Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Onnentunne – koko kaupungin asia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Onnentunne – koko kaupungin asia"— Esityksen transkriptio:

1

2 Onnentunne – koko kaupungin asia
Heralampi, avoin tilaisuus

3 Nyt on kuitenkin oikea hetki päivittää nykyistä strategiaa:
Kaupunkistrategiaa tullaan perusteellisemmin käymään läpi vuoden 2018 aikana Nyt on kuitenkin oikea hetki päivittää nykyistä strategiaa: Eri elementtien arviointi ja priorisointi Strategian logiikka ja rakenne Onnentunne-brändin tuominen mukaan sekä visuaalisesti että sisällöllisesti Askel kohti uutta strategiaa – yksi, selkeä näkymä kokonaisuuteen Seuraava askel on toimenpideohjelman päivitys – päivitetyn strategian logiikkaa ja rakennetta noudattaen

4 Tänään ja tästä eteenpäin
Töitä on jo tehty: 30.3. Heralammella valtuutetuille, virkamiehille ja asukkaille avoin keskustelutilaisuus Työryhmä Lea Soppela, Veikko Niemelä, Atte Rantanen, Soile Matero, Timo Suokko veti johtopäätökset Valtuuston iltakoulu hyväksyi strategian uudistetun rakenteen Tänään keskustellaan toimenpiteistä ja viestinnästä Vanha valtuusto/hallitus hyväksyvät strategiapäivityksen

5 MITÄ STRATEGIALLA LOPPUJEN LOPUKSI TEHDÄÄN?
Strategia osoittaa yhteisen päämäärän ja osatavoitteet sekä määrittää keinovalikoiman niiden saavuttamiseksi

6 Jaamme strategian juuri niihin osa-alueisiin, jotka on määritelty kaikkien kuntien keskeisimmiksi tehtäviksi uudistusten jälkeen Näille on turha keksiä tekonokkelia nimityksiä, vaan selkeintä on puhua asioista niiden oikeilla nimillä: Hyvinvointi – Elinvoima – Identiteetti Nykyisen strategian toimenpiteet, tavoitteet jne löytävät kukin luonnollisella tavalla oman paikkansa tässä kolmijaossa – ja myös Onnentunteelle on tilaa

7 KUNTASTRATEGIAN UUSI RAKENNE

8 Toimenpideohjelma -> 2018 asti
Kemijärven kaupunki on elinvoimainen palvelu- ja seutukuntakeskus, jonka asukkaiden mielestä se on turvallinen ja viihtyisä paikka elää. Kemijärvi luo tilan ja mahdollisuuden kunkin asukkaan henkilökohtaiselle onnellisuudelle – onnentunteelle. TAVOITETILA 2020 Suunnittelua ja toimintaa ohjaavat periaatteet: Mittarit Mittarit Mittarit Toimenpiteet Toimenpiteet Toimenpiteet Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys Jatkuva kehittyminen Toimenpideohjelma -> 2018 asti Avoin yhteistyö Tasa-arvoinen vastuullisuus HYVINVOINTI ELINVOIMA IDENTITEETTI Kemijärven kaupunki mahdollistaa ja turvaa alueensa asukkaiden laadukkaan elämän toimimalla vastuullisesti, demokraattisesti ja pitkäjänteisesti – kemijärveläisten luottamuksen arvoisesti. PERUS- TEHTÄVÄ

9 KUINKA PÄIVITÄMME TOIMENPIDEOHJELMAA

10 Tarvitaan selkeämpi, yksinkertaisempi ja ennen kaikkea
toteuttamiskelpoisempi logiikka

11 Missä tavoitteissa me voimme auttaa? Miten?
Mittarit Mittarit Mittarit Toimenpiteet Toimenpiteet Toimenpiteet Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys Palvelualueittain: Missä tavoitteissa me voimme auttaa? Miten? Onko omia, tämän palvelualueen alatavoitteita? Mitä aiomme tehdä? Budjetti Toimenpideohjelma Kemijärven toimenpideohjelma

12 Hyvinvointikertomuksen tunnusluvut ja asiakaspalaute
Mittarit Hyvinvointikertomuksen tunnusluvut ja asiakaspalaute Suunnitellusti toteutuneet kaavat ja hankkeet, asiakaspalaute Liikenteen toimivuus ja kuituyhteyksien kattavuus Työhyvinvointi- ja työilmapiirikyselyiden tulokset, hlöstön vaihtuvuus, sairauspoissaolot Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö HYVINVOINTI

