Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
QR- koodit ja mobiilitentti
- kasvit mobiilisti Jaana Nuuttila Sari Suomalainen
2
Mobiilisti-hanke
3
Mobiililaite Kulkee helposti mukana Pääsy internetiin, verkkopalvelut
Laaja sovellusvalikoima Älypuhelimet Tablet-laitteet eli Täppärit Minikannettavat
4
Mobiilioppiminen (Pasi Silander; Mobiiliopas)
Oppija on mobiili Oppiminen ja ohjaus autenttisissa tilanteissa Paikasta riippumatonta oppimista Omistajuus ja läheinen suhde mobiililaitteeseen Saavutettavuus ja saavuttavuus Mobiilipedagogiikka = opetus- ja oppimiskäytänteet mobiiliympäristössä Oppija on pihalla, puistossa, puutarhassa luonnonvara-alalla
5
Visio Mobiilisti tarjoaa menetelmät ja välineet, jotka mahdollistavat oppimisen jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa aidoissa oppimistilanteissa. Osaaminen todennetaan avoimessa oppimisprosessissa mm. monimediasta sisältöä tuottamalla. Oppiminen ja ohjaus voidaan tehdä "ilman johtoja", mukana kannettavia laitteita hyödyntäen. Motto: "Mobiilisti oppien"
6
Lepaan puisto Keskiajalta saakka oli Lepaalla merkittävä aateliskartano historiallisia ympäristöjä Asiakirjoista löytyy mainintoja Lepaan puutarhaistutuksista jo vuodelta luvulla on saanut alkunsa kartanon englantilaistyylinen puisto Hyvin eri-ikäistä rakennuskantaa Puiston eri osat hyvin erityyppisiä
7
Hoidettu puistoalue on pinta-alaltaan noin 20 hehtaaria ja Golf -kenttä noin 25ha
Puisto on kuitenkin myös itsenäinen oppimisympäristö, jota Lepaan koulutusohjelmat monipuolisesti opetuksessaan hyödyntävät. Puiston laajat kesäkukka- ja perennavalikoimat ovat tärkeä osa opiskelua Koristekasvien tunteminen ja käyttö ovat viheralan hortonomin osaamisen tukijalkoja. Kasvikokoelman järjestys ei ole aivan arboretumin kriteereitä vastaava, mutta lajikokoelmaltaan puisto on erittäin monipuolinen ja kiinnostava. Koulutusohjelmat puutarhatalous ja maisemansuunnittelu
8
Lepaan puistot ja kasvilajit oppimisympäristönä
Koristekasviopetuksen mahdollisuudet maisemasuunnittelun koulutusohjelmassa Lepaan puistot ja kasvilajit oppimisympäristönä Omatoimisen opiskelun kehittäminen Lepaan puistoissa sekä myös verkossa Mobiilikasvitentin avulla voidaan kasveja tunnistaa autenttisessa ympäristössä Nimenomaan monipuolisuuden ja lajirunsauden vuoksi kasviopetus on luonteeltaan osittain ulkolukua opsikeltavien lajimäärien takia ( lajia) sekä suomalaisen ja tieteellisin nimen opiskelun takia. Opiskeltavia kasvilajeja on yli 500 ja osa opiskelua on ilman muuta tieteellisten ja suomalaisten nimien opiskelua. Verkossa on kuitenkin mahdollista pitää yllä ympärivuotista kasviopiskelua erilaisten tehtävien parissa ja silloin nimenomaan syventää kasveista muuta tietoutta kuten sen kasvupaikkavaatimuksia ja käyttöä. Perinteisesti luokkaan on tuotu kasvinäytteitä)
9
Omatoiminen opiskelu Kasvireitit Google Maps-kartoilla, jolloin ne on ladattavissa omiin mobiililaitteisiin Kasvireitit auttavat opiskelijaa löytämään tiettyjä kasveja (ainakin tenttiin tulevia!) Kasvireitti 1 kasvireitit voivat olla myös "teemareittejä" tai kasvitenttiä varten tehtyjä reittejä opiskelusta tulee myös ajankäytön kannalta tarkoituksenmukaista
10
Karttaan merkitty reitti
Tässä mobiilikasvtentin reitti keväältä 2012
11
QR- koodeissa on linkki lähteeseen, josta selviää kasvin ominaisuukista lisätietoja.
12
Kuvia QR-koodeista
13
ja kylteistä
14
Mobiilikasvitentti, miksi?
Pitääkö kasveja työelämässä tunnistaa ja tuntea näytteistä? Pääosin inventointia tehdään ulkona ja samalla havainnoidaan kasvin kasvupaikka ja habitus motivoimampaa
15
Työkalu Moodlen mobiilikeskus, jonne opiskelijat kirjautuvat
mTuutor sovellus asennetaan opiskelijoiden puhelimiin ja he hyväksyvät käyttöehdot Opiskelijalla tulee olla datapaketti
16
Kasvitentti keväällä 2012 Opiskelijalla on oma laite. johon kysymykset lähetetään. Kysymykset voivat olla sanallisia tai monivalintakysymyksiä.
17
Monivalintakysymykset voivat olla myös mahdolliset ja samallla myös oppimista tapahtuu
18
Ensimmäiselä kerralla reitti opastettiin myös maastoon numeroilla.
19
Tässä numerointia
20
Seuraavissa dioissa tentin tekoa
23
Opettaja saa Moodlen kautta erilaisia raportteja.
25
Talvitunnistus Talviversojen tunnistaminen on haasteellista. Tunnistamisessa kiinnitetään huomioita myös mm versoon ja silmuihin. Tunnistamisessa kasvin habitus ja kasvupaikka auttavat. Lisäksi opiskelija voi lähettää esim. opettajan pyynnöstä mediakuvaa (kuvaa tai videokuvaa) Mobiilkeskukseen esimerkiksi niistä tuntomerkeistä, jotka kasvin kohdalla ovat oleellisia.
26
Mobiililaitteella voi lähettää kuvia, videoita
27
Kysymykset voivat olla tekstikysymyksiä
28
tai monivalintoja
29
QR-koodeista opiskelu onnistuu myös talvella
Nähdään kasvi ”kesäasussa”
30
Palautetta Oikein hyvä ja innostava tapa tenttiä kasveja Samalla oppii
Miten vältetään ”lunttaaminen”? Joissakin puhelinmalleissa kysymykset eivät näy aurinkoisella säällä
31
Kiitos! Jaana ja Sari http://www.mobiilisti.com
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.