Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAri-Matti Jokinen Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMINEN OPETUKSESSA JA OHJAUKSESSA
2
Läpikäyntipedagogiikasta oppimisen ohjaukseen Tavoitteena oppiminen, ei vain suorittaminen Keskity olennaiseen
3
PERIAATTEET
4
”NUORI ENSISIJAISESTI NUORI EIKÄ POIKKEAVA”
verrattuna muihin nuoriin yleensä enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja Haaste aikuiselle ei kohtelua, vaan kohtaamista Diagnoosikeskeisyys erityispiirteiden ja mahdollisten ongelmien takana ensisijaisesti nuori ihminen
5
MITÄ VOI TEHDÄ? tunnistaminen tiedostaminen tukeminen
oppimisympäristön muuttaminen oma apu
6
TUNNISTAMINEN KARTOITUSKÄYTÄNNÖT
haastattelu, kysely, seuranta yhteistyö lähettävän tahon kanssa saattaen vaihto palaverit lausunnot, HOJKS:t kartoitukset lukitestit matematiikan testit vieraan kielen tasotestit oppimistyylitestit muu kartoitus yhteistyö- ja analysointikokoukset keskustelut
7
KARTOITUSMENETELMÄT JA TESTIT
TIEDONSIIRTO YLÄ- ASTEELTA HAASTATTELU, KYSELY, SEURANTA ryhmän tutor, opo, muut LUKITESTIT KIELLELLISET KARTOITUKSET OPPIMISEN VAHVUUDET JA VAIKEUDET LUKITESTIT Uudet lukitestit kehitteillä Niilo Mäki Instituutissa TARKEMMAT TUTKIMUKSET Esimerkiksi neuropsykologiset tutkimukset tai… OPPIMISTYYLI- KARTOITUS AMMATIL- LINEN KARTOITUS MUUT itseohjautuvuus oppimaan oppiminen ym. MATEMA- TIIKAN TESTIT VIERAAN KIELEN TASOKARTOITUKSET Tarkemmat tutkimukset neuropsykologi ym. OPISKELIJA SUBJEKTINA!
8
ERILAISEN OPPIJAN OHJAUS- JA TUKITOIMIA AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
HOPS (HOJKS) Ohjaus ja tutorointi Opetusjärjestelyjen ja opetusmene-telmien eriyttäminen Yhteistyö vanhempien kanssa Opiskelija-huolto Erityis-opetus ja lukiopetus ryhmän tutor/ luokan-valvoja opinto-ohjaaja kaikki opettajat työpaikka ohjaaja opiskelija-tutor muut pienryhmäopetus (kiriryhmät, taso-ryhmät, ohjausryhmät, työpajat) samanaikaisopetus pidennetty opiskeluaika työvaltainen opetus erityiset oppimis- menetelmät vaihtoehtoiset suoritustavat tukiopetus yksilölliset ohjelmat työssäoppimisen erityistuki ym. kirjeet tapaamiset vanhempain-illat puhelimitse vanhempain- neuvosto opiskelija-huoltoryhmä terveyden-hoitaja psykologi kuraattori yksilö- ja pienryhmä-ohjaus oppimis-studio saman-aikaisopetus yhteistyö ja konsultaatio koulutus erityis-ryhmät koulun-käyntiavustaja/ opiskelija-tukihenkilö yhteistyö oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa Oppilaitoksen opetussuunnitelma - Oppilaitoksen erityisopetussuunnitelma – Opinto-ohjauksen suunnitelma - Oppilaitoksen kulttuuri LAINSÄÄDÄNTÖ
9
MITÄ OPPILAITOKSESSA VOI TEHDÄ?
