Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHelena Heino Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ARVIOINTI OPPIMISEN TUKENA JY / APO 19.1.06 JY / APO 19.1.06 OPETTAJANKOULUTUSPÄÄLLIKKÖ HARRI KEURULAINEN AMMATILLINEN OPETTAJAKORKEAKOULU JYVÄSKYLÄN AMMATTIKORKEAKOULU
2
ARVIOINNIN IDEOLOGISUUDESTA… KÄSITYKSEEMME HYVÄSTÄ ARVIOINTITOIMINNASTA VAIKUTTAVAT KÄSITYKSEMME: ARVIOINNIN TEHTÄVÄSTÄ ARVIOINNIN TEHTÄVÄSTÄ OPPIMISESTA OPPIMISESTA OSAAMISEN LUONTEESTA OSAAMISEN LUONTEESTA TOTUUDESTA JA SEN EDELLYTYKSISTÄ TOTUUDESTA JA SEN EDELLYTYKSISTÄ VARMUUDESTA JA SEN SAAVUTTAMISESTA VARMUUDESTA JA SEN SAAVUTTAMISESTA HARRI KEURULAINEN 2003 JAMK / AOKK
3
ARVIOINTI ON SUHTEUTTAMISTA: TOISIIN KRITEERI: HENKILÖN SUORITUS / OSAAMINEN VERRATTUNA MUIHIN; LUOKITTELU, NORMATIIVISUUS, NORMAALIJAKAUMA OPPIMIS- TAI OSAAMISTAVOITTEISIIN KRITEERI: JOHDETTU AO. TAVOITTEISTA HENKILÖKOHTAISIIN TAVOITTEISIIN KRITEERI: JOHDETTU OPPIMIS- TAI OSAAMISTAVOITTEISTA JA/TAI ITSE ASETETTU AIKAISEMPAAN OSAAMISEEN KRITEERI: AIKAISEMPI OSAAMINEN OMIIN MIELTYMYKSIIN KRITEERI: ? OBJEKTIIVISUUS OBJEKTIIVISUUS SUBJEKTIIVISUUS SUBJEKTIIVISUUS HARRI KEURULAINEN 2004 JAMK / AOKK
4
ARVIOINNILLA TARKOITETAAN SYSTEMAATTISTA AINEISTON KERÄÄMISPROSESSIA… AINEISTON OHJAUKSELLISTA HYÖDYNTÄMISTÄ… JA TARVITTAESSA PÄÄTÖKSENTEKOA OPISKELIJAN OPPIMISESTA JA OSAAMISESTA… SUHTEESSA ILMAISTUIHIN ARVIOINTIKRITEEREIHIN HARRI KEURULAINEN 1998 JAMK / AOKK
5
ARVIOINTI ARVIOINTI MIKSI MITEN JA KUKA MITÄ MITÄ HARRI KEURULAINEN 1993 JAMK /AOKK
6
MIKSI ARVIOIDAAN?
