OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS
ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) opiskelijan oppimista, työskentelyä ja osaamista tulee arvioida monipuolisesti (25 §( /601)
ITSEARVIOINTIA KEHITTÄVÄ ARVIOINTI kaikessa arvioinnissa pitää opiskelijalle antaa palautetta eli pukea tehty arviointi palautteeksi opiskelijan itsearviointitaitojen kehittymiselle palautteen antaminen on hyvin tärkeää Lähde: Arvioinnin opas, Opetushallitus 2012
ITSEARVIOINTIA KEHITTÄVÄ ARVIOINTI opettajan ja ohjaajan tulee omalla toiminnallaan lisätä ja tukea opiskelijan itseohjautuvuutta ja vastuun ottamista omasta opiskelustaan ja näin vaikuttaa itsearviointitaitojen kehittymiseen Lähde: Arvioinnin opas, Opetushallitus 2012
ITSEARVIOINTI ON selkeää ja yksinkertaista järjestelmällistä riittävästi ohjattua ja tuettua kohdistuttava konkreettisiin asioihin, kuten arviointikriteereihin, tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen
ITSEARVIOINTI TOTEUTUU KUN OHJAAJA mahdollistaa onnistumisen kokemuksia auttaa opiskelijaa arvioimaan itse työskentelyään kannustaa opiskelijaa antaa vastuuta ja päätösvaltaa sekä rohkaisee vastuun ottoon Tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen
ITSEARVIOINTI TOTEUTUU KUN OPISKELIJA asettaa itselleen tavoitteita on motivoitunut ottaa vastuun omasta opiskelustaan kykenee ottamaan vastaan palautetta kykenee/ uskaltaa ajatella itsenäisesti on sopeutumiskykyinen ja joustava tarkemmin kts. Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus -vihkonen