Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset
Heinola on vetovoimainen ja yritysystävällinen hyvien palveluiden persoonallinen seutukaupunki Visio Yhteisöllisyys Rohkeus Avoimuus Tuloksellisuus Välittäminen Kaupungin toimintaa ohjaavat arvot Itsenäinen kaupunki toimii sitoutuneesti välittäen asukkaistaan sekä yhteistyösuhteistaan Kaupunkistrategian toiminta-ajatus Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Tehokas asioiden valmisteluprosessi Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Toimiva seutuyhteistyö Talouden tasapaino ja resurssien tehokas hyödyntäminen Strategiset Tavoitteet 2020

2 Strategian tavoitteet vuosille (2014) 2015
Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Tehokas asioiden valmisteluprosessi Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Toimiva seutuyhteistyö Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen Elinkeinostrategian toteutuminen

3 STRATEGIAN TAVOITTEET VUOSILLE 2014-2015
1. Toimivat palveluketjut koko kaupungissa 1.1 Palveluketjujen kuvaaminen 1.2 Palvelukokemuksen mittaaminen, asiakaskyselyt 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi 2.1. Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit 3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi 3.1. Osaava ja riittävä henkilöstö 3.2 www-sivujen uudistaminen 4. Toimiva seutuyhteistyö 4.1. Hyvät ja monipuoliset palvelut 5. Talouden tasapaino ja resurssien tehokas hyödyntäminen 5.1. Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä 6. Elinkeinostrategian toteutuminen 6.1. Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan 6.2. Kaupungin elinkeinoelämä elpyy ja yritysten toimintaedellytykset paranevat

4 Kuinka toiminta-ajatus näkyy sivistystoimen toiminnassa?
ITSENÄINEN SITOUTUNUT VÄLITTÄÄ ASUKKAISTAAN JA YHTEISTYÖSUH- TEISTAAN Itsenäinen Heinola => vankka talous => ammattitaitoinen ja riittävä henkilöstö => kumppanuudet kunnossa => imago kunnossa => tietoisuus kehityksestä ja tulevaisuudesta Heinola välittää asukkaistaan => tiedottaa => kuuntelee => reagoi => päätöksenteko on läpinäkyvää => Tulevaisuutta varten ennakoidaan Välittää yhteistyösuhteistaan => Heinola on sitoutunut => strategian mukainen toiminta => koko organisaatio toimii samassa linjassa => pitkäjänteinen tavoitteellinen työskentely => tehdään mitä sovitaan ja päätetään

5 Kuinka arvot näkyvät sivistystoimen toiminnassa?
Tuloksellisuus - ENNAKOIVA ja TAVOITTEELLINEN työote - YHTEISTYÖLLÄ työhyvinvointia taloudellisuutta hyviä palveluita Yhteisöllisyys -YHDESSÄ TEKEMINEN ja MYÖNTEINEN asenne - VOIMAVARANA erilaisuus - Ylpeys YHTEISESTÄ TEKEMISESTÄ Välittäminen - aito KIINNOSTUS toisista => MYÖNTEINEN RATKAISUKESKEISYYS Rohkeus -ASIAKASLÄHTÖISET ja LUOVAT näkökulmat - rohkeutta: JAKAA VASTUUTA, tehdä VALINTOJA ja ajatella TOISIN Avoimuus -VALMISTELU, VUOROVAIKUTUS ja VIESTINTÄ

6 Heinolan kaupungin strategian tavoitteet (2014) 2015
Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt 1. Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen 3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalveluiden saatavuus 4. Toimiva seutuyhteistyö Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä 5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan Kaupungin elinkeinoelämä elpyy ja yritysten toimintaedellytykset paranevat 6. Elinkeinostrategian toteutuminen

7 Sivistystoimen toiminnalliset tavoitteet (2014) 2015
Keskeiset palveluketjut on kuvattu selkeästi Henkilökunta tuntee palveluketjut ja osaa käyttää tietoaan Palveluketjujen toiminta arvioidaan kriittisesti ja systemaattisesti Palveluketjujen toimintaa arvioidaan asiakaskyselyjen avulla Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt Asiat valmistellaan tarvittaessa yli tulosaluerajojen Sisäiset palvelusopimusneuvottelut saadaan käyntiin Toimintamalleja kevennetään ja joustavoitetaan Investointien valmisteluprosessi saadaan avuksi Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit Sähköinen viestintäsuunnitelma on otettu käyttöön tiedottamisen ja viestinnän tehtävät ja vastuut on koordinoitu Viestinnän merkitys on tiedostettu kaikkialla Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen - Seudullisesti keskitettyjen palveluiden tehokas hyödyntäminen - Seudullinen yhteistyö : hankkeet, koulutukset, kehittämistyö -- Sähköisten menetelmien hyödyntäminen Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalveluiden saatavuus Yhteissuunnittelu ja kokonaisuuksien hallinta Esimiesten talousosaamisen lisääntyminen Ennakoiva taloussuunnittelu Hankeosaamisen lisääntyminen Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä Sopivat ja joustavat aukioloajat Yhteistyön tarjoaminen Kumppanuus Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan . Kaupungin elinkeinoelämä elpyy ja yritysten toimintaedellytykset paranevat

