Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria"— Esityksen transkriptio:

1 Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria Vänni 2014 Tuija vänni Ops koordinaattori

2 Oppilashuoltolain (1.1.2014) tavoitteet
Edistää oppilaiden hyvinvointia, terveyttä ja oppimista Ehkäistä ongelmien syntymistä Siirtää painopistettä yksilökeskeisestä työstä yhteisölliseen työhön korjaavasta työstä ennaltaehkäisevään työhön Vahvistaa suunnitelmallisuutta Vahvistaa oppilaiden ja huoltajien osallisuutta Tarjota matalan kynnyksen tukea hyvinvointiin Tukea opettajan työtä Vänni 2014

3 Toimintakulttuuri perusopetuksessa muuttuu
Oppilashuollon palvelut: kuraattori- , psykologi ja kouluterveydenhuollon palvelut > oppilashuoltolaki Opetukseen liittyvä toiminta > koululait termien merkitys ja toimintakulttuuri muuttuvat oppilashuolto on terminä pidettävä erillään koulun opetukseen liittyvästä toiminnasta Vänni 2014

4 Toimintakulttuuri perusopetuksessa muuttuu
Esim. erityisopetus, ojentaminen ja kurinpito yms. asiat EIVÄT ole oppilashuoltoa > näihin ei sovelleta oppilashuoltolakia Tehostettu- ja erityinen tuki käsitellään pedagogisessa tiimissä monialaisesti yhteistyössä oppilashuollon henkilöstön kanssa Pedagogisten asiakirjojen käsittely monialaisesti kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin, ei erillistä muistiota Eri ammattiryhmiin kuuluvien työntekijöiden keskinäinen konsultaatio on tärkeä työmenetelmä oppilashuollossa (OPS) Vänni 2014

5 Monialainen oppilashuolto
Turun opiskeluhuollon ohjausryhmä Oppilas/opiskeluhuoltopalveluiden strateginen suunnittelu, kehittäminen, arviointi Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jossa oppilashuolto-osuus Koulukohtainen (yhteisöllinen) oppilashuoltoryhmä (KOR) Kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen, ehkäisevä toiminta Koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma Yksittäisen oppilaan asioiden käsittely Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) (kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja, ym.) oppilaan /huoltajan suostumus ja osallisuus kirjataan oppilashuoltokertomukseen ja asiakasrekisteriin Konsultaatio yksittäisten toimijoiden kanssa (kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja) Opetusjärjestelyihin (ped. asiakirjat) liittyvä käsittely oppilaan ja huoltajan osallisuus ei ole oppilashuoltoryhmä, ei tarvita oppilaan/huoltajan lupaa, kirjataan ko. asiakirjaan POL 16 a § 2 mom, POL 17 § 3 mom

6 Yhteisöllisen oppilashuollon toteuttaminen
Ydinryhmässä rehtori, opettajakunnan edustaja, oppilashuoltohenkilöstöä, erityisopetuksen edustaja ja oppilaanohjauksen edustaja Yhdessä koulun muun henkilöstön, oppilaiden, huoltajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa Toimintaa koordinoi koulukohtainen oppilashuoltoryhmä (KOR), jota rehtori johtaa Painopiste suunnattava tämän toiminnan kehittämiseen Vänni 2014

7 Yhteisöllisen oppilashuollon teemoja
Toimet, jotka edistävät hyvinvointia ja oppimista ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta oppilaiden ja huoltajien osallisuutta kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemistä ja vähentämistä tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä mielen hyvinvointia terveellisiä elintapoja siirtymävaiheiden toimintatapojen sujuvuutta yhteistoimintaa koulun ulkopuolisten tahojen kanssa Vänni 2014

8 Yksittäisen oppilaan oppilashuolto
Kouluterveydenhuollon palvelut Psykologi- ja kuraattoripalvelut ei tarvita lupaa Huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä oppilashuollon palveluja (Oppilashuoltolaki 18 § 3 mom.) Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) Kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan Ryhmään voi kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, luokanohjaaja/opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen opettaja (HE) Vänni 2014

9 Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR)
Ryhmän kokoaa se henkilökunnan edustaja, jolle asian selvittäminen työtehtävien perusteella kuuluu Useimmiten ryhmän kokoaa kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja tai lääkäri. Myös oppilaanohjaaja, erityisopettaja tai muu oppilasta opettava opettaja voi koota ryhmän (HE) Edellyttää oppilaan ja/ tai huoltajan suostumusta/ kirjallista lupaa Kirjaamisvelvoite asiakasrekistereihin ja yksilölliseen oppilashuoltokertomukseen > rekisteri Vänni 2014

10 Perusopetuksen opetussuunnitelmapäivitys
Oppilashuoltoa koskeva opetussuunnitelman osuus otettava käyttöön Valtakunnalliset perusteet > kunnan ops > koulujen ops Kokonainen uusi luku 5.4 vanhan luvun tilalle Osa asioista pysyy kuitenkin ennallaan Kunnan opetussuunnitelman valmistelee monialainen tiimi > koulut kommentoivat > jaosto käsittelee ja hyväksyy Vänni 2014

11 Perusopetuksen opetussuunnitelmapäivitys
Koulukohtaiset täsmennykset tehdään kouluissa monialaisena yhteistyönä > veso-päivät ja muu yhteinen työskentely Oppilaiden ja huoltajien osallisuus tärkeää Rehtori johtaa koulukohtaista ops-työtä yhdessä kops-opettajan kanssa Jaosto käsittelee erikseen myös koulukohtaisten opetussuunnitelmien päivitykset > hyväksyminen > käyttöön Vänni 2014

12 Koulukohtaisen opsin oppilashuolto-osuuden sisältöä
Koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma kuntakohtaisten linjausten pohjalta esim. järjestyssääntöjen valmistelu yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Käytännön toimintatapojen suunnittelu. (Ks. Turun oh-ops; kohdat 2.7 – 2.13) Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintatavat käytännössä aika, paikka, puheenjohtaja , osallistujat, valmistelu, tiedottaminen, arviointi Oppilaiden ja huoltajien osallisuus oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa sekä oppilashuollollisten periaatteiden ja menettelytapojen tiedottaminen oppilaille huoltajille ja yhteistyötahoille Oppilashuollollisen asiantuntijaryhmän koulukohtaiset täsmennykset, esim. oppilashuollon varahenkilöt Vänni 2014

13 Tulevia koulutuksia Ma ; Lemminkäisenkatu 18, auditorio; Kaarina Helin klo 12 – 14 työrauhalaki klo – oppilas- ja opiskelijahuoltolaki Henkilöstökoulutussivu: (Ohje NetKuun kirjautumiseen OPAS-verkosta löytyy osoitteesta: ) Ke  klo , paikka ilmoitetaan myöhemmin Onerva Oy:n räätälöimä koulutus kops- opettajille sisältötoiveet Tuija Vännille sähköpostilla viim. ke 9.4. Vänni 2014


Lataa ppt "Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google