oppilaitoksen linja, yhteiset periaatteet (erityisopetuksen suunnitelma) kartoitukset, keskustelut yksilölliset suunnitelmat: HOPS, HOJKS opetusjärjestelyt opetus- ja ohjausmenetelmät arvioinnin menetelmät tuki- ja erityispalvelut: opintojen ohjaus, tukiopetus, opiskelijahuolto, erityisopetus yhteistyö opettajien osaamisen lisääminen
10
HUOMIOITA OPETUKSEN SUUNNITTELUUN
opiskelijan oppimisprosessin ohjaus toiminnallisuuden ja iloisen ilmapiirin merkitys opetuksessa kommunikaation tukeminen: vuorovaikutukseen innostaminen yhteinen suunnittelu
11
ERILAISTEN OPPIJOIDEN TUKEMINEN AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppiminen Ammatillinen kasvu Työllistyminen Hyvä elämä Henkilökohtainen kasvu Ohjaus Opetusjärjestelyt ja -menetelmät Työssäoppiminen Arviointimenetelmät ja näytöt Opiskelijahuolto Erityisopetus Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö muiden tahojen kanssa Tiedonsiirto Vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistaminen (haastattelu, seuranta, testit, kartoitukset) Yksilöllinen suunnittelu HOPS, HOJKS Yhteistyö Tiedonkulku Opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus Oppilaitoksen kulttuuri ja opetussuunnitelma
12
ERILAINEN OPPIJA – ERILAINEN OPPIMINEN
13
OPPIMISVAIKEUS – ERILAINEN TAPA OPPIA
kokovartalo-oppija monikanavaisuus luovuus merkityssuhteet tekemällä oppiminen VAHVUUKSIEN HUOMIOINTI!
14
OPPIMISTYYLIT VISUAALINEN lukeminen näkeminen, katsominen TAKTIILINEN
mielikuvat TAKTIILINEN käsillä tekeminen käsitteleminen AUDITIIVINEN kuunteleminen puhuminen/ keskusteleminen itsepuhelu KINESTEETTINEN kokeminen/ tekeminen tunteminen/ intuitio
15
KOKEMUKSELLISEN OPPIMISEN MALLI
OMA KOKEMUS työtehtävä tai asia konkreettinen kokija POHDINTA mistä oli kyse ja mitä tilanteessa tapahtui? UUDEN TIEDON KOKEILU mitä voisi tehdä toisin? osallistuva kokeilija pohdiskeleva havainnoitsija YMMÄRRYS uuden tiedon hakeminen abstrakti käsitteellistäjä
16
Oppilaiden epäonnistuminen ei johdu opetussuunnitelmasta
Oppilaiden epäonnistuminen ei johdu opetussuunnitelmasta. He pystyvät oppimaan melkein mitä tahansa oppiainetta, jos opetuksessa käytetään heidän vahvoja oppimistyylejään vastaavia menetelmiä ja lähestymistapoja Rita Dunn
17
OPETUS JA OHJAUS
18
YMPÄRISTÖN JOUSTAVUUS
oppiminen aidoissa tilanteissa mahdollisuus yksilölliseen ohjaukseen, tukiopetus vaihtoehtoiset suoritustavat vaihtoehtoiset arviointitavat
19
MYÖNTEINEN ASENNE JA MONIPUOLISUUS
myönteinen asenne erilaisuutta kohtaan avoimuus monipuoliset opetusmenetelmät vertaistuki, ryhmän hyödyntäminen selkeät, helposti ymmärrettävät kirjalliset materiaalit
20
MITÄ OPE VOI TEHDÄ? Oppimaan oppiminen
Lähde erilaisen oppijan vahvuuksista Luo avoin ja turvallinen ilmapiiri Vältä kiiretilanteita Oppimaan oppiminen Huomioi erilaiset oppimistyylit Pyri tekemään oppimisesta hauskaa ja mielekästä Kannusta ja innosta
21
Hintikka, A-M. 2002 ” sen minkä itkien opit, sen ilolla unohdat” ” sen minkä ilolla opit, sen ilolla muistat”
22
ITSEOHJAUTUVUUDEN KEHITTYMINEN
OPPIJA Itseohjautuva Sitoutunut Kiinnostunut Riippuvainen Auktori-teetti Motivoija Avustaja Konsultti OHJAAJA
23
VINKKEJA LUKIVAIKEUDEN HUOMIOINTIIN OPETUSTILANTEESSA
24
OPETUS selitä ensin lyhyesti asia kokonaisuutena kertaa ja toista
selosta vierasperäisten sanojen merkitys käytä muistin tukena kuvia, rytmiä, ym tarkista ymmärtäminen
25
MATERIAALIN ESITTÄMINEN
esittele materiaalisi eri tavoin, käytä vaihtelevia työskentelytapoja mieti vaihtoehtoja tilanteisiin, joissa opiskelija joutuu kirjoittamaan muistiinpanoja ja kuuntelemaan samanaikaisesti kiinnitä huomiota käyttämääsi kirjallisen materiaalin laatuun
26
OPPIMISEN OHJAAMINEN keskustele oppimisen prosessista opiskelijoiden kanssa miettikää tapahtuma- ja tärkeysjärjestystä opeta lukemisen ja kirjoittamisen strategioita ohjaa opiskelijoita pohtimaan opittavan asian kannalta omia merkityssuhteita mihin liittyy mitä tietää jo entuudestaan
27
TUKEMINEN JA KANNUSTAMINEN
tue opiskelijan omaa vastuuta oppimisesta anna mahdollisuus monin eri tavoin osoittaa tietonsa ja taitonsa opeta oppimaan oppimisen taitoja, löydä oppimisen vahvuuksia anna riittävästi aikaa JOKAISELLA OPPIJALLA ON YKSILÖLLINEN OPISKELUTYYLINSÄ – PYRI OTTAMAAN HUOMIOON ERILAISET TAVAT OPPIA!