7
LUOKITTELU VERTAILU KEHITTÄMINEN KEHITTÄMINEN OHJAAMINEN OHJAAMINEN MIKSI MIKSI KONTROLLI 1800 / 1900 1900 / 2000 HARRI KEURULAINEN 1998 JAMK / AOKK
8
LUOKITTELU, VERTAILU OBJEKTIIVISUUS VAATIMUKSENA: OBJEKTIIVISUUS VAATIMUKSENA: MITTAAMINEN KESKEISTÄ: MITTAAMINEN KESKEISTÄ: RELIABILITEETTI TÄRKEÄÄ: RELIABILITEETTI TÄRKEÄÄ: STANDARDOITUT: TESTIT, TENTIT, KOKEET, HAVAINNOINTIVÄLINEET JA MUUT MITTARIT MÄÄRÄLLISYYS SAMANLAISUUS SUBJEKTI EI OSALLISTU MIKSI MITEN JA KUKA 1 HARRI KEURULAINEN 2002 JAMK / AOKK
9
OHJAAMINEN, KEHITTÄMINEN INTERSUBJEKTIIVISUUS VAATIMUKSENA: INTERSUBJEKTIIVISUUS VAATIMUKSENA: KOMMUNIKAATIO KESKEISTÄ: KOMMUNIKAATIO KESKEISTÄ: VALIDITEETTI TÄRKEÄÄ: VALIDITEETTI TÄRKEÄÄ: LAADULLISESTI TULKITUT NÄYTTÖTEHTÄVÄT, HAVAINNOINNIT, PORTFOLIOT, ITSEARVIONNIT, PÄIVÄKIRJAT, NEUVOTTELUT JA KESKUSTELUT LAADULLISUUS KONTEKSTUAALISUUS SUBJEKTIN OSALLISTUMINEN OLEELLISTA SUBJEKTIN OSALLISTUMINEN OLEELLISTA MIKSI MITEN JA KUKA 2 HARRI KEURULAINEN 2002 JAMK / AOKK
10
ARVIOINNIN INTERSUBJEKTIIVISUUS OSAAMINEN OPISKELIJA OPISKELIJA OPISKELIJA- TOVERIT MUUT ASIANOSAISET OPETTAJA(T) OPETTAJA(T) ARVIOINTIPÄÄTÖS ARVIOINTIPÄÄTÖS HARRI KEURULAINEN 2001 JAMK / AOKK
11
MITÄ ARVIOIDAAN?
12
ERILAISIA KÄSITYKSIÄ OPPIMISESTA OPPIMINEN TUOTOKSENA TRANSFER -METAFOORA: TIETO ON SIIRRETTÄVISSÄ OPPIJALLE SELLAISENAAN; OPPIMINEN TARKOITTAA TIETOMÄÄRÄN KASVAMISTA BANKING –METAFOORA: OPPIJA ON ”TILI” JOKA VOIDAAN TÄYTTÄÄ TIEDOILLA JA TAIDOILLA, JOTKA OVAT TARVITTESSA ”NOSTETTAVISSA” KÄYTTÖÖN SHAPING -METAFOORA: OPPIJA ON MUOKATTAVISSA TAVOITTEEN MUKAISESTI; OPPIMINEN NÄKYY KÄYTTÄYTYMISESSÄ HAVAITTAVANA MUUTOKSENA OPPIMINEN PROSESSINA TRAVELLING –METAFOORA: OPITTAVA ILMIÖ YMMÄRRETÄÄN TUTKIMUSKOHTEEKSI; OPPIMINEN TARKOITTAA YMMÄRRYKSEN SYVENEMISTÄ JA MERKITYSTEN LUOMISTA GROWING –METAFOORA: OPPIMINEN TARKOITTAA SOSIAALISTA, KOGNITIIVISTA JA EMOTIONAALISTA KASVUPROSESSIA HARRI KEURULAINEN 1997 JAMK / AOKK
13
