Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Fysiikka-Kemian ja teknologiakasvatuksen yhteydestä perusopetuksen 5−6-luokilla Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
2
Johdanto Teknologiakasvatus ja POPS 2004: Ihminen ja teknologia (aihekokonaisuus) Fysiikka-Kemia: kokeellisuus ja käytännönläheisyys Kiinnostus aiheeseen: teknologiapainotteinen luokanopettajakoulutus, sivuainevalinnat, jatkuva kehitys
3
Tutkimustehtävä Mitä yhteistä Fysiikka-Kemialla ja teknologiakasvatuksella on perusopetuksen 5−6-luokilla? Miten näistä saadaan muodostettua yhtenäinen ja mielekäs kokonaisuus jonkin (tai muutaman) opetettavan käsitteen opetusta varten?
4
Tutkimuksen teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
Kandivaihe (käsiteanalyysi) Käsitteiden määrittely ja analysointi Teoreettinen tausta Uuden ”oppiaineen” idea (sovellettava teoria) Pro gradu (toimintatutkimus) Valitaan opetettavat käsitteet (teoriaa) Opetuskokeilu (maisterivaiheen harjoittelun yhteydessä)
5
Aineiston keruu Kandivaihe Pro gradu Kirjallisuuskatsaus
Käsiteanalyysi Pro gradu Toimintatutkimus opetuskokeilun kautta Litteroidaan kerätty aineisto (esim. videomateriaali) Analysoidaan valitut osat (litteroinnin pohjalta)
6
Aikataulu Tutkimussuunnitelma: marras-joulukuu 2009
Kandintyö: kevät 2010 Aineiston keruu (opetuskokeilu): syksy 2010 Aineiston analysointi ja gradun kirjoittaminen: kevät 2011
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.