Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön."— Esityksen transkriptio:

1 ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke 851 000 euroa Toteuttamisaika 1.12.2011 – 31.12.2012

2 Hankkeen ohjausryhmä Markku Aunola Olli Daavittila Seija Eskola + ulkopuoliset ohj.ryhmän jäsenet Aikuiskoulutuksen työryhmä Anja Kallio-Koski Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Pedagoginen työryhmä Anne Suomala Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Laatutyöryhmä Samuli Sollo Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Viestintätyöryhmä Susanna Kangas Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Hankkeen projektiryhmä = Asiantuntijapalveluiden työryhmä Liisa Metsola, Seija Eskola, Lea Veivo, Marja Jäntti, Minna Seppälä Raportointi ohjausryhmälle Projektipäällikkö Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle projektiassistentti ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA

3 HANKKEEN TAVOITE TAVOITE: Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskusten kehittäminen alueellisiksi ja seudullisiksi palveluntarjoajiksi – alueellisen ja seudullisen yhteistyön ja verkostoitumisen vahvistaminen – inklusiivisen koulutuksen edistäminen

4 ASIANTUNTIJAPALVELUIDEN TYÖRYHMÄ = HANKKEEN PROJEKTIRYHMÄ TEHTÄVÄT: Pitää huolta, että kaikki osahankkeet toimivat yhteisen tavoitteen mukaisesti Seuraa eri osahankkeiden etenemisestä ja puuttuu mahdollisiin poikkeamiin Innovoi, kehittää, tuottaa ja tuotteistaa erityisopetuksen palveluita, jotka mahdollistavat tukipalveluiden, henkilöstöresurssien ja tilojen alueellisen ja paikallisen yhteiskäytön Luo ammatillista erityisopetusta kehittäviä alueellisia yhteistyöfoorumeita Koordinoi ja kehittää ammatillisen erityisopetuksen tutkimus- ja selvitystyötä Arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen ohjausryhmälle

5 ASIANTUNTIJAPALVELUIDEN TYÖRYHMÄ = HANKKEEN PROJEKTIRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Alueelliset yhteistyöfoorumit. Hankkeen myötä opiskelijoilla on tasa-arvoisempi mahdollisuus saada erityisen tuen ja ohjauksen palveluita eri riippumatta siitä, millä alueella asuvat. Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskukset ovat alueellisia erityisopetuksen asiantuntijakeskuksia. Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskusten kärkituotteet, joiden avulla yleisten ammatillisten oppilaitosten, työpajojen henkilöstön ja muiden sidosryhmien erityispedagoginen ammattitaito on lisääntynyt

6 PEDAGOGINEN TYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Anne Suomala Keskuspuiston ammattiopisto Opiskelijan opiskeluun liittyvän oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen arviointi yksilöllisen esteettömän opiskelupolun mahdollistamiseksi Toiminnot toteutetaan yhteistyössä yleisten koulutuksen järjestäjien kanssa TEHTÄVÄT: kehittää opiskelijoiden opintopolkujen siirtymävaiheprosessia kehittää menetelmiä ja työskentelymuotoja, joiden avulla ohjaushenkilöstö saa ajanmukaiset ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tarpeita vastaavat kartoitusmenetelmät suunnittelee opiskelijan oppimisympäristöön ohjaus- ja opetushenkilöstön moniammatillisen verkostotoimintamallin – mm. sosiaalisen median hyödyntäminen valmistautuu uuden perusopetusta koskevan lainsäädännön mukanaan tuomiin muutoksiin hojks-käytänteissä Seuraa eri osahankkeiden etenemistä ja etsii yhtymäkohtia oman osahankkeen kanssa; ottaa käyttöön eri osahankkeiden hyviä käytäntöjä arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

7 PEDAGOGINEN TYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Esteettömän ja yksilöllisen opintopolun suunnittelumallin, joka tehdään moniammatillisesti nuoren/aikuisen omassa toiminta- ja oppimisympäristössä Erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten ohjausosaamisen malli, joka alkaa välittömästi sen jälkeen, kun henkilö ei ole saanut koulutuspaikkaa (tutkintotavoitteinen koulutus) opintoihin. Menetelmiä nuorten maailman huomioimisesta ohjauksessa mm. sosiaalisen median oppimisympäristö ohjaukseen, pdf-julkaisu

8 AIKUISKOULUTUKSEN TYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Anja Kallio-Koski Ammattiopisto Luovi Aikuisopiskelijan opiskeluun liittyvän yksilöllisen oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen kartoitusmenetelmät TEHTÄVÄT: kehittää malleja ja menetelmiä aikuisopiskelijan yksilöllisen tuen ja ohjauksen kartoittamiseen ja toteuttamiseen seuraa eri osahankkeiden etenemistä ja etsii yhtymäkohtia oman osahankkeen kanssa; ottaa käyttöön eri osahankkeiden hyviä käytäntöjä arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

9 AIKUISKOULUTUKSEN TYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Erityisen tuen tarpeessa olevien aikuisten ohjauksen malli yksilöllisen oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen kartoitusmenetelmät

10 LAATUTYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Samuli Sollo Keskuspuiston ammattiopisto Tuloksellisuus- ja vaikuttavuusmittareiden ja indikaattoreiden kehittäminen TEHTÄVÄT: Quality of Life-mittariston hyödyntäminen ammatillisen erityisopetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa – mittaristo käyttöönotto opiskelijan oppimispolun alkuvaiheeseen – opintojen loppuvaiheen vaikuttavuuden arviointi  koulutuksen vaikuttavuus yhteistyö AMKEn kanssa AMKEn mittariportaalin mittarien soveltuvuuden arviointi ammatillisen erityisopetuksen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden mittaamiseen seuraa ja arvioi koko hankkeen toimintaa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

11 LAATUTYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset ammatillisen erityisopetuksen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointiin sopiva mittaristo mittaristo on käytössä kaikissa ammatillisissa erityisoppilaitoksissa ja sen käyttöä levitetään muille koulutuksen järjestäjille koko hankkeen seuranta- ja arviointiraportit

12 VIESTINTÄTYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Susanna Kangas (Ammattiopisto Luovi) TEHTÄVÄT: laatii hankkeen tiedottamis- ja viestintäsuunnitelman yhdessä eri osahankkeiden kanssa ja seuraa sen toteutumista laatii hankkeen visuaalisen ”ulkoasun” (hankkeen logo yms.) osallistuu kirjallisen materiaalin editointiin ja tuottamiseen arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

13 VIESTINTÄTYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset tiedotus- ja viestintäsuunnitelma hankkeen visuaalinen ulkoasu


Lataa ppt "ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google