AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
QR- koodit ja mobiilitentti
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ARVIOINTI OPPIMISEN TUKENA JY / APO JY / APO OPETTAJANKOULUTUSPÄÄLLIKKÖ HARRI KEURULAINEN AMMATILLINEN OPETTAJAKORKEAKOULU JYVÄSKYLÄN AMMATTIKORKEAKOULU.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Portfolio Mikko Peltomaa Sos8snb.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ KIELTENOPETUKSEN ALUEELLA ARENEN KIELITYÖRYHMÄ JYVÄSKYLÄ Ritva Kantelinen Ulla Lax.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tutkintorakenteen tekninen malli
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
TIPTOP-kokonaisuuksia
Logistiikkakoulutus Keski-Suomessa
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Hanke
Seija Mahlamäki-Kultanen ja Jaana Muttonen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA TEACHERSHIP LIFELONG LEARNING -KONFERENSSI 30.-31.3.2006 MENTOROINTI JA YHTEISTYÖ OPETTAJAN AMMATILLISEN KEHITTYMISEN TUKENA AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA HARRI KEURULAINEN OPETTAJANKOULUTUSPÄÄLLIKKÖ JYVÄSKYLÄN AMMATTIKORKEAKOULU AMMATILLINEN OPETTAJAKORKEAKOULU

AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA JYVÄSKYLÄSSÄ OSAAMISPERUSTAISUUS KEHITTYMIS- JA KEHITTÄMISTAVOITTEISUUS HARRI KEURULAINEN JAMK / AOKK 2006

VUOROVAIKUTUS JA YHTEISTYÖ OSAAMISPERUSTAISUUS… JATKUVA OPPIMINEN REFLEKTIO-OSAAMINEN TIEDONHALLINTA-OSAAMINEN OPPIJA-OSAAMINEN OPPIMISTEORIA-OSAAMINEN SISÄLTÖ-OSAAMINEN OPPIMISEN OHJAAMINEN TOIMINTA-YMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMINEN VIESTINTÄ-TEKNINEN OSAAMINEN OPETUS- JA OHJAUS- OSAAMINEN KONTEKSTI-OSAAMINEN KEHITTÄMIS-OSAAMINEN VUOROVAIKUTUS-OSAAMINEN YHTEISTYÖ- JA VERKOSTO-OSAAMINEN VUOROVAIKUTUS JA YHTEISTYÖ HARRI KEURULAINEN JAMK / AOKK 2006

OPINTOKOKONAISUUDET (60 op) TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEN OSAAMISALUE OPPIMISEN OHJAAMISEN OSAAMISALUE JATKUVAN OPPIMISEN OSAAMISALUE JATKUVAN OPPIMISEN OPINTO-KOKONAISUUS OPISKELUN HENKILÖKOHTAISTAMINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEN OPINTOKOKONAISUUS OPPIMISEN OHJAAMISEN OPINTOKOKONAISUUS 8 op 22 – 26 op 26 -30 op ERILAISET YHTEISTOIMINNALLISET TYÖSKENTELYTAVAT ERI OPINTOJAKSOILLA YHTEISTYÖN JA VUOROVAIKUTUKSEN OSAAMISALUE HARRI KEURULAINEN JAMK / AOKK 2006

KEHITTÄMIS- JA KEHITTÄMISTAVOITTEISUUDEN TAUSTAPERIAATTEINA… KOKEMUKSELLISUUS JA REFLEKTIIVISYYS OPPIMISTEHTÄVISSÄ HYÖDYNNETÄÄN JA NIISSÄ TUOTETAAN KOKEMUKSELLISTA AINESTA, JOTA TEOREETTISELLA AINEKSELLA JÄSENNETÄÄN HOPS-TYÖSKENTELY JA ITSEARVIOINTI ON SYSTEMAATTISTA JA MONIVAIHEISTA SOSIAALISUUS JA KONSTRUKTIIVISUUS OPPIMISPIIRIT OVAT KESKEINEN TYÖSKENTELYTAPA OPINTOJEN ETENEMISEN LOGIIKKA RAKENTUU OSAAMISEN OLETETUN RAKENTUMISEN MUKAISESTI KONTEKSTUAALISUUS OPETUSHARJOITTELU JA KEHITTÄMISHANKE JA MUUT OPPIMISTEHTÄVÄT KYTKETÄÄN AUTENTTISIIN YMPÄRISTÖIHIN HARRI KEURULAINEN JAMK / AOKK 2006