Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJere Lehtonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
2
Aihepiirit Elämän- ja maailmankatsomus sekä katsomusopetus
ET:n historia ja luonne Uskonnon ja omantunnon vapaus sekä säädökset ET:n OPS:n ydin Didaktiset lähtökohdat Didaktiset haasteet
3
Katsomus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne
Katsomuksellinen yleissivistys
4
ET:n luonne ET:n historia
ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine → kaksoisluonne (neutraalius ja uskonnottomuus) Neutraalius lähtökohtana kansainvälisesti hyväksytyt arvot Uskonnottomuus uskonnottomuuden piirteitä ET:n kenttä
5
Uskonnon ja omantunnon vapaus
Säädökset, jotka säätelevät uskonnonvapautta ja katsomusopetuksen järjestämistä koulussa Uskonnonvapauden käytännön toteutuminen koulussa
6
ET:n OPS POPS 2014:n rakenne: 1–2, 3–6 ja 7–9 sekä laaja-alainen osaaminen. OPS:n yleissuunta vuorovaikutustaidoista (kulttuuri)tiedollisempaan suuntaan, etiikka ja ajatteluntaidot jatkuvana punaisena lankana. Tavoitejatkumot (?) Sisältöjatkumot erit. 1–2 & 3–6 vs. 7–9 LOPS 2015 ja etiikan siirto filosofiaan
7
Didaktiikka Ei opeteta yhtä katsomusta Lähteminen lapsesta
Filosofiaa lapsille Keskustelu yleismenetelmänä monipuolisuus erilaisten keskustelujen vetäminen
8
Didaktiset haasteet Katsomusopetus (oman kasvun opetus)
esim. suhde koteihin Eettinen ja moraalikasvatus esim. asenteiden muutos Ihmisoikeuskasvatus olennainen osa ET:n moraalikasvasusta esim. ET:n IO-kytkennät Kestävää kehitystä edistävä kasvatus esim. kysymys kaksinaismoraalista Moraali- ja Kulttuuri- ja identiteettikasvatus Esim. kysymys kulttuurifundamentalismin välttämisestä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.