PERINTEINEN ARVIOINTI KONSTRUKTIVISTINEN ARVIOINTI ARVIOINTI ON ERILLÄÄN OHJAUS-/OPPIMISPROSESSISTA KOHDISTUU PÄÄASIASSA TIEDOLLISEEN OSAAMISEEN VALMIIN TIEDON TOISTAMISTA PALAUTE ON VÄHÄISTÄ JA VIIVÄSTYNYTTÄ YKSIPUOLISET MENETELMÄT RELIABILITEETTI ON VALIDITEETTIA TÄRKEÄMPI ARVIOINTI JA OHJAUS YHDENTYVÄT INTEGROI TIEDOLLISEN JA TAIDOLLISEN OSAAMISEN OMAN OSAAMISEN OSOITTAMISTA PALAUTE ON MONIPUOLISTA JA VÄLITÖNTÄ MONIPUOLISET MENETELMÄT EKOLOGINEN VALIDITEETTI OLENNAISTA OTTING & ZWAAL OTTING & ZWAAL HARRI KEURULAINEN 2004 JAMK / AOKK
14
OPPIMIS- TAVOITE OPETTAJAN TOIMENPITEET: SISÄLTÖJEN VALINTA SIIRTO- MENETELMIEN VALINTA OPPIJAN TOIMINTA: TIETOJEN JA TAITOJEN OMAKSU- MINEN (MUSTA LAATIKKO) OPPIMISTULOKSET ARVIOINTI (ESIM. KOKEET, TENTIT) PALAUTE TIEDOTUS (ARVOSANAT) ARVIOINTI ERILLÄÄN OPETUS-/OPPIMISPROSESSISTA TOISET TAI HARRI KEURULAINEN 2004 JYVÄSKYLÄ POLYTECHNIC / VTEC
15
OPPIMIS- TAI OSAAMIS- TAVOITE OPPIMIS- TAI OSAAMIS- TAVOITE OPETUS- / OPPIMISPROSESSI ARVIOINTIPROSESSI KRITEERIT SISÄLTÖALUEIDEN MÄÄRITTÄMINEN ETENEMISEN SUUNNITTELU MENETTELYJEN VALINTA ARVIOINTI- PROSESSIN SUUNNITTELU KRITEERIT KRITEERIT ARVIOINTI OSANA OPETUS-/OPPIMISPROSESSIA HARRI KEURULAINEN 2004 JYVÄSKYLÄ POLYTECHNIC / VTEC
16
MITÄ? ASIANTUNTIJUUDEN RAKENNE PRAKTINEN, KÄYTÄNNÖLLINEN TIETÄMYS; ”KNOW HOW” FORMAALI, SELITTÄVÄ TIETÄMYS: ”KNOW THAT” ITSESÄÄTELYYN LIITTYVÄ, METAKOGNITIIVINEN TIETÄMYS & & & ETELÄPELTO HARRI KEURULAINEN 1999 JAMK / AOKK
17
ONKO PÄTEVYYS… COMPETENCY VAI COMPETENCE OSAAMISEN PILKOTAAN OPERAATIOIDEN TASOLLE OSAAMINEN YMMÄRRETÄÄN TOIMINNALLISINA KOKONAISUUKSINA ARVIOINTIMENETTELYT OVAT MONIMUTKAISIA JA TYÖLÄITÄ VARMUUTTA HAETAAN YKSITYISKOHTIEN KONTROLLOINNIN JA STANDARDOINNIN AVULLA LIITTYY BEHAVIORISTISEEN PARADIGMAAN OPPIMISESTA LIITTYY KONSTRUKTIVISTISEEN PARADIGMAAN OPPIMISESTA ARVIOINNISSA KÄYTETÄÄN NIITÄ MENETTELYJÄ, JOTKA ARVIOITAVAN ASIAN KANNALTA OVAT SOPIVIMPIA LUOTETTAVUUTTA HAETAAN KONTEKSTUAALISUUDEN JA YHTEISTEN KRITEEREIDEN AVULLA OSAAMINEN ON TEKIJÄSTÄ RIIPPUMATTOMATON ASIA OSAAMINEN ON TEKIJÄN JA TEHTÄVÄN VÄLINEN SUHDE HARRI KEURULAINEN 2005 JAMK / AOKK ARMSTRONGIIN (1995) JA SMITHIIN (2004) NOJAUTUEN
18
