Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet
Antti Kauppi, FUAS-liittouma

2 Koulutuksesta osaamisen kehittämiseen

3 Osaamisen kehittymisen kehys
AMMATIN OSAAMINEN TIETO- PERUSTA YDIN- TYÖN TEHTÄVÄ- KOKONAI- SUUDET TIETO- PERUSTA TYÖSSÄ HARJOITUS- YMPÄRISTÖSSÄ KORKEA- KOULUSSA AMMATTI- KORKEAKOULU TYÖELÄMÄ

4 Osaamisperustaisuus järjestelmätasolla
European Qualifications Framework (EQF) oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) tavoitteena selkeys, läpinäkyvyys, vertailtavuus ja liikkuvuus Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys (NQF) tavoitteena sovittaa yhteen EQF ja Suomen koulutusjärjestelmä Tutkintojen perusteet tai NQF-tasokuvaukset - osaamistavoitteiden määrittely tutkinnoittain tai koulutusohjelmittain Opetussuunnitelmat ja osaamisen arviointisuunnitelmat - osaamistavoitteiden purkaminen osaamisen arviointiin ja oppimisprosessiin

5 Ennakointi ja osaamistavoitteet
Työelämän kehitys Tietoperustan kehitys TKI-toiminta Koulutus Organisaatiokohtainen ennakointi Toimialakohtainen ennakointi Alueellinen ennakointi Yhteiskunnallinen ennakointi

6 Koulutusalan ydinosaamisen yhteys aluekehittämiseen (KyAMK 2009)

7 Osaamisperustaisuus opiskelijan näkökulmasta
Aikaisemmin hankittu osaaminen Tutkinto Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Osaamisen arviointi Henkilökohtainen näyttösuunnitelma Henkilökohtainen opintosuunnitelma Informaali oppiminen Nonformaali oppiminen Formaali oppiminen

8 Osaamisen näyttäminen
KORKEAKOULU AIKAISEMPI OSAAMINEN NÄYTÖT * AMMATILLINEN OSAAMINEN * YDINOSAAMINEN * AUTENTTINEN TYÖTILANNE VS. HARJOITUSTILANNE KORKEAKOULU TUTKINTO- VAATIMUKSET AMMATIN / TYÖN YDINTEHTÄVÄ- KOKONAISUUDET OSAAMINEN TYÖELÄMÄN KVALIFIKAATIO- VAATIMUKSET OPISKELIJAT OPPIMINEN ESIMIEHET OPETTAJAT

9 Työhön kytkeytyvät oppimistehtävät
TYÖSSÄ OPPIMINEN TYÖHARJOITTELU TYÖN KEHITTÄMINEN OPPIMISTEHTÄVÄT TYÖTEHTÄVÄT KEHITTÄMISTEHTÄVÄT YKSILÖN OPPIMINEN RYHMÄN OPPIMINEN ORGANISAATION OPPIMINEN VERKOSTON OPPIMINEN

10 Tradenomin ensimmäisen vuoden opinnot (TAMK 2009)

11 Oppiminen työyhteisössä
Vapaamuotoinen keskustelu, kehitys- keskustelu Koulutus, opiskelu Työn organisointi, työn muotoilu, työn rikastaminen, työkierto, työvälineiden kehittäminen Tiimityö, osallistava ongelmanratkaisu Pilotointi, oppimis- ja muutos- laboratoriot Työn tutkiminen ja uuden tiedon luominen Tuotteiden ja palvelujen kehittämisprojektit

12 Innostudio-konsepti (P-KAMK 2008)

13 Verkoston oppimisen tasot
Verkoston taso – luottamus, yhteistyörakenteet Projektitaso – oppimista välittävät mekanismit Kumppanuustaso Toiminnan taso – kohteen laajentaminen, vuorovaikutus Tekijän taso – solmutyöskentely, rajakohteiden luominen (Toiviainen 2003)

14 Aktiivisen oppimisen ympäristöt ja työelämäläheisyys (TuAMK 2008)

15 Opetussuunnitelman näkökulmia
Rationaalinen / tekninen tavoitteet - sisällöt - menetelmät - arviointi esim. moduuliratkaisut Tulkinnallinen / praktinen prosessien ohjaaminen joustavasti tilanteiden mukaan esim. HOPSit, portfoliot, … Kehittävä / strateginen toiminnan tietoinen hallinta ja kehittäminen monimutkaisessa ja dynaamisessa toimintaympäristössä esim. ongelmanratkaisuprosesseille, projekteille tai ammatilliselle kasvulle rakentuva

16 Tekninen opetussuunnitelma
Tuotantokeskeinen, rationaalinen ja organisaatiolähtöinen Lähtökohtana koulutuksen järjestämisen näkökulma – kurssitarjonta, opettajien työnjako, jaksotukset, lukujärjestykset Tavoitteiden määrittely ja tulosten kontrollointi keskeisellä sijalla Osaamisen arviointi moduuleittain Tarkka etukäteissuunnittelu ja toiminta sen mukaisesti Opiskelu etenee tasolta toiselle Arvioinnin välineinä opiskelijapalautteet ja laatujärjestelmä

17 Praktinen opetussuunnitelma
Opettajien ja opiskelijoiden tavoitteista ja tulkinnoista rakentuva Yhteisen prosessin rakentaminen keskeistä Tietokäsitys usein konstruktiivinen Opiskelun eriytyminen HOPSien, portfolioiden ym. avulla Osaamisen arviointi laajemmissa opiskelukokonaisuuksissa Opintojen ohjaukseen panostetaan Itsenäinen opiskelu ja ryhmässä opiskelu painottuu Itse-arviointi, vertaisarviointi ja erilaiset arviointikriteerit hyväksytään

18 Kehittävä opetussuunnitelma
Muuttuvien toimintaympäristöjen analyysi lähtökohtana Tietokäsitys kytkeytyy toimintaympäristöihin Tavoitteena uudistava oppiminen Oppijoiden ohjaaminen tutkivaan ja kriittiseen prosessiin keskeistä Opiskelua ohjataan oppimistehtävillä Autenttisten oppimateriaalien ja oppimisympäristöjen hyödyntäminen osaamisen arvioinnissa Oppiminen kytkeytyy toiminnan kehittämiseen käytännössä Uudistava arviointi painottuu

19 Yrittäjyysosaamisen kehittyminen opetussuunnitelmassa (Savonia 2008)

20 Oppimiseen integroitu opiskelijakeskeinen t&k-työ –muuttaa työelämäyhteistyön rakenteet
suhde työelämään OPPIMISEEN INTEGROITU T&K-TYÖ sisäinen 4.työelämän uudistaminen ja uuden luominen KEHI TYSTYÖ SIMU- LAATIO YMPÄ- RISTÖT KEHI- TYS YMPÄ RIS- TÖT 3.työelämän yhteisöllinen kehittäminen HARJOITTELU KUMMIYRITYS V I E R A I L U T HARJOIS TUSYRITYS 2.työelämän ongelmien ratkaiseminen 1.työelämän käytänteiden siirtäminen ja havainnointi ulkoinen oppimisympäristöt suppea / läheinen laaja / kansainvälinen

21


Lataa ppt "Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google