8 VARHAISKASVATUS-PALVELUT
1. Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt Keskeiset palveluketjut on kuvattu selkeästi Henkilökunta tuntee palveluketjut ja osaa käyttää tietoaan Palveluketjujen toiminta arvioidaan kriittisesti ja systemaattisesti Palveluketjujen toimintaa arvioidaan asiakaskyselyjen avulla SIVISTYSTOIMEN TAVOITE Keskeisten palveluketjujen määrittäminen ja kuvaaminen ja säännöllinen arviointi Palveluketjukuvaukset osaksi perehdyttämistä VARHAISKASVATUS-PALVELUT * Keskeisten palveluketjujen määrittäminen, kuvaaminen ja säänn.arviointi Nivelvaiheiden tarkastelu ja toiminnan arviointi Laatu –työn jatkaminen OPETUS- JA KOULUTUS- PALVELUT Keskeisten palveluketjujen määrittäminen, kuvaaminen ja säänn.arviointi Palveluketjut käydään henkilökunnan kanssa läpi Sisäinen ja ulkoinen yhteistyö arvioidaan NUORISOPALVELUT Keskeiset palveluketjut päivitetään henkilökunnan kanssa Palveluketjut toimivat osana perehdyttämistä KIRJASTOPALVELUT Kuvataan 6 palveluketjua, niiden seuranta ja arviointi LIIKUNTAPALVELUT Palveluketjujen päivittäminen ja kirkastaminen henkilökunnalle KULTTUURIPALVELUT

9 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi
Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit SIVISTYSTOIMEN TAVOITE * Asioiden valmistelu yli tulosaluerajojen Sisäiset palvelusopimusneuvottelut, osallistuminen invest. valm.pros. Toimintamalline keventäminen ja joustavuus sääntöjen puitteissa *Lastensuojelun ja perhetyön yhteistyö selkieytetään roolien ja vastuiden osalta (sote-sivi) *Turvallisuussuunnitelma ja turvallisuus * Yhteinen ICT- työryhmä * Yhteistyö teknisen toimen kanssa VARHAISKASVATUS Asioiden valmistelu eri koulujen välillä yhteisesti mm. rekryt. suunnittelu Turvallisuussuunnitelma ja turvallisuus Yhteinen ICT -työryhmä Yhteistyö teknisen toimen kanssa OPETUS- JA KOULUTUS Eri yhteistyömallinen kuvaaminen Yhteinen ICT- työryhmä NUORISOPALVELUT Omahoitopiste kirjastossa Kirjaston ja kotihoidon yhteistyö Yhteinen sähköinen ilmoitustaulu kirjastoon KIRJASTOPALVELUT Terveysliikuntaan kuuluvan henkilöstön yhteistyön ja verkoston kuvaaminen Investointiprosessin kuvaaminen Omaehtoinen liikunta –hankkeen jalkauttaminen * Yhteinen ICT työryhmä LIIKUNTAPALVELUT Tehtäväkuvien tarkistaminen ja päällekkäisyyksien purkaminen Toiminnan ja hallinnon tiivistäminen Yhteinen ICT työryhmä KULTTUURIPALVELUT

10 VARHAISKASVATUS OPETUS- JA KOULUTUS NUORISOPALVELUT KIRJASTOPALVELUT
3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen SIVISTYSTOIMEN TAVOITE Sivistystoimen viestintäsuunnitelma on otettu käyttöön (kanavat, koordinointi ja vastuut) Viestintä ja tiedottaminen ovat luonteva osa päätöksentekoa ja toimintaa Suunnitelmallinen ja monikanavainen viestintä Vuosikello-suunnittelu Asian hoitamiseen vastuutettu henkilö, jolla osaaminen, kiinnostus ja aika VARHAISKASVATUS Koulujen kotisivut toimivia ja eläviä Yhteinen tapahtumapankki Vuosikello-suunnittelu osana viestintää Ajankohtaiset kanavat tehokkaassa käytössä OPETUS- JA KOULUTUS Ajankohtaisten markkinointikanavien käyttö Vuosikello-ajattelu Viestin vastaanottamisen varmistaminen NUORISOPALVELUT Kirjaston viestintäohjeen päivittäminen Kirjaston some –ohjeen jakaminen muille Uudet, ajankohtaiset kanavat Valtakunn. kansalaisaloitemappi kuntalaisten käyttöön KIRJASTOPALVELUT Tiedottaminen yhteistyöverkoston kanssa Markkinoinnin uudistaminen, uimahallin täsmämarkkin. LIIKUNTAPALVELUT suunnitelmallinen markkinointi ja viestintä Yhteistyökumppanit mukaan markkinointiin KULTTUURIPALVELUT