28
LUKIVAIKEUDEN KUNTOUTUS
29
KUNTOUTUS oman lukivaikeuden ymmärtäminen (testaus, kartoitus) ja siitä keskustelu vertaistuki rentous- ja mielikuvaharjoitukset itsetunnon ja selviytymisen tukeminen jos ongelmat laaja-alaisia: neuropsykologinen kuntoutus
30
LUKIOPETUS varsinainen, oireenmukainen lukikuntoutus ja lukikurssit (kirjoittaminen, lukeminen, taustaongelmat) lukemis- ja kirjoittamisstrategioiden opetus oppimaan oppimisen taitojen ja toiminnanohjauksen opetus oman oppimisen tiedostaminen ja vahvojen alueiden hyödyntäminen oppimisessa tietokoneohjelmat
31
TARKKAAVUUDEN JA SOSIAALIS-EMOTIONAALISTEN VAIKEUKSIEN TUKEMINEN JA HUOMIOINTI OPETUSTILANTEESSA
32
TARKKAAVUUDEN TUKEMINEN (VINKKEJÄ)
oppimisympäristö: ärsykkeiden vähentäminen järjestelmällisyys ohjauksen organisointi: lyhyet tuokiot, odotusaikojen minimointi
33
…ohjaus palaute malli muistia tukevien menetelmien opettelu
ymmärtämisen varmistus kontaktin vahvistaminen positiiviset ohjeet selkeys monikanavaisuus kertaus
34
…opetusmenetelmat tehtävät ryhmässä työskentely itsenäinen työskentely
vastaavat nuoren taitoja mielekkyys, kiinnostavuus ryhmässä työskentely paikka, ryhmän jäsenten hyödyntäminen itsenäinen työskentely paikka, tehtävä, kesto, malli, palaute
35
…opiskelun tukeminen rutiinit: siirtymätilanteet
ajan jäsentäminen siirtymätilanteet itsekontrollin parantaminen sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittäminen ajattelutaitojen parantaminen
36
SOSIAALIS-EMOTIONAALISET VAIKEUDET Opiskelun ohjaus ja tukeminen
Nuoren yksilöllisyyden ymmärtäminen Sosiaalis-emotionaalisten ongelmien ymmärtäminen Opiskelijaryhmän toiminnan, dynamiikan, ja roolien ymmärtäminen Ristiriitojen ratkaiseminen (ei välttäminen) Henkilökunnan yhteiset pelisäännöt Avoin ja hyvä yhteistyö oppilaitoksessa Nuoren tukeminen arjessa Palkitseminen onnistumisissa
37
PALAUTE
38
VANHEMMAT TUKENA OPPIMISPOLULLA
nuoren tilanteen selvittäminen itselle millaisista ongelmista on kysymys? miten voin auttaa? asiasta on tärkeä jutella nuoren itsensä kanssa juttele asioista perhepiirissä: sisarukset yhteistyö koulun kanssa lapsen itsetunnon vahvistaminen yhteiset hetket ja tekeminen tuki oppimaan oppimiseen sopimukset, luottamus
39
PALAUTE SÄMPYLÄ: positiiviset yksityiskohdat ja mikä niissä oli hyvää
PIHVI: rakentava parannusehdotus SÄMPYLÄ: myönteinen yhteenveto
40
HYVÄ PALAUTE säännöllistä, riittävän usein, välittömästi, jos mahdollista korjaava palaute kahdenkesken ja asiaan keskittyen positiivinen palaute pienestäkin edistymisestä palautteen antamisesta kannattaa sopia minä-muoto
41
…asiaan keskitetty rehellisyys, aktiivisuus, johdonmukaisuus