STANDARDOITUT: TESTIT, TENTIT, KOKEET, HAVAINNOINTI- VÄLINEET JA MUUT MITTARIT MITÄ MITEN JA KUKA 1 OSAAMINEN VALMIIKSI MÄÄRITETTYNÄ JA SIIRRETTÄVISSÄ OLEVANA OMINAISUUTENA ABSOLUUTTISUUS: OPPIMISTULOKSET JA OSAAMINEN OVAT AJASTA JA PAIKASTA RIIPPUMATTA YHDEN MUKAISIN MENETTELYIN ARVIOITAVISSA ABSOLUUTTISUUS: OPPIMISTULOKSET JA OSAAMINEN OVAT AJASTA JA PAIKASTA RIIPPUMATTA YHDEN MUKAISIN MENETTELYIN ARVIOITAVISSA KONTROLLI KOROSTUU: YKSITYISKOHTIEN MÄÄRÄ OSAAMISEN MÄÄRITTÄMISESSÄ JA ARVIOINTIKOHTEISSA SUURI HARRI KEURULAINEN 2002 JAMK / AOKK
19
LAADULLISESTI TULKITUT KOKEET, TENTIT, OPPIMISTEHTÄVÄT, HAVAINNOINNIT, PORTFOLIOT, ITSEARVIONNIT, PÄIVÄKIRJAT JA KESKUSTELUT MITÄ MITEN JA KUKA 2 OPPIMINEN JA OSAAMINEN RAKENTUVANA JA JATKUVASTI KEHITTYVÄNÄ TOIMIJAN JA YMPÄRISTÖN VÄLISENÄ SUHTEENA SUHTEELLISUUS: OPPIMISEN JA OSAAMISEN ARVIOINTI OVAT SIDOKSISSA TOIMIJAAN JA TOIMINTA- YMPÄRISTÖÖN TARKOITUKSEN- MUKAISUUS KOROSTUU: ARVIOINNISSA KÄYTETÄÄN NIITÄ MENETTELYJÄ, JOTKA ARVIOITAVAN ASIAN KANNALTA OVAT SOPIVIMPIA TARKOITUKSEN- MUKAISUUS KOROSTUU: ARVIOINNISSA KÄYTETÄÄN NIITÄ MENETTELYJÄ, JOTKA ARVIOITAVAN ASIAN KANNALTA OVAT SOPIVIMPIA HARRI KEURULAINEN HARRI KEURULAINEN 2002 JAMK / AOKK
20
MITEN ARVIOIDAAN?
21
MITEN JA KUKA NORMATIIVISUUS MÄÄRÄLLISET VÄLINEET LAADULLISET VÄLINEET LAADULLISET VÄLINEET TESTIT JA MITTARIT KOKEET OPPIMIS- / NÄYTTÖTEHTÄVÄT HAVAINNOINTI KESKUSTELUT ITSEARVIOINTI PORTFOLIO JOKU MUU TOIMIJA TOIMIJA TAVOITESUHTEISUUS / KRITEERIT PÄIVÄKIRJA HARRI KEURULAINEN 1999 JAMK / AOKK
22
KRITEEREIDEN MERKITYKSESTÄ OPPIMISEN / TOIMINNAN SUUNTAAJA PÄÄTÖKSENTEON TUKI LUOTETTAVUUDEN EDELLYTYS LAADULLISESSA ARVIOINNISSA ARVIOINNIN LÄPINÄKYVYYDEN EDISTÄJÄ HARRI KEURULAINEN 2003 JAMK / AOKK
23
ARVIOINTIMENETTELYISTÄ JA TOTUUDESTA MÄÄRÄLLISET VÄLINEET LAADULLISET VÄLINEET OBJEKTIIVISUUSINTERSUBJEKTIIVISUUS VÄLINE KOHDE KOHDE TOTUUS ON VÄLINEESSÄ LUOTETTAVUUS ON VÄLINEEN VALIDIUDESSA TOTUUS SYNTYY YHTEISESTÄ TARKASTELUSTA LUOTETTAVUUS ON YHTEISISSÄ KRITEEREISSÄ YHTEISET KRITEERIT HARRI KEURULAINEN 2001 JAMK / AOKK
24
OPPIMINEN EDELLYTTÄÄ KOKEMUSTA OPPIMINEN EI KUITENKAAN TAPAHDU SUORAAN KOKEMUKSESTA: KOKEMINEN EI OLE OPPIMISTA KOKEMUKSEN MUUNTAMISESSA OPPIMISEKSI TARVITAAN REFLEKTIOPROSESSIA RUOHOTIE 1998 RUOHOTIE 1998 ITSEARVIOINNIN PERUSTELUJA OSA 1: HARRI KEURULAINEN 2001 JAMK / AOKK