11 4. Toimiva seutuyhteistyö
Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalveluiden saatavuus SIVISTYSTOIMEN TAVOITE Keskitettyjen palveluiden tehokas hyödyntäminen mm sähköiset menet Verkostojen arviointi ja olennaisten yht.työmuotojen valitseminen Koulutukset, kehittäminen, hankkeet ja tapahtumat Verkostojen ja rakenteiden selkiyttäminen Osallistuminen maakunnalliseen arviointiin Vuorohoito-palvelun kehittäminen paikallisesti ja alueellisesti Palvelusetelin käyttöönoton selvittäminen paikallisesti ja alueellisesti VARHAISKASVATUS Seudullinen 2.asteen yhteistyö, ISO –verstas, LuKeRy, Vierumäki Musiikkiopiston kuntayhteistyö Tarkoituksenmukaiset erityisen tuen palvelut, SIHTI, ETAPPI Seudullinen OPS- ja Laatutyö, koulutuspäivät, vesot OPETUS- JA KOULUTUS Seudulliset kokoukset, vertaistuki, ohjaajatoiminnan ulkoinen auditointi Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden selkiyttäminen, nuoren hoitopolku NUORISOPALVELUT Päijät-Hämeen seutukirjaston toiminnan käynnistyminen Kirjastoautonyhteistyön laajeneminen Aktiivisuus seudullisissa hankkeissa KIRJASTOPALVELUT Yhteistyö PHLU:n kanssa, Uimahalliyhteistyö naapurikuntien kanssa Seudullinen palvelutarjotin, sähköinen tilavarausjärjestelmä LIIKUNTAPALVELUT Seudullinen lasten ja nuorten kulttuuriyhteistyö EFEKTI Markkinointiyhteistyö Ammatillinen yhteistyö ja vertaistuki KULTTUURIPALVELUT

12 5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen
Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä SIVISTYSTOIMEN TAVOITE Yhteissuunnittelua ja kokonaisuuksien hallintaa yli tulosaluerajojen Esimiesten talousosaamisen lisääminen Ennakoiva taloussuunnittelu (vuosikello, seuranta), ennakoiva toiminta Hankeosaamisen lisääminen Talousosaamisen turvaaminen, varautuminen eläköitymisiin Yhteinen talouden seuranta ja suunnittelu Talouskokoukset osavuosikatsausten yhteydessä VARHAISKASVATUS Talouden yhteissuunnittelu Pitkän aikavälin suunnittelu, aikatauluttaminen Hankeosaaminen , sponsoriosaaminen OPETUS- JA KOULUTUS Laskelmat siitä, mitä syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle Hankeosaaminen, SOTE10 – kuntouttavan työtoiminnan laskuttaminen Monikanavaisen rahoituksen talouden hallinta Talousosaamisen turvaaminen, suunnitelmallisuus NUORISOPALVELUT Ennakoiva taloussuunnittelu läpi vuoden Hankeosaaminen Pehmeiden mittareiden kehittäminen yhdessä KIRJASTOPALVELUT Taloussuunnittelun tehostaminen tevin kanssa, ostopalveluyhteistyö Ulkopuolisten rahoituskanavien lisääminen Liikuntapalveluiden merkitys kaupungin taloudelle LIIKUNTAPALVELUT Reaaliaikainen ja reagoiva taloussuunnittelu Yhteistyöosaaminen, sponsoreiden saaminen Tuotteistaminen Talousarvion läpinäkyvyys KULTTUURIPALVELUT

13 6. Elinkeinostrategian toteutuminen
Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan Kaupungin elinkeinoelämä elpyy ja yritysten toimintaedellytykset paranevat 6. Elinkeinostrategian toteutuminen SIVISTYSTOIMEN TAVOITE * Sopivat ja joustavat aukioloajat Hyvinvointipalvelut yritysten henkilöstölle Yhteistyö, hankinnat ja kilpailutusosaaminen Lapsinäkökulman esiintuominen suunnittelussa ja Heinolan kehittämisessä Perhelähtöiset palvelut Heinolan varhaiskasvatuspalveluiden positiivinen kuva Jatkuva kehittäminen VARHAISKASVATUS Koulujen yrittäjyyskasvatus ja yhteistyö yrittäjien kanssa TET- toiminnan ja JOPO –toiminnan laajentaminen yritysten kanssa OPETUS- JA KOULUTUS Yhteistyö yrittäjien kanssa työpajan nuorten jatkosijoittumisessa Yhteinen työ nuorisotakuun toteuttamisessa NUORISOPALVELUT Yhteistyö osaksi arjen työtä, yhteisöllisyys ja vastuu Aukioloaikojen suunnittelu asiakaslähtöisesti Aktiivinen rooli yhteistyössä KIRJASTOPALVELUT Kunnossa Kaiken Ikää , yrityksille suunnattu henkilökuntaliikunta LIIKUNTAPALVELUT Yhteistyö yrittäjien kanssa mm. markkinointi, lounas- ja yöpymispaketit Sponsorisopimukset KULTTUURIPALVELUT

14


Lataa ppt "Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google