Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

POM2SSU Lyyrikoiden käyttö opetuksessa Noora Lakaniemi, Iida Raudaskoski, Sari Tikkanen & Juhana Tikkanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "POM2SSU Lyyrikoiden käyttö opetuksessa Noora Lakaniemi, Iida Raudaskoski, Sari Tikkanen & Juhana Tikkanen."— Esityksen transkriptio:

1 POM2SSU Lyyrikoiden käyttö opetuksessa Noora Lakaniemi, Iida Raudaskoski, Sari Tikkanen & Juhana Tikkanen

2 https://www.youtube.com/watch?v=6I2XMfGvHiQ

3 ●Millainen on lyriikasta kumpuava tunnelma? ●Kuka ja millainen puhuja on? ●Kenelle puhutaan? ●Mikä on lyriikan tarina? ●Onko lyriikalla tarkoitus/tavoite? Jos on niin mikä?

4 Lyriikat ja monilukutaito -Erilaisten tekstien tuottamisen, tulkitsemisen ja arvottamisen taidot → Oppilaat oppivat ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja -Lyriikoita käytetään tapana tuoda omia asioita esille, vaikuttaa asioihin ja ymmärtää toisia → Robin, Haloo Helsinki -Monilukutaidossa tärkeää tekstien ymmärtäminen ja tutustuminen → Oppilaat joutuvat kriittisesti tarkastelemaan erilaisia tekstejä kuten lyriikoita

5 Miten lyriikoita tällä hetkellä käytetään? -Käsityksemme mukaan laululyriikoiden käyttö melko vähäistä -Äidinkielen kirjoista löysimme lähinnä runoja, joiden konteksti ei välttämättä ole lapsille tuttu tai läheinen -Laulujen käyttöä hyödynnetään uskonnossa ja kielissä -uskonnossa laulujen lyriikat tukevat oppimista (Tiellä ken vaeltaa, Enkeli taivaan) -kielissä laulun sanoja käytetty opetusteksteinä -Käytetäänkö kappaleita palkintoina vai oikeasti hyödyksi opetuksessa? -Onko muunlaisia kokemuksia?

6 Miksi niitä kannattaa käyttää opetuksessa? -Motivoinnin kannalta tärkeää, että tekstit ovat oppilaille merkityksellisiä -Luetun ymmärtämisen kehittyminen motivoivien tekstien avulla -Nykypäivän kielikuvien tunnistaminen ja ymmärtäminen -Oppilaat ymmärtäisivät paremmin kuuntelemiensa kappaleiden merkityksiä, ja oppisivat tarkastelemaan niiden sanomaa kriittisesti -Monilukutaidon kehittyminen -Kriittisen ja avoimen keskustelun aikaansaaminen -Monissa kappaleissa on käsitelty paljon tärkeitä aiheita -Oppimisen tueksi

7 Lyriikat ja OPS -Monilukutaito = monisyinen käsite, joka kattaa sisälleen erilaisten tekstien tulkinnan ja tuottamisen tavat -Kun kieltä opetetaan koulussa, on tärkeää, että lähtökohtana on kielen käyttö erillaisissa oppilaille merkityksellisissä ja läheisissä tilanteissa -Voi olla sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolija ̈ rjestelmien seka ̈ na ̈ iden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa -Lyriikoiden näkökulma = lyriikoiden avulla voidaan käydä läpi kaikki monilukutaidon osa-alueet hyvin laajasti ja tavoitteellisesti -sanallinen, kuvallinen, symbolinen, numeerinen tekstien ymmärrys, tulkinta, arviointi ja tuottaminen -Eri välineet apuna lyriikoiden tulkinnassa, tuottamisessa ja esittämisessä

8 Lyriikat ja OPS -Kielen käyttö eri tilanteissa -Oppilaan kielitietoisuuden ja lukijakuvan kehittyminen -Monilukutaidon kehittyminen -Arjen taitojen hyödyntäminen, tuodessa tekstimaailmaa laajemmin oppilaiden ymmärryksen ja kielitietoisuuden piiriin -Innostus tekstejä kohtaan -Koulussa ja vapaa-ajalla -Tekstit lasten omasta kokemus- ja arkimaailmasta -Kulttuurisisältöihin tutustuminen -Suomalaisen musiikin ja sanoitusten piirteet -Vieraide kulttuureiden piirteet, tavat ja arvot -TVT-laitteiden käyttö ja hyödyntäminen opetuksessa