25
SEIBERT 1996 REFLEKTION ON TAPAHDUTTAVA SAMANAIKAISESTI KOKEMUKSEN KANSSA REFLEKTIOON LIITTYY KESKINÄISEN RIIPPUVUUDEN PIIRRE: OMIA HAVAINTOJA ON VOITAVA VERRATA JOHONKIN ULKOISEEN KRITEERIIN ITSEARVIOINNIN PERUSTELUJA OSA 2: HARRI KEURULAINEN 2001 JAMK / AOKK
26
ITSEARVIOINNIN PERUSTELUJA OSA 3: ASIANTUNTIJUUDEN RAKENNE PRAKTINEN, KÄYTÄNNÖLLINEN TIETÄMYS; ”KNOW HOW” PRAKTINEN, KÄYTÄNNÖLLINEN TIETÄMYS; ”KNOW HOW” FORMAALI, SELITTÄVÄ TIETÄMYS: ”KNOW THAT” ITSESÄÄTELYYN LIITTYVÄ, METAKOGNITIIVINEN TIETÄMYS & && ETELÄPELTO HARRI KEURULAINEN 1999 JAMK / AOKK
27
ARVIOINNIN VIRHELÄHTEITÄ TRANSFERENSSI (”HALO-EFEKTI”) TRANSFERENSSI (”HALO-EFEKTI”) ITSEEN VERTAAMINEN ITSEEN VERTAAMINEN KONTEKSTIN SIVUUTTAMINEN KONTEKSTIN SIVUUTTAMINEN KRITEEREIDEN HEIKKO ULKOINEN VALIDITEETTI KRITEEREIDEN HEIKKO ULKOINEN VALIDITEETTI KRITEEREIDEN PUUTTUMINEN KRITEEREIDEN PUUTTUMINEN HARRI KEURULAINEN 2002 JAMK /AOKK
28
PALAUTTEESTA OPPIMINEN (PIRNES 1995) PALAUTTEESEEN SUHTAUTUMINEN ITSELUOTTAMUS KIELTEINEN MYÖNTEINEN MYÖNTEINEN ARVOSTELUN SIETO ARVOSTELUN SIETO HUONO HYVÄ HYVÄ MATALA KORKEA TAISTELIJAVASTUUNOTTAJA LUOVUTTAJATUENPYYTÄJÄ *TUNNEKUOHU VOIMAKAS, USEIN LYHYTAIKAINEN *SUUTTUU, KAPINOI *KIELTÄÄ, KOSTAA *EI OTA OPIKSEEN *TUNNEKUOHU VOIMAKAS JA PYSYVÄLUONTEINEN *MASENTUU, LUOVUTTAA *SELITTÄÄ *EI OTA OPIKSEEN *SÄILYTTÄÄ MIELENRAUHAN *PALAUTUU PIAN *ON KIITOLLINEN *LUOTTAA, ON OPTIMISTI *USKOO ITSEENSÄ *OTTAA OPIKSEEN *REAGOI AVUTTOMUUDEN TUNTEIN – TUNNEKUOHU PYSYVÄISLUONTEINEN *KRITISOI ITSEÄÄN *HYVÄKSYY *EPÄVARMA, KAIPAA TUKEA *HALUAA OTTAA OPIKSEEN
29
HARRI KEURULAINEN 1998 JAMK / AOKK ARVIOINNIN TULEE OLLA OSA OPPIMISPROSESSIA JA SEN TULEE SELLAISENAAN TARJOTA MAHDOLLISUUS OPPIMISEEN ARVIOINNIN TULEE PÄÄSÄÄNTÖISESTI TAPAHTUA ARVIOITAVAN TOIMINNAN KANNALTA AIDOISSA OLOSUHTEISSA ARVIOINNIN TULEE PERUSTUA YHTEISTYÖHÖN JA KAIKILLA ASIANOSAISILLA TULEE OLLA MAHDOLLISUUS OSALLISTUA ARVIOINTIIN ARVIOINTIIN OSALLISTUVIEN TULEE OLLA TIETOISIA ARVIOINTIKRITEEREISTÄ ARVIOINNIN TULEE TUKEA JA EDISTÄÄ KYKYÄ ITSEARVIOINTIIN
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.