Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
SUOMEN GERONOMILIITTO RY Työelämän edustaja ja uusi tulokas vanhustyön kentällä Arvot ja perustehtävä - ikääntyvien hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Aluepalvelut Laureassa
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
/m.p. HYVINVOINTIPALVELUT: HARJOITTELUN KEHITTÄMINEN Sosiaaliala (30 ov) Fysioterapia (50 ov) Toimintaterapia (50 ov) Kauneudenhoito (20 ov) Palvelujen.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Ohjauspalvelut Tredussa
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Seija Mahlamäki-Kultanen ja Jaana Muttonen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus

Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Jotta syntyviin opiskelijalähtöisiin haasteisiin voidaan vastata tarvitaan osaamista  koko henkilöstölle opettajat tukipalvelut tutor-opiskelijat Tarvitaan osaamisen tasoja

Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaamisen tasot Opettaja ohjaajana Tutoropettajat Ohjauksen kordinaattorit Opinto-ohjaajat Ohjauksen tiimi Opiskelijahuolto

Laurea/AS/ Taso: Opettaja ohjaajana ”tietoisuus ohjauksesta”  ohjauksen holistisuus  opettajalla on opettajuuteen liittyvää osaamista, mutta koko opintopolkuun liittyvä ja kaikki prosessit tunnistava osaaminen usein puutteellista  kaikilla opettajille oltava hallussa ohjauksen minimikriteerit prosesseista, työnjaosta ja välineistä

Laurea/AS/ Taso: Opettaja ohjaajana Tason haltuunotto vaatii pitkää koulutusta Pieninä askelina käydään läpi sekä opettajat että tukipalveluissa työskentelevät Kouluttajina toimivat toisaalta oman talon opinto-ohjaajat ja toisaalta ulkopuoliset kouluttajat Koulutus luonteeltaan jatkuvaa ja toistuvaa Kokonaisuuden suorittaminen 2 ov

Laurea/AS/ Taso: Tutor-opettajuus ”Lähiohjaus, seuranta ja jatkuvuus”  ohjauksen menetelmät ja välineet  tukipalveluiden tunteminen  seuranta ja HOPS-menetelmä (eHops)  ennaltaehkäisevää ohjausta  massojen ohjausta (tarkistuspisteet) aloitus>harjoittelu osana ammatillista kasvua>kohtivalmistumista

Laurea/AS/ Taso: Tutor-opettajuus Tutor-opettaja vastaa opiskelijan tekemisistä 2 ensimmäistä opiskeluvuotta. 3 henkilökohtaista tapaamista Keskeistä opiskelijan tunteminen Kouluttajina oman talon opinto-ohjaajat ja ulkopuoliset asiantuntijat Kokonaisuuden suorittaminen 3 ov

Laurea/AS/ Taso: Ohjauksen koordinaattori ”Opo-opettaja”  toimii koulutusohjelmansa ohjauksen koordinaattorina  mielellään opon koulutus tai vastaava ohjauksen osaaminen  yhteistyön varmistaminen muiden ohjauksesta vastaavien tahojen kanssa  huolehtii ohjauksen kehittämisestä omassa yksikössään  tuntee Laurean ulkopuoliset ohjauspalvelut  hyvinvointi luo pohjaa motivoivalle opiskeluilmapiirille mukana opiskeluhuollossa  ohjauksen menetelmien ja välineiden kehittämiseen

Laurea/AS/ Taso: Opinto-ohjaaja ”Ohjauksen ammattilainen” Päätoiminen isommissa koulutusohjelmissa tai instituuteissa Ohjauksen kehittäjä Kouluttaja Ongelmien ratkaisija (korjaava ohjaus) Ohjauksen tiimi ja yhteistyö Vastaa ohjauksen toteutumisesta

Laurea/AS/2003 Ohjauksen tiimi Vastaavana johtoryhmän jäsen Jokaisen instituutin päätoimiset ohjauksen vastuuhenkilöt Ohjauksen koordinaattorit Opiskelijoiden edustaja

Laurea/AS/2003 Ohjauksen tiimi Määrittää ohjauksen painopisteet  ennaltaehkäisevään ohjaukseen  korjaavaan ohjaukseen Suunnittelee tarvittavan koulutuksen ja toteuttaa sen Osana opiskelijahuoltoa Koordinoi ohjauksen hankkeita ja projekteja