13 Talousarvion ja tilinpäätöksen tunnusluvut
Mittarit Talousarvion ja tilinpäätöksen tunnusluvut Yritysten määrä ja työpaikkaomavaraisuus, työllistymisaste Väestö- ja nettomuuttotilastot Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne ELINVOIMA

14 Onnentunne-brändiä johdetaan sujuvasti ja tavoitteellisesti
Mittarit Onnentunne-brändiä johdetaan sujuvasti ja tavoitteellisesti Systemaattinen, johdonmukainen ja kattava viestintä ajallisesti ja osastoittain Sisäisten ja ulkoisten mielikuvatavoitteiden nykytila on selvillä ja seurannan mittarit käytössä Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys IDENTITEETTI

15 VIESTINNÄSTÄ

16 Viestintä on keskeisessä roolissa Kemijärven identiteetin vahvistamisessa
2000-luvun viestintä ei ole yksisuuntaista tiedottamista, vaan vuorovaikutusta ja osallistamista Viestintää on myös se, millainen kokemus asiointi kaupungin kanssa on

17 Viestintäohjelman sisältö
Johdanto Viestinnän merkitys ja tehtävät Kemijärven kaupungissa Viestintä osana kaupunkistrategiaa Valmistelu- ja päätösviestintä Asukas- ja palveluviestintä Markkinointi Työyhteisöviestintä Viestinnän puitteet Lakisääteiset velvoitteet (Kuntalaki, muut lait ja säädökset) Kaupunkistrategian ohjaavat periaatteet: Jatkuva kehittyminen – Avoin yhteistyö – Tasa-arvoinen vastuullisuus Johdonmukaisuus ja ajantasaisuus Viestinnän organisointi ja vastuualueet Tavoitteet Systemaattisuus ja kattavuus ajallisesti ja osastoittain Kemijärveläisten palaute ja vuorovaikutus selvästi aiempaa vilkkaampaa Mielikuvatavoitteiden nykytila on selvillä ja seurannan mittarit käytössä Kuntalaisten aktiivinen osallisuus oman elämänsä ja elinympäristönsä kehittämisessä Yritysten ja muiden työnantajien aktiivinen osallisuus elinvoiman vahvistamisessa kaupungin kumppanina Positiivisen ja kiinnostavan brändisisällön rakentaminen Kemijärvestä paikkakunnalla, maakunnassa ja laajemmin Kemijärven elinvoiman, sosiaalisen kestävyyden ja työllisyyden vahvistamiseksi Kohderyhmät Sisäiset – Ulkoiset – Sidosryhmät Keinot ja kanavat Toimenpiteet ja vuosikello Visuaaliset ym ohjeet

18 Mistä aloittaa? Mikä on nykytilanne?
Viestinnän resurssit, osaaminen ja ajan riittäminen Vastuut? Motivaatio? Kuka johtaa ja koordinoi viestintää? Kaupunkitason vuosikello Mielikuva kaupungista nyt? (suhteessa strategian tavoitetilaan)

19 Monia mahdollisuuksia – mitkä ovat oikeasti mahdollisia ja tarpeellisia?
Henkilöstön koulutus viestintään, asiakaspalveluun, brändiin Kaupungille kasvot – ihmiset esiin Positiivisista asioista viestiminen Strategiasta itsessään pitää viestiä asukkaille Kaupungin “ilme” – brändi mukaan opasteisiin, infoihin jne “Kemijärveläinen” – uutiskirje joka talouteen Vuosikellon mukaiset viestintäspotit “Asukasraati” arvioimaan ja kehittämään kaupungin viestintää Valtuutettujen ja virkamiesten blogit, avoimet infot jne Sosiaalisen median aktiivisempi hyödyntäminen Aktiivisempi sidosryhmäviestintä ja vuorovaikutus Median kanssa tehtävän yhteistyön kehittäminen Messut, tapahtumat, seminaarit Miten meillä menee? > talouden mittarit, toimenpiteiden taloudellinen tuloksellisuus(elinvoima) > sisäisen viestinnän tulos ja tuloksellisuus mittarit

20 Kemijärven kaupunki on elinvoimainen
TAVOITETILA 2020 Kemijärven kaupunki on elinvoimainen palvelu- ja seutukuntakeskus, jonka asukkaiden mielestä se on turvallinen ja viihtyisä paikka elää. Kemijärvi luo tilan ja mahdollisuuden kunkin asukkaan henkilökohtaiselle onnellisuudelle –Onnentunteelle.

21

22


Lataa ppt "Onnentunne – koko kaupungin asia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google