Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPekka Aro Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto 31.8.5.2007 Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti erikoislahjakkaita. Mutta ei pidä ajatella, että muut ovat tyhmiä ja lahjattomia
2
Yhteiskunta, koulu ja lahjakkuus -kulttuurimme arvostaa lahjakkuutta -vanhat käsitykset lahjakkuudesta ohjaavat ajatteluamme -jos kuvittelemme, että lahjakkuus on pysyvä ominaisuus joka määräytyy perimän mukaan, ei pedagogiikalla ole lainkaan mahdollisuuksia -koulun vaikutus on niin suuri, että huonosti koulussa menestyneet myöhemmin menestyessään yliopistossa tai työelämässä kärsivät ns. huijari-ilmiöstä. -kuka määrää, millaista lahjakkuutta kannustetaan?
3
Howard ”huuhaa” Gardner -tunnetuksi vuonna 1983 julkaisullaan "Frames of mind", jossa hän totesi, että älykkyyttä on seitsemää eri lajia -moniälykkysteoria (Theory of multiple intelligences). -hän on kritisoinut koulua sillä perusteella, että se hänen mukaansa se keskittyy vain kielellisen ja matemaattisen lahjakkuuden kehittämiseen. -”Teorian menestys kuvaa ainakin yhtä aikakauteemme liittyvää tilausta. Oppimisen erilaisille reiteille ja kohteille haetaan legimiteettiä” (H. Linturi)
4
Totuus, kauneus ja moraali -Gardner on esittänyt, että jokaisen tulisi perehtyä koulussa ainakin kolmeen aihepiiriin: ihmiskunnan kehittymiseen evoluutioteorian valossa, yhteen oopperaan ja natsien hirmutekoihin. Aihekokonaisuudet edustavat totuutta, kauneutta ja moraalia.
5
kahdeksan lahjakkuutta 1.Verbaalinen - lingvistinen - kielellinen (systemaattinen, argumentoiva, kuunteleva) 2.Looginen - matemaattinen (abstrakti, tarkka, järjestelmällinen) 3.Visuaalinen - spatiaalinen (kuvien kautta ajatteleva, käyttää metaforia) 4.Musikaalinen (kyky tunnistaa sävelkorkeuksia, rytmejä) 5.Kehollis - kinesteettinen (muistaa sen mitä on tehnyt ei sitä mitä on havainnoinut) 6.Interpersoonallinen - sosiaalinen (neuvottelija) 7.Intrapersoonallinen - reflektoiva (itsetuntemus) 8.Luonnontieteellinen (tunnistaa ja luokittelee)
6
Taide -Veenema ja Gardner Amerikan sisällissota esitetään usein tekstinä ja kuvina vaikka, jotkut opiskelijat olisivat paljon kiinnostuneimpia esim. taiteellisemmasta esitystavasta tai henkilökohtaisesta reflektoinnista – esim. kuinka sota vaikutti ihmisiin, naapurisuhteisiin jne.
7
Teksti, kuva ja totuus -Veenaman ja Gardnerin (1996) mukaan oppikirjat perustuvat liian usein kolmen pylvään varaan. 1) paljon tekstiä. 2) jonkin verran kuvia 3) yksi ainoa totuus -Kohti erilaista oppimista netin avulla: 1) kyettävä huomioimaan muitakin älykkyyden lajeja kuin lingvistinen 2) sen myytin murtaminen, että on vain yksi 3) oppiminen tulisi pystyä todistamaan muulla tavoin kuin kirjallisesti esimerkkinä vaikkapa video, www-sivu, näytelmä, musiikkikappale jne.
8
Haasteita -Kuinka opettaa oppimaan? -Kuinka opettaa syväoppimista? -Kuinka opettaa luovaa ongelmanratkaisua -Kuinka saada kaikki samalle lähtöviivalle (osa etsii vasta piikkareitaan)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.