Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin"— Esityksen transkriptio:

1 Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
eNorssi-ohjaajakoulutus Heidi Kaltiokumpu Kevät 2012

2 Lähtokohdat omalle aiheelle
Omat kokemukset opetusharjoitteluista  teorian ja käytännön löyhä yhteys? Ratkaisut tuoreena luokanopettajana ja rutiinien luominen omaan luokkaan  osaanko perustella riittävästi? Tietoisuus erilaisista kasvatustieteen kentän suuntauksista ja esim. oppimisen teorioista  professionaalisempi ote ohjaajana? ”Miten ohjaajat avaavat ja tulkitsevat pedagogisia käsitteistä opiskelussa ja käytännön opetustilanteissa niin, että opiskelijat ymmärtävät teorian ja käytännön yhteyden konkreettisella tasolla?” (Patrikainen 2009, Opettajuuteen ohjaaminen)

3 Aiheen pureskelu ja prosessointi
Oulun koulutuspäivä Ohjauskahvilat Koulutus tuoreeltaan takana  hyvä yleistietämys Turha epävarmuus ja itsekriittisyys suhteessa omaan ohjaukseen Käyttöteoria usein ”riittävä teoria”  pääasia että ratkaisunsa pystyy perustelemaan jotakin kautta  oman toiminnan ja käyttöteorian tuominen näkyväksi sekä itselle että opiskelijoille Syventyminen ja oma kiinnostus sekä kasvatustieteen että ohjaamisen teorioihin  omat kokemukset havahduttavat löytämään ”itselle lähimpiä” (vrt. teorian opiskelu opintojen aikana) Keskustelu työyhteisössä  erilaiset käytännöt, kollegoilta oppiminen Pystyvyys vs. epävarmuus ohjaajan työssä

4 Käytännön toimenpide ohjauksen kehittämiseksi
Teorian tuominen ohjauksiin ikään kuin opiskelijoiden ehdoilla: Annan opiskelijoille mietittäväksi jonkin luokkani tavan, tilanteen (ope tai oppilaat), aiheen, luokkahuoneratkaisun tms. Pyydän heitä listaamaan ja jäsentämään teoreettisia taustoja määrittämälleni aiheelle. Heidän mietintöjensä (sekä omieni) pohjalta käymme keskustelun, oppien toinen toistemme ajatuksista ja näkemyksistä. Kokeilin sekä AD-harjoittelussa että syventävässä harjoittelussa mm. pyytämällä miettimään luokkamme istumajärjestystä Toteutustapa mielekäs ja keskusteleva!

5 Ajatuksia ja pohdintaa
Syventymällä ja itse tutkimalla voisin löytää niitä teoriasuuntia, jotka tukevat vahvimmin omaa pedagogiikkaani  nyt mielekkäämpää, kun kokemuspohja ja oma opettajuus ovat vahvistuneet Käyttöteoria näkyväksi, sen avulla perusteleminen  käyttöteorian korostaminen myös opiskelijoille ”Ohjaajuuden laatu ei ole huippuosaamista tai tasapäisyyttä, vaan se on myös keskeneräisyyttä ja nöyryyttä kehittymisen edessä. Ohjauksen tulisi luoda edellytyksiä oman opettajuuden ymmärtämiseen ja tiedostamiseen.” (Patrikainen 2009, Opettajuuteen ohjaaminen) Oman kehitystarpeen tunnistaminen on lisännyt luottamusta omaan ohjaukseen  uskon siihen, että osaan perustella toimintaani ja myös herättää siitä keskustelua Näkemys itsestä sekä ohjaajana että luokanopettajana on selkiytynyt


Lataa ppt "Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google