Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää ja laadukkaampaa oppimista Tällöin toteutuu paremmin niin sanottu siirtovaikutus eli transfer -vaikutus, joka tarkoittaa sitä, että opittuaan yhden asian jossakin ympäristössä, oppilaat kykenevät käyttämään saamaansa tietoa aina kaikissa muissa ympäristöissä
Kandidaatin tutkielmassamme on tarkoituksena kartoittaa jo aiheesta tehtyä tutkimusta, sekä luoda näiden pohjalta synteesi eri käsitteiden välille, jota taas voimme hyödyntää gradua tehdessämme Gradussa tarkoituksenamme on tutkia empiirisesti luonnontieteellisen ja matemaattisen ajattelun yhteyksien opettamista kentällä tehdyn tutkimuksen avulla ja arvioida siitä seuraavia hyötyjä oppilaiden oppimiselle
Tarkoituksenamme on perehtyä mahdollisuuksiin hyödyntää matematiikkaa ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa, ja toisin päin Olemme myös kiinnostuneita tutkimaan luonnontieteiden tarjoamaa merkityskehystä matemaattisen ajattelun kehittymiselle ja sen merkityksellisyyden ymmärtämiselle Toinen perehtymisen alue kandidaatin tutkimuksessamme on perusopetuksen opetussuunnitelma ja sen tarjoamat puitteet ajattelun tasojen yhteyksien löytämiseen
Ensimmäinen tutkimustehtävämme on määritellä käsitteet matemaattinen ja luonnontieteellinen ajattelu Tavoitteenamme on yhdistää osittain nämä kaksi ajattelun tasoa matemaattisen, koulu- ja arkimatematiikan käsitteiden antamin välinein luoden siirtovaikutusta tukevan kokonaisuuden Toisena tutkimustehtävänämme on luoda tämän kokonaisuuden pohjalta katsaus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin lähinnä alakoulun osalta ja selvittää, kuinka siinä huomioidaan nämä ajattelun tasot ja annetaan mahdollisuudet näiden yhdistämiseen
Tutkimusmetodimme on kirjallisuus katsaus, joten meitä ei sido mikään tarkka tutkimusta ohjaava etiikka Sen sijaan tulee kiinnittää huomiota hyvään tieteellisen käytännön toteutumiseen On pidettävä oma ajattelu erillään lähteiden meille antamasta informaatiosta Meidän tulee viitata ensisijaisiin läheisiin
Tutkimuksemme tulee olemaan Metsämuurosen (2005, 38) esittelemän systemoidun kirjallisuuskatsauksen mukainen Tutkimuksemme luotettavuuden arvioinnista kirjallisuuskatsauksen luotettavuuteen liittyy olennaisena osana lähteiden luotettavuus ja niiden valintaperusteet Muuten nojaamme laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointikriteereihin, joista tärkeimpänä nousee mielestämme kokonaisuuden johdonmukaisuus Tutkimuksemme kannalta keskeistä kirjallisuutta on runsaasti, joten joudumme sitä eri kriteerein rajaamaan
Tutkimussuunnitelma Teorian kartoittaminen ja lähteiden hankkiminen luonnontieteellinen ja matemaattinen ajattelu arkimatematiikka koulumatematiikka matemaattinen matematiikka siirtovaikutus (transfer) opetussuunnitelman tarkastelu Raakaversioiden kirjoittaminen Viimeistely valmis työ Kypsyysnäytetoukokuu