SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Markkinointi KJT-Johtokunta Open
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Katariina Haapasaari Hanna Lahti
PK-kehittämispalvelut
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Asiakkaan päätösprosessi
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen nykytila ja tulevaisuus Järvi-Pohjanmaan palvelutuotannon kehittämispilotin loppuseminaari Vimpelissä Marja-Liisa.
© HAUS Vaikuttavuus ja palvelukyky Taloudelliset resurssit ja mahdollisuudet Uudistuminen ja henkilöstön työkyky Rakenteet ja prosessit Viihtyisä ja toimiva.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Onnentunne – koko kaupungin asia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Kokoomus Heinola Kuntavaaliohjelma
ARVIOINTISTRATEGIA Rovaniemen tarkastuslautakunta
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
Sote-uudistus – missä mennään
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Mittarit – mitä ja miten mitata
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Tiekartta hyviin lähiöihin
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015

Heinolan kaupungin strategian tavoitteet Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt 1.Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen 3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalveluiden saatavuus 4. Toimiva seutuyhteistyö Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä 5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan 6. Elinkeinostrategian toteutuminen Heinolan kaupungin strategian tavoitteet

Erityisryhmien peruspalvelut lain edellyttämälle vähimmäistasolle kustannustehokkaasti ja palveluprosessit sujuvaksi Osastojen kriittiset, tarkastelua kaipaavat prosessit päivitetty ja kuvattu Prosessit tutuksi henkilöstölle ja osaksi käytännön arkityötä Palvelukokemus ’vihreällä’ Viestintästrategian laatiminen soteen Jokaisella yksiköllä nimetty www-vastuuhenkilö ja tämän varahenkilö Sisäisen ja ulkoisen viestinnän mekanismit ja vastuut määritelty Palvelustrategian laatiminen soteen Määritellään itse ja seutuyhteistyönä tuotettavat peruspalvelut ja erityispalvelut Raporttien ristiinanalysointi kuukausittain Laskutusprosessin korjaaminen Tosiaikainen toiminnan, talouden ja resurssien ohjaus Päätökset ja kriteerit uusista palveluista Palvelutuottajarekisterin laatiminen Palvelusetelin käytön laajentaminen YHTEENVETO: Sosiaali- ja terveystoimen tavoitetilat ja hallinnonalan toimenpiteet 2015

Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Palvelukokemus ’vihreällä’ Erityisryhmien peruspalvelut lain edellyttämälle vähimmäistasolle kustannustehokkaasti Osastojen kriittiset, tarkastelua kaipaavat prosessit on päivitetty ja kuvattu. Prosessit tutuksi henkilöstölle ja osaksi käytännön arkityötä. Päihdehuollon nettokustannukset e/as (2012: 45,11) Perusterveydenhuol-lon mt-käynnit/ 1000 as (2012: 972) Vammaispalvelun menot e/as (2012: 63,23) Sovittujen prosessien päivitysten ja kuvausten aste Saatu asiakaspalaute Erityisryhmien peruspalveluiden kartoitus tehty 04/2015 Toimenpide-ehdotukset 05/2015 Lautakuntakäsittely osana palvelustrategiaa 09/2015 Päivitykset ja kuvaukset valmiit 12/2015 Jatkuvaa Sote-johtaja Osastopäälliköt Yksikköpäälliköt Koko maa: 1 32,9 e/as 2 111 käyntiä/ 1000 as 3 86,1 e/as

2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit Tavoitetila Toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Tavoitetilan määrittely tehdään hallinnonalojen yhteistyönä Soten yksiköt tuottavat kehittämispäivien aikana ’aivoriihityyppisesti’ ideoita siitä, mitä asiakkaita hyödyttäviä yhteistyöavauksia omaan työhön liittyen voisi tehdä. Henkilöstöhallinto Tekninen toimi MITEN PÄÄSTÄ YLETTÖMÄSTÄ VARMISTAMIS-KULTTUURISTA?

3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Sisäisen ja ulkoisen viestinnän mekanismit ja vastuut määritelty www-sivujen ajantasaisuus Viestintästrategian laatiminen soteen Jokaisella yksiköllä on nimetty www-vastuuhenkilö ja tämän varahenkilö Viestintästrategian valmistumisen aste Tyhy-kyselyn tulokset Nimeämisaste (?/10) Sisäiset mekanismit ja vastuut määritelty 06/2015 Ulkoiset vastuut määritelty 10/2015 Vastuuhenkilöt nimetty 2/2015 Sote-johtaja Yksikköpäälliköt

4.Toimiva seutuyhteistyö Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalvelujen saatavuus Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Määritellään itse ja seutuyhteistyönä tuotettavat peruspalvelut ja erityispalvelut Palvelustrategian laatiminen soteen (strategiset suuntaviivat kaupungin järjestämien palvelujen tuottamiselle ja kehittämiselle) Palvelustrategian valmistumisen aste Valmistelu 01-05/2015 Lautakunnan iltakoulu 05/2015 Lautakuntakäsittely 09/2015 Sote-johtaja

5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Tosiaikainen toiminnan, talouden ja resurssien ohjaus Taloudellisten ja toiminnallisten raporttien ristiinanalysointi ja jatkotoimenpiteistä sopiminen Laskutusprosessin korjaaminen Talouden ja toiminnan tunnusluvut SPB TA-tot Yksiköiden tunnusluvut Sote-nettokustannukset e/as (2012: 35271) Sote-tarvevakioitu menoindeksi (2011: 842) Tulojen kertyminen Jory: kerran kuukaudessa Ltk: osavuosikatsausten yhteydessä Prosessin korjaamistoimen-piteet tehty 04/2015 Talouspäällikkö Koko maa: 1 3445 e/as 2 100

6. Elinkeinostrategian toteutuminen Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Palvelusetelin käytön laajentaminen Uusien palvelujen ottaminen palvelusetelijärjestelmän piiriin Palvelutuottajarekis-terin perustaminen Järjestelmän piirissä olevien palvelujen määrä Järjestelmän piirissä olevien asiakkaiden lukumäärä Palvelusetelimenot yht. 1000 e (2012: 20) Toteutusaste Päätökset ja kriteerit uusista palveluista 05/2015 Yleisön käytössä 08/2015 Osastopäälliköt Sote-johtaja

ARVOT Tuloksellisuus Avoimuus - Eri asioiden arvottaminen tuloksellisesti; palaverit, keskustelut, suorittava työ - Ennalta ehkäisevää ja suunnitelmallista toimintaa Yhteisöllisyys - Yhdessä tekeminen ’me-henki’ ja luottamus organisaation tukeen Välittäminen - Asiakkaan kohtaaminen eri tasoilla - Inhimillisyys, tukeminen, auttaminen ja vastuunottaminen - Organisaatiossa horisontaalisesti ja vertikaalisesti Rohkeus - Uskallus kokeilla uusia asioita; ei pelätä epäonnistumista - Kokeilemisen salliva ilmapiiri Avoimuus - Luoda avoin ja turvallinen suhde asiakkaisiin, henkilökuntaan, johtoon ja päättäjiin - Asioista keskusteleminen ja tiedottaminen