YHTEINEN VANHEMPAINILTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
VANHEMPAINILTA Olet lämpimästi tervetullut!
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
VANHEMPAINILTA Olet lämpimästi tervetullut!
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops seminaari Askola.
VANHEMPAINILTA Olet lämpimästi tervetullut!
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Vanhempien mielipiteitä
Yhteiseen vanhempainiltaan!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

YHTEINEN VANHEMPAINILTA ”Turvallinen yhteisö, luovasti elämän eväitä.” YHTEINEN VANHEMPAINILTA ma 8.9.2014 Suoraman koulu Illan aikataulu: 17.00-18.00 kouluun tutustuminen 18.00 yhteinen osuus henkilökunnan esittely koulun yleisesittely huoltajakyselyn tulokset uusi oppilashuolto koulussa ops-prosessi kysymykset vanhempainyhdistys esittäytyy 18.45 luokkien omat osuudet

Suoraman koulu lukuina syksyllä 2014 Rehtori + 32 opettajaa, joista neljä laaja-alaista erityisopettajaa ja neljä resurssiopettajaa resurssiopettajat jakavat luokkia pysyvästi (1.lk, 2.lk ja 5.lk) keskimääräinen luokkakoko 21,2 op./lk. aloittavat ensimmäiset luokat 16,5 op./lk. n. nelisarjainen koulu (3.lk x 5 ja 6.lk x 3) 7 koulunkäynninohjaajaa 1 kasvatusohjaaja (koulusosionomi) 10 muuta henkilökuntaa

OPPILASMÄÄRÄN KEHITYS syksy 2011 444 oppilasta syksy 2012 471 oppilasta syksy 2013 495 oppilasta syksy 2014 509 oppilasta + 10 esiopetus syksy 2015 529 syksy 2015 549

Suoraman koulun toiminta-ajatuksena on kasvattaa itsetunnoltaan terveitä, vastuuntuntoisia ja rehellisiä tulevaisuuden kansalaisia turvallisessa ja monipuoliset mahdollisuudet tarjoavassa oppimisympäristössä. -> Pohjautuu Suomen lakeihin, asetuksiin ja opetussuunnitelman perusteisiin Toiminta-ajatus

Arvot turvallisuus terve itsetunto työnteon arvostus ihmisarvo toisten kunnioitus hyvät tavat tietojen, taitojen ja kokemusten arvostus Yhteisvastuullisuus ekologisuus oman kulttuuri-identiteetin tiedostaminen

Hyvä vuorovaikutus - Yhteiset pelisäännöt Koulun henki yhteisöllisyys rehellisyys avoimuus aikuisuus ammatillisuus huumori Hyvä vuorovaikutus - Yhteiset pelisäännöt KOULUSSA VIIHTYMINEN

SUORAMAN KOULU 2020 - KOULUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA KEHITTÄMISKOHDE TOIMENPIDE AIKATAULU VASTUUHENKILÖT SEURANTA Joustavien opetusjärjestelyiden lisääminen alkuopetuksessa yhteistyössä esiopetuksen kanssa Etsitään ja selvitetään malli alanivelen (esiopetus-alkuopetus) rajan hälventämiseksi. Tavoitteena käynnistää joustava ryhmä tai luokka (tai luokat) yhdessä esiopetuksen kanssa. 2014 - 2015 rehtori esiopetuksen johtaja   Valinnaisten opintojen lisääminen 3.-6. luokilla uusi OPS lähtökohtana Kehitetään koulun valinnaisten opetuksen tarjotinta Luodaan mahdollinen malli painotettuun taide- ja taitoaineiden opiskeluun 2015 - 2017 Oppilaiden kouluviihtyvyyden ja koko koulun ilmapiirin parantaminen Oppilaslähtöisyyden ja osallistavan toiminnan lisääminen (esim. oppilaskunnan ja kummitoiminnan kehittäminen) Luokkien ilmapiirin parantaminen Molempien puoleisen kunnioituksen lisääminen (aikuiset – lapset -> tapakasvatus) Koulupäivän rytmin tarkistus (välitunnit ja niiden ohjatun toiminnan kehittäminen) Tapahtumien ja teemapäivien kehittäminen 2014 - 2017 Koko henkilökunta K-ryhmä Luokkatasotiimit

KIELIOHJELMA 3.lk A1-kieli -> Englanti 4.lk A2-kieli -> Saksa 1.lk –> S2-kieli uusi ops, b1-kieli 6.lk -> KIELIOHJELMA

Muita toimijoita KIVA-tiimi Oppilaskunta ja oppilaskunnan hallitus Vanhempainyhdistys ja heidän järjestämä iltapäiväkehotoiminta Seurakunnan iltapäiväkerhotoiminta Kuorojen kannatusyhdistys Muita toimijoita