ei yleistä palautetta, vaan yksittäiseen asiaan keskittyen kysy selventäviä kysymyksiä tarkista, ymmärsitkö vastaanottajan viestin erota henkilö ja käyttäytyminen toisistaan
42
ARVIOINTI
43
ARVIOINNIN MENETELMÄT
Tavoitteena arvioida todellista osaamista! arvioinnissa otettava huomioon oppimisvaikeuden luonne: tekstin rakenne ja oikeinkirjoitus ei vaikuta arviointiin stressin poisto rauhallinen tila ja riittävästi aikaa
44
VAIHTOEHTOISET ARVIOINTITAVAT
kirjalliseen tehtävään liittyy suullinen osa tenttikysymykset etukäteen mukana lähdeaineistoa kuva, video, äänikasetti ym. esitelmä draama kotitentti portfolio toiminnallinen koe pari- tai ryhmätentti
45
ERITYISJÄRJESTELYT kysymykset ääneen
teknisten apuvälineiden käyttömahdollisuus kirjallisissa tehtävissä voi olla apuna tekstinkäsittely- sekä oikolukuohjelmia kirjallisen tehtävän tukena voi olla esimerkiksi kuvamateriaalia tai ääninauha
46
JÄRJESTELYT erityisjärjestelyjä ja lisäaika tehtävien suorittamiseen
mahdollisuus täydentää tai korvata kirjallinen tehtävä / tentti suullisesti suullinen tentti: opiskelijalle varattava miettimis- ja suunnitteluaikaa vastauksissa voi käyttää itselle soveltuvia, kompensoivia menetelmiä
47
ARVIOINTI arvioitsijoiden tulee pystyä arvioimaan
lukihäiriön luonne vaikutus tehtävien suorittamiseen arviointiin eivät saa vaikuttaa suorittamiseen liittyvät erityisjärjestelyt lisäaika suullinen täydentäminen kirjallisissa vastauksissa tekstin rakenne tai oikeinkirjoitus tarvittaessa mukana voi olla lukiopettaja
48
AMMATTITAITOVAATIMUKSET
Lukivaikeuksisille ei anneta helpotusta ammattitaitovaatimuksista arviointitilaisuus järjestettävä sellaiseksi, että henkilö voi lukihäiriöstä huolimatta osoittaa ammattitaitonsa
49
KERTOMUS KASVUSTA Uusi päivä voi muuttaa kaiken
Söheltäjäkin voi oppia hyväksymään itsensä Se vähentää sähläämistä Voimien vapautuminen antaa aivan uusia kehittymismahdollisuuksia Olen iloinen, että olen saanut sinnitellä mahdottomilta tuntuvien vaikeuksien läpi Oppimisvaikeudet hidastavat tiedon hankkimista ja sen omaksumista Vaatimukset lukkiuttavat minut sisältäpäin mutta hellittäminen on tehnyt mahdolliseksi uuden oppimisen . Sisko Savolainen
50
VANHEMMAT
51
VANHEMPIEN HUONEENTAULU
rakasta lastasi varauksetta juuri sellaisena kuin hän on tue lastasi parhaasi mukaan joka tilanteessa tee lapsen kanssa mukavia asioita kiinnitä huomiota asioihin, jotka lapsi osaa muista kiittää lapsesi ponnisteluja-myös ihan pieniä edistysaskeleita rohkaise lasta yrittämään luota lapsesi edistymiseen muista että viisi minuuttia leppoisaa yhdessäoloa on parempi kuin 10 minuuttia harjoitusta huudon kanssa älä ahdistu vaan hanki tietoa tee yhteistyötä koulun kanssa lapsesi parhaaksi (Anna-Maija Hintikka)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.