Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSakari Laaksonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka
2
Open Source Courseware –hanke Vuonna 2002 alkanut SVY:n verkostohanke (TTY, TAY, OY) Vuoden 2003 alussa mukana: TTY, TAY, OY, TY, HY, TKK, (JAMK), ja uusia osallistujia otetaan edelleen Hanketta koordinoi TTY sekä kaikkien yliopistojen edustajista koostuva johtoryhmä Tavoitteena toimintamalli, joka vakiintuu osaksi yliopistojen normaaleja toimintoja
3
OSCun toiminta Lähtökohtina ohjelmistotekniikan yliopisto- opetuksen ongelmat Tavoitteena kehittää ohjelmistotekniikan opetusta yliopistojen yhteistyön avulla Tietämyksen jakaminen yliopistojen välillä, toimintatapoina yhteinen kurssimateriaalipankki hajautettu kurssien toteutusmalli Tavoitteena perusopetuksen ongelmien helpottaminen, ei erityinen verkko-opiskelu
4
Kurssimateriaalipankki Varsinaisten opetusmateriaalien lisäksi tallennetaan ohjeita materiaalien käytöstä, opetusohjeita ja esimerkkejä Materiaalien yhteyteen tallennetaan myös raportteja ja palautetta kursseista Materiaaleihin liitetään metadatakuvauksia Kurssimateriaalit ovat yhteisesti hyödynnettävissä GNU:n Free Documentation License:n mukaisilla ehdoilla
5
Hajautettujen kurssien toteutus Hajautetussa mallissa muut yliopistot voivat liittyä yhden yliopiston järjestämälle kurssille Vastuuyliopisto huolehtii kurssin vetämisestä, luennoista sekä kurssimateriaalin tuottamisesta Jokaisessa yhteistyöyliopistossa vastuuhenkilö, joka huolehtii kurssin paikallisesta toteutuksesta, harjoituksista, opiskelijoiden ohjauksesta jne. Kurssihenkilökunta pitää viikoittain yhteisiä palavereita kurssikokonaisuuden yhtenäisyyden säilyttämiseksi
7
OSCu vuosina 2002-2003 Vuonna 2002 toteutettiin 4 kurssia (TTY 2, TAY 1, OY 1) Opiskelijoita 70-200 hlöä/kurssi, yhteensä 525 Vuonna 2003 toteutetaan 5 kurssia (TTY 2, TAY 2, OY 1) Jatkuva toiminnan seuranta ja palautteen kerääminen sekä opiskelijoilta että opetushenkilökunnalta Koordinointitehtävissä Kirsti Ala-Mutka & Sanna Räisänen Kehityksessä aktiivisesti mukana hankkeen johtoryhmä sekä kurssien opetushenkilökunta
8
Kokemuksia vuodesta 2002 Kurssit saatiin vietyä läpi eli malli osoittautui toimivaksi käytännössä Opiskelija- ja opetushenkilökuntapalautteessa on puollettu hankkeen ideaa, kritiikkiä lähinnä luentojen teknisistä häiriöistä Kurssimateriaaleja on arkistoitu kaikilta kursseilta Materiaalien laadun parantamiseen täytyy kiinnittää huomiota
9
Kokemuksia vuodesta 2002 Vastuuopettajan aika ei välttämättä riitä kurssimateriaalien huolelliseen dokumentointiin Kurssihenkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen hankkeeseen vaihtelevaa Ohjauksen ja opetuksen laatu eri oppilaitoksissa voi vaihdella yhden kurssin sisällä Huolellinen valmistelu ja yhteydenpito kursseilla parantaa opetuksen ja opiskelun laatua
10
Kehityksen painopisteet Opetusjärjestelyjen sovittaminen erilaisten yliopistojen kesken Opetuksen sujuvuuden ja laadun hallinta kaikissa kurssille osallistuvissa yliopistoissa Kurssimateriaalien ja toteutuksen arkistoinnin ohjeistaminen kattavaksi muttei liian työlääksi
11
Kehityksen painopisteet Kurssihenkilökunnan tehtävänkuvien selkeyttäminen ja jakaminen Toimintatapojen huolellinen dokumentointi Kurssihenkilökunnan motivointi ja koulutus tarvittaviin toimintatapoihin
12
Hankkeessa seuraavaksi Hajautettujen kurssien toimintatapojen vakiinnuttaminen ja selkeyttäminen keväällä 2003 mallikurssi, jolla toteutetaan ja arvioidaan kaikkia toimintaohjeita huolellisesti Materiaalipankin tekninen toteutus Koordinointi- ja organisointivastuiden selkeyttäminen yliopistoille Uusien osapuolten toimintaan mukaan ottaminen Jatkuva toiminnan seuraaminen ja kehittäminen
13
Kysymyksiä? Palautetta? Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja: http://www.cs.tut.fi/~oscu/ Kirsti Ala-Mutka (kirsti.ala-mutka@tut.fi) Sanna Räisänen (sanna.raisanen@uta.fi) Tampereen teknillinen yliopisto Ohjelmistotekniikan laitos
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.