9 Levyraadista musavideoon 1. Levyraati tai spotify raati a.Oppilaat saavat ehdottaa kappaleita, jotka kuunnellaan ja pisteytetään levyraadin tapaan. Raadin jälkeen opettaja valitsee oppilaiden valitsemista ja pisteyttämistä kappaleista muutaman ja ne jaetaan pienryhmille. b.Oppilaiden motivointi, oppilaslähtöisyys, oppilaiden vastuu (kappalevalinnat), ryhmätyötaidot ja toisten huomioon ottaminen, miksi valitsit tämän kappaleen? 2. Kappaleiden ja niiden lyriikoiden analysointi a.Pienryhmissä oppilaat saavat alkaa analysoimaan kappaleiden lyriikoita. Analysoinnissa käytetään hyödyksi samoja sääntöjä ja kysymyksiä kuin tekstien tulkinnassa yleensä. b.Lyriikoita lähestytään ulkonäöllisestä näkökulmasta ja siirrytään pikkuhiljaa syvällisempään c.Nimi, rytmi, rakenne, säännönmukaisuus, toisto, kertoja, kerronta, tyyli, symboliikka, piilomerkitykset, tunnelma, sanoma, säveltäjä/sanoittaja, julkaisuaika...

10 Levyraadista musavideoon 3.Oma musiikkivideo a.Kun oppilaat ovat tehneet omat tulkintansa kappaleista, saavat he seuraavana tehtäväksi rakentaa tekstistä oman musavideon. Video kertoo lasten ajatukset kappaleen sisällöstä ja sanomasta. b.Videon tulee tuoda esiin edellisessä vaiheessa esiin nousseet tulkinnat ja huomiot. 4.Musiikkivideoiden vertailu a.Omien musiikkivideoiden valmistuttua katsotaan lyriikoihin liittyvät alkuperäiset musiikkivideot ja oppilaiden videot. Omia ja alkuperäisiä videoita vertaillaan ja niiden herättämien ajatusten pohjalta käydään keskustelua. b.Erosiko oppilaiden videot alkuperäisestä? Miten? Miksi? c.Toiko alkuperäinen video uutta näkökulmaa lyriikkaan? Muuttuiko oppilaiden tulkinta lyriikasta alkuperäisen videon näkemisen jälkeen?

11 Teeman jatkaminen -Oppilaiden omien tulkintojen ja pohdintojen esilletuonti ja keskustelu -Ei vääriä vastauksia! -Monikulttuurisuus, oppilaslähtöisyys -Sillat lyriikoiden ja muiden tekstityyppien välille -Eri tekstilajit, tekstillä vaikuttaminen, kirjoitettu kieli vs. puhuttu kieli, symboliikka -Eri tyyppiset lyriikat ja niiden analysointi: kertova, kuvaileva, erittelevä, argumentoiva, ohjaava -Oppilaan innostus tutustua ikäiselleen suunnattuun tekstimaailmaan -Aiheeseen liittyvä kirjallisuus, runot, musiikki artikkelit (internet), musiikki blogit -Vieraat kielet tutuksi musiikin kautta! -Integrointi muihin oppiaineisiin

12 Arviointi -Oman viestijäkuvan kehittyminen, minäpystyvyyden tunne -Taito ilmaista omia ajatuksia ja perustella niitä -Oppilaiden oman ajattelun ja monilukutaidon kehittyminen -Tekstien monipuolisuuden ymmärtäminen -Syvempi ymmärrys, symboliikka, piilomerkitykset -Tekstien arviointi, eritteleminen ja tulkitseminen (opetuskokeilu) -Vuorovaikutustaidot ja toisten huomioon ottaminen -Luovuus, ongelmanratkaisukyky, kyky heittäytyä, draama -Tiedon hankinta -Motivaatio

13 Muita tapoja käyttää lyriikoita -Hyötynä maahanmuuttajien ja kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa -Vertailu: uudet vs. vanhat lastenlaulut -Sukupuoliroolien tarkastelu -Lastenlaulujen antama kuva suomalaisesta yhteiskunnasta, kulttuurista -Retoristen keinojen tarkastelu (vertaukset, kielikuvat, superlatiivit, sanonnat) -Tunnetaidot -Ihastuminen, rakastuminen, ilo, onnellisuus, suru

14 -“Hyvät frendit on kuin ässä hihas” -Robin, Boom kah -“oot kuuma kuin grilli” -Robin, kesärenkaat -“Päästäkää minut pois Kalliosta, viekää vaikka maalle kalliolle kukkulalle” - Happoradio -“kuin karhuemo poikiaan tai luoja luomiaan” -Jenni Vartiainen --”piha ilman sadettajaa, sitä minä olen jos sua en saa” -Zen Cafe


Lataa ppt "POM2SSU Lyyrikoiden käyttö opetuksessa Noora Lakaniemi, Iida Raudaskoski, Sari Tikkanen & Juhana Tikkanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google