Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen 13.5.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen 13.5.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen 13.5.2014

2 Eläintenhoitajan tutkinto Maatalousalan perustutkinto k oostuu: Perusosasta, jossa opiskellaan yleisaineita kuten äidinkieltä Maatalousalan osasta Erikoistumisosasta, jossa erikoistutaan eläintenhoitoon esimerkiksi Erikoistumisosassa on mahdollista valita erikoistumisosat kuten pieneläimet

3 Pieneläimiin erikoistuminen Opitaan tuntemaan ja hoitamaan pieniä lemmikkieläiminä pidettyjä eläimiä Kani käsitellään usein lemmikkieläimien puolella jyrsijöiden yhteydessä Kani muistuttaa niin elintoiminnoiltaan kuin elintavoiltaan hyvin paljon jyrsijöitä

4 Kanit-ja jyrsijät opintojakso Ohjeistusluento ja töiden tekemisen aloittaminen: 4 tuntia Tiedon etsintä: 9 tuntia Raportin tekeminen: 10 tuntia Internet-sivun tekeminen: 9 tuntia Toisten töiden tutustuminen yksin: 4 tuntia Toisten töiden tutustuminen yhdessä: 4 tuntia Yhteensä noin 40 tuntia

5 Tavoitteet 1/5 Opetusministeriön opetussuunnitelman (Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan tulee eläintenhoitajan tutkinnon perusosassa oppia: hoitamaan ja ruokkimaan eläimiä tuotantoeläin- ja pieneläintiloissa käsitellä eläimiä tehdä viikoittaiset eläinten kirjanpitoon ja hoitoon liittyvät kirjaukset

6 Tavoitteet 2/5 Pieneläinopiskelijan tutkinnon perusosassa edellytetään, että opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa valmistuttuaan: tarkkailla, käsitellä, ruokkia ja hoitaa pieneläimiä edistää eläinten hyvinvointia huolehtia eläinten elinympäristön olosuhteista tunnistaa sairaan eläimen ja arvioi eläinlääkärin avun tarvetta sekä antaa ensiapua sekä puhdistaa pieneläinten hoitoon ja kasvattamiseen liittyviä työympäristöjä

7 Tavoitteet 3/5 Tavoite: Opiskelijan on osattava valmistuttuaan opetussuunnitelman mukaisesti hyödyntää: Tietotekniikkaa työssään ja käyttää sähköpostia ja internetiä tarkoituksenmukaisesti Käyttää omaan työhönsä liittyviä tietoteknisiä sovellusohjelmia asianmukaisesti Käyttää luontevasti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia viestintävälineitä ja –kanavia (Opetusministeriön opetussuunnitelman (Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja)

8 Tavoitteet 4/5 Opiskelijan tavoitteet (Opetusministeriön opetussuunnitelman (Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan: Viestiä ja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa Ymmärtää omaan alaan liittyvien tärkeimpien tekstilajien käytänteet sekä olennaisen sisällön ja tarkoituksen Hakea tietoa eri tietolähteistä ja käyttää tietoa sekä noudattaa lähteiden käytön periaatteita Laatia alaan liittyviä kirjallisia töitä, hyödyntää äidinkielen oppimisen luku- ja opiskelustrategioita

9 Tavoitteet 5/5 Tavoite: Opetusministeriön opetussuunnitelman (Opetusministeriön opetussuunnitelman (Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan tulee eläintenhoitajan osata: Palvella asiakkaita ja huomioida näiltä saamaansa palautetta toiminnassaan. Kehittää ammattitaitoaan suunnitelmallisesti saamansa palautteen ja itsearvioinnin perusteella. Arvioidessaan omaa ja muiden työtä opiskelija myös syventävät osaamistaan erilaisten jyrsijöiden osalta.

10 Tunneille tehtävät materiaalit 1/2 Ensimmäiselle luennolle tehdään dia- esitys opintojakson johdantoon ja ohjeistukseen Ohjeistus tiedon etsintään Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (Lyhyt versio) Ohjeistus raporttiin Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (lyhyt versio) Malli raporttiin

11 Tunneille tehtävät materiaalit 2/2 Ohjeistus Internet-sivustoon sekä HTML:n ja CSS:n käyttöön Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (lyhyt versio) Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (pitkä versio) Kanta ja esimerkki internet-sivustoon Ohjeistus oman työn ja muiden töiden arviointiin Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (lyhyt versio) Pohja, johon arviointi tehdään

12 Raportti Arviointiasteikko on 1-3 30 % sisältö (miten on huomioinnit käsiteltävän eläimen, jyrsijämäisyyden sekä eläimen erityisominaisuudet, erityishoidon sekä eläimen kohdalla huomioitavat asiat, lähteiden käyttö) 10 % ulkoasua (oikeinkirjoitus, rakenne, selkeys) 10 % oma ja muiden töiden arviointi (miten monipuolisesti on arvioinut itseään ja muita sekä huomioinut palautteessa käsiteltävät jyrsijät ja niiden hoidon ja erityispiirteet)

13 Internet-sivu Arviointiasteikko on 1-3 30 % sisältö (miten on huomioinnit käsiteltävän eläimen, jyrsijämäisyyden sekä eläimen erityisominaisuudet, erityishoidon sekä eläimen kohdalla huomioitavat asiat, lähteiden käyttö) 10 % ulkoasua (oikeinkirjoitus, rakenne, selkeys, HTML-elementtien onnistunut käyttö, CSS:n onnistunut käyttö) 10 % (miten monipuolisesti on arvioinut itseään ja muita sekä huomioinut palautteessa käsiteltävät jyrsijät ja niiden hoidon ja erityispiirteet sekä HTML:n ja CSS:n käytön)

14 Ajatuksia opintojaksosta Työssäoppiminen ja eläinten hoitotyöt oppilaitoksessa syventävät osaamista Lisää opiskelijoiden monipuolista osaamista, jota tarvitaan työelämässä Erilainen toteutus voi tuoda haasteita toteutukseen Haasteena voi olla löytää opettajaa, joka hallitsee opintojakson kaikki osa-alueet


Lataa ppt "Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen 13.5.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google