Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät 8.10.2009 Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät 8.10.2009 Jukka Lindberg, tilaajajohtaja."— Esityksen transkriptio:

1 Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät 8.10.2009 Jukka Lindberg, tilaajajohtaja

2 Terveyden ja toimintakyvyn palvelut Terveydenhuolto (pth – esh – päivystys) n. 100 M€ Vammaispalvelut n. 14,5 M€ Sosiaalisen tuen palvelut n. 12 M€ Mielenterveyspalvelut n. 3,1 M€ Terveyden ja toimintakyvyn palvelut toimivat elämänkaarimallin sisällä yleispalveluina kaikille ikäryhmille

3 Toimintaympäristön muutostekijät Hämeenlinnassa Kuntaliitos – palveluiden harmonisointi – yhtenäiset palvelukriteerit Tilaaja – tuottaja –malli – siirtyminen sopimusohjaukseen Osittainen elämänkaariajattelu – palveluiden organisointi ja johtaminen Monituottajamallin jatkaminen Talouden taantuma – supistava suunnittelu

4 Konsernipalvelut Lauta- Kunnat tilaaja- tiimit Oma palvelutuotanto (sis.liikelaitokset) Konserni yhtiöt, säätiöt kuntayhtymät Ulkoiset palvelun tuottajat Yritykset, yhdistykset, järjestöt Asiakkaat Hämeenlinnan kaupungin tilaaja-tuottaja-toimintatapa Sopimusohjaus Valtuusto Hallitus Talousarvio-ohjaus

5 Lautakunnat Tilaaja - ohjaa järjestelmää - määrittää tarjottavat palvelut (määrä ja laatu) - valitsee palvelun tuottajat - rahoittaa järjestelmän ja allokoi resurssit - valvoo järjestelmää Lautakunnat Tilaaja - ohjaa järjestelmää - määrittää tarjottavat palvelut (määrä ja laatu) - valitsee palvelun tuottajat - rahoittaa järjestelmän ja allokoi resurssit - valvoo järjestelmää Tuottaja - kehittää osaamista ja laatua - toteuttaa toimintansa annetuilla resursseilla - huolehtii henkilöstöstä - huolehtii asiakassuhteesta - sisäinen tai ulkoinen tuottaja Tuottaja - kehittää osaamista ja laatua - toteuttaa toimintansa annetuilla resursseilla - huolehtii henkilöstöstä - huolehtii asiakassuhteesta - sisäinen tai ulkoinen tuottaja Asiakas/Käyttäjä -käyttää palvelua - maksaa mahdollista palvelumaksua - maksaa veroa - antaa palautetta, ohjaa laatupalautteen kautta järjestelmää Asiakas/Käyttäjä -käyttää palvelua - maksaa mahdollista palvelumaksua - maksaa veroa - antaa palautetta, ohjaa laatupalautteen kautta järjestelmää Kunnallis- demokratia Asiakas- suhde Sopimus Valtuusto Hallitus Valtuusto Hallitus

6 Tuotantomalli vs. ohjausmalli Hämeenlinnan muutos koskee sisäistä ohjausmallia – tapaa muuntaa raha palveluiksi Palveluiden tuotannossa – erityisesti vammaispalveluiden kohdalla - palveluita ovat perinteisesti tuottaneet erilaiset toimijat Hankintamenettely ja –laki raamittaa tilaavan kunnan toimintaa

7 Vammaispalvelut Voiko vammaispalveluiden tulevaisuus olla yhtä menestyksekäs kuin lähimenneisyys?

8

9

10

11 Tulevaisuus Lisääntyykö tuottavuus? Riittävätkö rahat? Keneltä leikataan palveluita? Muutetaanko vammaisten palveluiden ja ikäihmisten palveluiden rajanvetoa? Jäsentyykö yksilön ja yhteiskunnan vastuunjako uudelleen? Jatkuuko palveluiden yksityistyminen? Millainen on järjestöjen rooli palvelujen tuottajina?

12 Lautakuntien = tilaajan tehtävät Vastuu siitä, että kuntalainen saa palvelut lakien mukaisesti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti Strateginen suunnittelu, päämäärät ja tavoitteet Palvelutarpeen ennakointi Palveluverkko- ja investointisuunnittelu Viranomaisvastuu Palvelukokonaisuuksien ja tuotteiden määrittely yhdessä tuottajien kanssa Palvelusopimusten valmistelu Palveluiden laadun määrittäminen Kilpailutukset Tuottajien valinta, kustannusvertailut Tuottajan toiminnan valvonta, lopullinen vastuu palveluiden käyttäjille, vaikuttavuuden arviointi Tilat ja tukipalvelut (oma tuotanto) Kokonaisnäkemyksen ylläpito

13 Tuottajien tehtävät Palvelun tuottaminen palvelusopimuksen mukaan Palvelukokonaisuuksien ja tuotteiden määrittely yhdessä tilaajan kanssa Vastuu määriteltyjen palvelutuotteiden toteuttamisesta sopimusten puitteissa Mahdollinen alihankinta Asiakaspalautteen kerääminen, asiakastiedon hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä Laadusta huolehtiminen, jatkuva seuranta Operatiivinen suunnittelu, tulosyksikkötavoitteet Kustannusten jatkuva seuranta ja eri tulosyksiköiden sisäinen vertailu Henkilöstön rekrytointi, osaamisesta ja työelämän laadusta huolehtiminen Tilojen ja laitteiden tehokas käyttö, muutostarpeet ajoissa tilaajille Viranomaistoiminta (oma palvelutuotanto)


Lataa ppt "Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät 8.10.2009 Jukka Lindberg, tilaajajohtaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google