Yhteistyötahoja Suoraman koulussa Vanhemmat Oma opettaja ja koulun muut opettajat Rehtori Jyrki Taipale 050-4411720 Suora-man koulun Tukiver-kostot Erityisopettajat: Pirjo Laatikainen Ulla Säily, Petri Viljanen, Pirita Nieminen Koulunkäyntiavustajat ja koulun muu henkilökunta Vanhempainyhdistys puh. joht. Erityisopetuksen koordinaattori Jaana Karppinen Kuraattori Laura Karjalainen Seurat, yhdistykset, järjestöt Kouluterveydenhuolto Kirsti Kylä-Laaso/Johanna Lantela Koulutaksit/ kuljetuslogistiikka Fysioterapeutti Koululaisten iltapäiväkerhot Hammashoito Koulupsykologi Puheterapeutti Päiväkodit Aluekoulut Pitkäjärvi / Vatiala TAYS 311611 Perheneuvola

HUOLTAJAKYSELYN TULOKSET

Koulun fyysisen ympäristön arviointia

Arvioi koulun toimintakulttuuria

Arvioi koulun opetusta

Arvioi kodin ja koulun välistä yhteistyötä

UUSI OPPILASHUOLTO   Lukuvuoden alusta 1.8.2014 voimaan astunut uusi Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki muuttaa joitakin oppilashuollon toimintatapoja. Ohessa tiivistetysti perusopetuksessa käytössä oleva opetussuunnitelman mukainen oppilashuollon toimintamalli.

OPPILASHUOLTO Oppilashuollolla tarkoitetaan kaikkia oppilaan hyvään oppimiseen sekä psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita koulussa. Oppilashuoltotyötä toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko koulua tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Lisäksi oppilailla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Koulujen oppilashuolto järjestetään yhteistyössä opetus- ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Oppilashuoltotyö on luottamuksellista toimintaa, joka suhtautuu kunnioittaen oppilaaseen ja huoltajaan, sekä tukee heidän osallisuuttaan.

Oppilashuollon kokonaisuus kouluilla jakaantuu seuraavasti kolmeen osaan: Koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuolto Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä seurataan, arvioidaan ja kehitetään kouluyhteisön ja oppilasryhmien hyvinvointia. Lisäksi huolehditaan kouluympäristön terveellisyydestä, turvallisuudesta ja esteettömyydestä.   Koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuolto kokoontuu rehtorin johdolla vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa, kuitenkin aina tarpeen mukaan. Ryhmä voi tarvittaessa kuulla eri alojen asiantuntijoita. Koulukohtaisen oppilashuollon suunnittelu ja toteutus perustuu Kangasalan kunnan opetussuunnitelmaan koulun omien erityispiirteiden ja tarpeiden pohjalta.

Monialainen yksilökohtainen oppilashuolto Monialainen yksilökohtainen asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen oppilaan tai oppilasryhmän tuen tarpeen selvittämiseksi ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseksi. Ryhmän kokoaa se opetushenkilöstön tai oppilashuollon palveluiden edustaja, joille asia työtehtävien perusteella kuuluu. Ryhmä nimeää keskuudestaan vastuuhenkilön ja yksilökohtaisen oppilashuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tarpeelliset tiedot kirjataan oppilashuollon kertomukseen.   Yksilökohtaisen oppilashuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Tärkeätä on myös varhaisen tuen turvaaminen ja ongelmien ehkäisy. Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa. Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu oppilaan ja tarpeen niin vaatiessa huoltajan suostumukseen.

Kolmiportaiseen tukeen liittyvä pedagoginen oppilashuolto (Tuki-ohr)   Kolmiportaiseen tukeen (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) liittyvä pedagoginen oppilashuolto pohjautuu perusopetuslakiin. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti oppilashuoltotyössä. Oppilaalle järjestettävä tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on hankittava moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta sekä tehtävä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta. Ennen päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa. Oppilaalle järjestettävä erityinen tuki kirjataan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS). Koulujen monialainen yksilökohtainen oppilashuolto tekee tarvittaessa yhteistyötä myös perusopetuslain mukaisen kolmiportaiseen tukeen liittyvän pedagogisen oppilashuollon (tuki-ohr) kanssa.

OPTUSSUUNNITELMAUUDISTUS

Koko peruskoulun opetussuunnitelma uudistuu tuntijako vuonna 2012 (b1-kieli kuudennelta luokalta, yhteiskuntaoppi mukaan, fy/ke ja bi/maan yhdistyy ympäristötiedoksi, valinnaisuutta lisää) uudet valtakunnalliset perusteet 2014 paikallinen suunnittelu alkaa vuonna 2014 vanhemmat mukaan 2014-2016, pääpaino syksy 2015 otetaan käyttöön kaikissa kunnissa syksyllä 2016

Kiitos läsnäolostanne ja hyviä luokkakohtaisia hetkiä!