Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen."— Esityksen transkriptio:

1 Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen

2 Keskeyttämisen määrittelyä
Kurosen (2011) mukaan keskeyttäminen on jännite nuoren elämänkulussa aikuisuuteen siirtymisen ja yksilön kouluttautumisessa Keskeyttämishetki määrittelee keskeyttäjän, puhutaan ns. positiivisista keskeyttäjistä eli a) määräaikaiset keskeyttäjät esim. sairaus tai raskaus b) opiskelija, joka vaihtaa linjaa tai siirtyy toiseen oppilaitokseen sekä negatiivisista keskeyttäjistä, joita ovat c) varsinaiset keskeyttäjät, jotka eivät tiedä toisesta opiskelupaikasta ja ovat epävarmoja opiskelun jatkamisesta.(Kuronen 2011, 21.)

3 Keskeyttämisen ehkäisemisen keinoja
Opetushallitus (2007) näkee keskeyttämisen opiskelijalähtöisenä, korostaa opinto-ohjauksen merkitystä Jäppisen (2007) mukaan keskeyttämisen ehkäisy lähtee koulutuslaitoksen sisältä Oppilaitoksen on osattava sitouttaa opiskelijat opintoihinsa ja toiminnallaan ehkäistä opintojen keskeyttämisiä

4 Kehittämistyömme taustaa
Koulutuksen keskeyttämistä on tutkittu kauan Paljon kehittämishankkeita, joiden tarkoituksena on tukea opintojen loppuun suorittamista, ehkäistä turhaa keskeyttämistä ja aktivoida nuoria koulutukseen Keskeyttäminen vaikuttaa oppilaitosten toimintaan ja hidastaa nuorten siirtymistä työmarkkinoille Jokaisen oppilaitoksen löydettävä itselleen sopivia toimintatapoja, jotka tähtäävät opintojen keskeyttämisten vähentämiseen. Jyväskylän ammattiopiston puupuolella heräsi huoli opiskelijoiden koulutuksen keskeyttämisistä

5 Kehittämistyömme taustaa
Jyväskylän kristillisessä opistossa keskeyttäminen vähentynyt Haimme tietoa keskeyttämiseen liittyvistä asioista ja toimenpiteistä Jyväskylän ammattiopistossa ja Jyväskylän kristillisessä opistossa

6 Kehittämistyömme tavoitteet
Tavoitteena tuoda esille hyväksi koettuja menetelmiä ja esiin tulleita uusia ajatuksia, jotka voisivat vaikuttaa koulutuksen keskeyttämistä vähentävästi Tuloksia hyödynnetään Jyväskylän ammattioppilaitoksen puupuolella

7 Toteus Haastattelimme Jyväskylän ammattiopiston rakennusalan opettajia, opinto-ohjaajia ja Jyväskylän kristillisen opiston opinto-ohjaajaa syksy 2013 –kevät 2014 Pohjatietona myös ”URA alkuun- ja koulun kautta ammattiin-hanke

8 Haastattelujen toteutus

9 Haastattelujen yhteenvetoa
Keskeyttäminen ei ole yksiselitteinen asia Opintopolun uudistus voi lisätä keskeyttämisriskiä Opiskelijat hakeutuvat liian varhain ammatillisiin koulutuksiin, jolloin itse tutkinnon suorittaminen koetaan liian vaativana Haastatteluista heräsi mm. seuraavia kysymyksiä, miten koulutuksen ja ohjauksen tulisi muuttua, miten tuetaan opiskelijan motivaatiota opiskeluun ja heidän kognitiivisia taitoja

10 Haastattelujen yhteenvetoa
Keskeyttämisen taustoista ja toimenpiteistä nousi esille paljon yhteneviä asioita Opinto-ohjauksella suuri merkitys jo perusopetuksen puolella Opiskelijoille alakohtainen opetussuunnitelma Opiskelun alun merkitys tärkeä : Vertaistuki Ryhmätuki Ryhmäyttäminen Ammattiaineiden suorittamista työssä oppimisen avulla tulisi lisätä Tukitoimet Varhainen puuttuminen

11 Jatkotoimenpiteet Jyväskylän ammattiopiston puupuolella
Opintosuunnitelman parantaminen, kuvaukset jokaisesta opintokokonaisuudesta Kiltakoulumalli – käyttöön. Opiskelijoita sitoutetaan opiskeluun osallistavalla opetuksella. Pidemmälle opiskelussaan ehtineet opiskelijat ohjaavat nuorempia opiskelijoita Opiskelijoiden itsearviointi -Julkinen blogi Syksyllä 2014 erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden pienryhmä Opetusmateriaalin päivittäminen

12 Kiitos ! Ajatuksia ja keskustelua
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisystä Kiitos !


Lataa ppt "Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google