonnollinen monikielisyys resurssiksi Toiminnallinen rinnakkaiskielisyys tavoitteena Hyödynnetään koulun ulkopuolisia kielenkäyttötilanteita ja sitä kielivarantoa, jota oppilaat hankkivat koulun ulkopuolella. S2- näkökulma esillä kaikkien aineiden opetuksessa Kielitietoisuuden herättely ja sen kasvun tukeminen Jokainen kouluyhteisön jäsen on kielellinen malli, kielestä huolehtiminen on jokaisen tehtävä.

15 Mitä tarkoittaa oppiaineiden opsien kannalta?
Miten oppiaineessa voidaan edistää kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta? Miten eri kieliä ja kulttuureja hyödynnetään oppimisen ja kasvun resurssina? Miten tuetaan luonnollista monikulttuurisuutta ja –kielisyyttä? Miten oppiaineessa edistetään kasvua kielitietoiseksi? Miten kieleen kiinnitetään oppiaineessa huomiota? Miten ja missä kielestä huolehtiminen näkyy? Miten kieliä tuodaan esiin, miten rinnakkaiskielisyyttä tuetaan? Miten eri tavoin viestivät oppilaat saavat äänensä kuuluviin?

16


Lataa ppt "Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google