AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMINEN OPETUKSESSA JA OHJAUKSESSA
Erityisopetuksen lainsäädäntö toisen asteen koulutuksessa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Erityisopetus lukiossa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
NÄYTTÖ-projektin esittely
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ohjauspalvelut Tredussa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT

AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN LÄHTÖKOHTIA Koulutuksellinen tasa-arvo: jokaisella on erilaisista oppimisedellytyksistä riippumatta yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulutukseen sekä koulutuksen jälkeen sijoittua työhön ja yhteiskuntaan yhdenvertaisena kansalaisena

AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN TAVOITTEENA on, että opiskelija saavuttaa sellaisen ammatillisen pätevyyden, jonka avulla hänellä on mahdollisuus työllistyä ja menestyä työssä saa valmiuksia jatko-opintoihin saa yhteiskunnan jäsenenä tarvittavia perustietoja ja –taitoja sekä elämänhallinnan valmiuksia

OPISKELU ERITYISOPETUKSENA vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuolto-palveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). (Laki 630/1998 § 20)

ASETUS 811/1998 8§ erityisopetuksena ei pidetä tukiopetusta, joka annetaan opinnoissa tilapäisesti jälkeen jääneille tai oppilaalle, jolla on lieviä oppimis- tai sopeutumishäiriöitä.

OPETUSSUUNNITELMAN (OPS) PERUSTEET opinto-ohjaus ammatillinen erityisopetus arviointi

OPINTO-OHJAUKSEN JÄRJESTÄMINEN opinto-ohjausta tulee sisältyä tutkintoon vähintään 1,5 opintoviikkoa opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opintojen ohjausta opintojen ohella riittävästi. oppilaitoksen tulee huolehtia erityisesti niiden opiskelijoiden ohjauksesta, joilla on oppimisvaikeuksia (esimerkiksi lukivaikeus), poissaoloja koulusta tai elämänhallintaan liittyviä vaikeuksia

AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN suunnitelma erityisopetuksen järjestämisestä on osa oppilaitoksen opetussuunnitelmaa oppilaitos varaa erityisopetukseen riittävät voimavarat tavoitteiden saavuttamista tuetaan yksilöllisesti suunnitellun ja ohjatun oppimisprosessin sekä erilaisten tukitoimien avulla erityistä tukea tarvitsevien ammatillinen koulutus toteutetaan ensisijaisesti tavallisissa ammatillisissa oppilaitoksissa

ERITYISOPETUKSEN PERIAATTEET Opetussuunnitelmassa on määriteltävä erityisopetuksen periaatteet: tavoitteet toteutus opetusmenetelmät tuki- ja erityispalvelut asiantuntijapalvelut yhteistyötahot ja vastuut

ARVIOINTI JA ERILAINEN OPPIJA opiskelijoiden tulisi olla mahdollista osoittaa osaamisensa muutenkin kuin kirjallisesti erityisesti vamman, sairauden ja niihin rinnastettavien oppimisvaikeuksien ollessa kyseessä on käytettävä kullekin opiskelijalle parhaiten sopivaa arviointimenetelmää samat periaatteet kuin muutoinkin arvioinnisa kun opetussuunnitelman tavoitteita on mukautettu (erityisopetus tai erityiset opetusjärjestelyt) siitä on tehtävä merkintä todistukseen

Mukautetut tavoitteet ja arviointi opiskelijan on saatava tutkintotodistus, vaikka tutkinnon tavoitteita mukautetaan (merkintä todistuksessa) arviointi on suoritettava mukautettuihin tavoitteisiin suhteutettuna (arviointikriteerit ja arvosana-asteikko 1-5) jos opinnot jäävät olennaisilta osin puutteellisiksi, on tutkinto-todistuksen sijasta annettava todistus suoritetuista opinnoista, liitteenä selvitys siitä, minkä opiskelija parhaiten osaa

Lukivaikeuden vaikutus arviointiin arvioitsijan tulee pystyä arvioimaan lukivaikeuden luonne ja sen vaikutuksia tehtävien suorittamiseen erityisjärjestelyt (esim. lisäaika, suullinen täydentäminen) eivät saa vaikuttaa arviointiin kirjallisissa vastauksissa tekstin rakenne tai oikeinkirjoitus ei vaikuta arviointiin tarvittaessa mukana on lukiopettaja

KARTOITUKSET JA TUNNISTAMINEN

TUNNISTAMINEN KARTOITUSKÄYTÄNNÖT haastattelu, kysely, seuranta yhteistyö lähettävän tahon kanssa saattaen vaihto palaverit lausunnot, HOJKS:t kartoitukset lukitestit matematiikan testit vieraan kielen tasotestit oppimistyylitestit muu kartoitus yhteistyö- ja analysointikokoukset keskustelut

KARTOITUSMENETELMÄT JA TESTIT TIEDONSIIRTO YLÄ- ASTEELTA HAASTATTELU, KYSELY, SEURANTA ryhmän tutor, opo, muut LUKITESTIT KIELLELLISET KARTOITUKSET OPPIMISEN VAHVUUDET JA VAIKEUDET OPPIMISTYYLI- KARTOITUS AMMATIL- LINEN KARTOITUS LUKITESTIT Uudet lukitestit kehitteillä Niilo Mäki Instituutissa TARKEMMAT TUTKIMUKSET Esimerkiksi neuropsykologiset tutkimukset tai… MUUT itseohjautuvuus oppimaan oppiminen ym. MATEMA- TIIKAN TESTIT VIERAAN KIELEN TASOKARTOITUKSET Tarkemmat tutkimukset neuropsykologi ym. OPISKELIJA SUBJEKTINA!

LUKITESTIT JA KIELELLISET KARTOITUKSET esim.Niilo Mäki Instituutin seulontatestin (2003) osiot: sanelukirjoitus (sanat ja epäsanat) sanaketjutehtävä (ylpeäkallishuudellasaaristo) kirjoitusvirheiden etsimistehtävä (muurrahainen) luetun ymmärtämisen tehtävä lukemisen itsearviointi myös tuottava kirjoittaminen, tekstin ymmärtäminen, ääneen lukeminen seulontatestit ja yksilödiagnostiset testit (standardoituja) kielelliset kartoitukset

TUKI- JA OHJAUSTOIMET

ERILAISEN OPPIJAN OHJAUS- JA TUKITOIMIA AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA HOPS (HOJKS) Ohjaus ja tutorointi Opetusjärjestelyjen ja opetusmene-telmien eriyttäminen Yhteistyö vanhempien kanssa Opiskelija-huolto Erityis-opetus ja lukiopetus ryhmän tutor/ luokan-valvoja opinto-ohjaaja kaikki opettajat työpaikka ohjaaja opiskelija-tutor muut pienryhmäopetus (kiriryhmät, taso-ryhmät, ohjausryhmät, työpajat) samanaikaisopetus pidennetty opiskeluaika työvaltainen opetus erityiset oppimis- menetelmät vaihtoehtoiset suoritustavat tukiopetus yksilölliset ohjelmat työssäoppimisen erityistuki ym. kirjeet tapaamiset vanhempain-illat puhelimitse vanhempain- neuvosto opiskelija-huoltoryhmä terveyden-hoitaja psykologi kuraattori yksilö- ja pienryhmä-ohjaus oppimis-studio saman-aikaisopetus yhteistyö ja konsultaatio koulutus erityis-ryhmät koulun-käyntiavustaja/ opiskelija-tukihenkilö yhteistyö oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa Oppilaitoksen opetussuunnitelma - Oppilaitoksen erityisopetussuunnitelma – Opinto-ohjauksen suunnitelma - Oppilaitoksen kulttuuri LAINSÄÄDÄNTÖ

TUKI- JA OHJAUSTOIMET ohjaus ja tutorointi opetusjärjestelyjen ja opetusmenetelmien eriyttäminen tukiopetus, pienryhmäopetus samanaikaisopetus ym. opiskelijahuolto opiskelijahuoltoryhmä erityisopetus tai lukiopetus yhteistyö vanhempien kanssa

TUKI- JA OHJAUSTOIMET OPPILAITOKSESSA koko oppilaitoksen henkilöstö koulutuksen laatu johdon sitoutuminen Oppilaitoksen arvomaailma (tukitoimenpiteet, resurssit, jne.) vanhempien motivaatio ja tuki tärkeä ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilökunta ohjaus- ja opetustilat toimintaympäristöt

HOJKS – Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma

OPISKELU ERITYISOPETUKSENA vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuolto-palveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). (Laki 630/1998 § 20)

ERITYISOPISKELIJA – ERILAINEN OPPIJA oppilaitosten tehtävänä on arvioida, milloin oppimisvaikeudet edellyttävät erityisopiskelijaksi määrittämistä ja milloin ne ovat muilla tukitoimilla hoidettavissa. opetuksessa tarvittavaa tukea ei voida järjestää muuten, esimerkiksi tukiopetuksena vaikeuksien vakavuusaste ja/tai tilapäisyys riittävät tuki- ja ohjaustoimet on kuitenkin järjestettävä kaikille niitä tarvitseville. (Opetusministeriön muistio 2002)

RAAMEJA ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMISELLE – erityisopiskelija HOJKS, erityiset tuki- ja ohjauspalvelut, opetuksen mukauttaminen siten, että opiskelija mahdollisimman suuressa määrin saavuttaa saman pätevyyden kuin muussa ammatillisessa koulutuksessa (L630, A811)

HOJKS:in PERIAATTEET yksilöllinen ohjaus- ja tukisuunnitelma tukitoimet, erityiset opetusjärjestelyt, oppilashuoltopalvelut ym. vastuuhenkilöt nimetään moniammatillinen työryhmä + opiskelija + vanhemmat realististen ja selkeiden välitavoitteiden määrittely yhdessä eril. toimenpiteiden toteuttaminen ja tilanteiden ennakointi säännöllinen tarkistaminen ja arviointi

YKSILÖLLISET TAVOITTEET JA SEURANTA HOJKS:iin tulee sisältyä HOPS, jossa määritellään opiskelijan yksilölliset tavoitteet tavoitteet voidaan mukauttaa joko kaikkien tai vain yhden tai useamman opintokokonaisuuden osalta opetuksessa tulee tukea opiskelijan vahvoja osaamisalueita, jotta tämä sijoittuisi paremmin työhön erityisesti kiinnitetään huomiota työssä harjaantumiseen työssäoppimisen jakson aikana edistymistä tulee seurata koulutuksen aikana ja henkilökohtaisia tavoitteita ja tukitoimia muutetaan tarpeen mukaan

OHJAUSPROSESSISTA Oppimisvaikeuksien toteaminen ja arviointi: huomiot (moniammatillinen tiimi + vanhemmat) Lyhyen ajan suunnitelma ja muistiinpanot Tilanteen yhteinen arviointi ja sopimus jatkotoimenpiteistä ja –suunnitelmista HOJKS Sopimus jatkotoimenpiteistä nuoren ja hänen vanhempiensa kanssa Henkilökohtaiset tavoitteet (tarvittaessa mukauttaminen) Tuki- ja ohjaustoimet sekä erityiset opetusjärjestelyt Päätös erityistoimenpiteistä Työryhmä + opiskelija+vanhemmat

LAADINTA on opiskelijan ja opettajan monipuoliseen vuorovaikutukseen perustuva ongelmanratkaisuprosessi ryhmän ohjaaja ja opiskelija (+ esim. erityisopettaja, opo) laadintaan osallistuu opiskelija ja tarvittaessa huoltaja ja opiskelijan aikaisemman koulun edustaja tukitoimet, erityiset opetusjärjestelyt, oppilashuoltopalvelut ym. vastuuhenkilöt nimetään

HOPS HENKILÖKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA – YKSILÖLLINEN OPPIMISSUUNNITELMA

HOPS KAIKILLE OPISKELIJOILLE! pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin opiskelija osallistuu: oman opiskelunsa suunnitteluun omakohtaisiin valintoihin yksilölliseen opinnoissa etenemiseen oman oppimisensa arviointiin ARKIPÄIVÄN HOPS - TYÖVÄLINE

HOPS -Opetussuunnitelman perusteet (2001) opiskelijoille on laadittava heidän valintojensa mukainen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia tehtäessä on otettava erityisesti huomioon ne opiskelijat, joilla on perusopetuksen aikana tai ammatillisen koulutuksen alkaessa opiskeluun tai elämiseen liittyviä vaikeuksia

HOPS - TYÖVÄLINE tehdään jokaiselle opiskelijalle oppimisen suunnitelma elää opiskelujen edetessä sisältää TOPS:n, HENSU:n sekä opetuksen ja ohjauksen suunnitelman paljon tuen tarpeessa olevalle opiskelijalle laaditaan lisäksi HOJKS

YKSILÖLLISET TAVOITTEET HOPS on opetussuunnitelman tavoitteista ja opiskelijan omista tavoitteesta lähtevä suunnitelma, jossa otetaan huomioon opiskelijan tausta ja tavoitteet oppimisen vahvuudet ja vaikeudet oppimistyyli ja –tapa opiskelija sitoutuu ja motivoituu sen toteuttamiseen kaikki tavoitteet yksi tai useampi opintokokonaisuus

TOTEUTTAMINEN OPETUKSESSA JA OHJAUKSESSA miten vahvuudet ja vaikeudet huomioidaan opetuksessa työssäoppimisessa arvioinnissa näytöissä opetuksessa ja ohjauksessa huomioitavaa menetelmät: esim. toiminnalliset menetelmät, yhteistoiminnallisuus periaatteet järjestelyt: esim. yksilö- ja pienryhmäohjaus, ajoitus ym.