OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
OPISKELIJAN ARVIOINTI
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetussuunnitelmassa 2016
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
7lk:n arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
TOP-info Lanu osaamisala
Ammatillisen koulutuksen reformista
Havaintoja läpäisyn tehostamisohjelmasta
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS

ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005)  opiskelijan oppimista, työskentelyä ja osaamista tulee arvioida monipuolisesti (25 §( /601)

ITSEARVIOINTIA KEHITTÄVÄ ARVIOINTI  kaikessa arvioinnissa pitää opiskelijalle antaa palautetta eli pukea tehty arviointi palautteeksi  opiskelijan itsearviointitaitojen kehittymiselle palautteen antaminen on hyvin tärkeää Lähde: Arvioinnin opas, Opetushallitus 2012

ITSEARVIOINTIA KEHITTÄVÄ ARVIOINTI  opettajan ja ohjaajan tulee omalla toiminnallaan lisätä ja tukea opiskelijan itseohjautuvuutta ja vastuun ottamista omasta opiskelustaan ja näin vaikuttaa itsearviointitaitojen kehittymiseen Lähde: Arvioinnin opas, Opetushallitus 2012

ITSEARVIOINTI ON  selkeää ja yksinkertaista  järjestelmällistä  riittävästi ohjattua ja tuettua  kohdistuttava konkreettisiin asioihin, kuten arviointikriteereihin, tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin  tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen

ITSEARVIOINTI TOTEUTUU KUN OHJAAJA  mahdollistaa onnistumisen kokemuksia  auttaa opiskelijaa arvioimaan itse työskentelyään  kannustaa opiskelijaa  antaa vastuuta ja päätösvaltaa sekä rohkaisee vastuun ottoon  Tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen

ITSEARVIOINTI TOTEUTUU KUN OPISKELIJA  asettaa itselleen tavoitteita  on motivoitunut  ottaa vastuun omasta opiskelustaan  kykenee ottamaan vastaan palautetta  kykenee/ uskaltaa ajatella itsenäisesti  on sopeutumiskykyinen ja joustava  tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen