Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Annukka Liikanen Erityissuunnittelija Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Perusopetus, POP1

2

3 Pedagoginen arvio: apuväline yleisen ja tehostetun tuen rajapintaan
Moniammatillinen käsittely Koulun tason päätös Tuen vaihe merkitään primukseen Toimeenpannaan oppimissuunnitelmalla A.L.

4 Oppimissuunnitelma Tehdään mikäli pedagogisen arvion seurauksena oppilas on siirretty tehostettuun tukeen. Voidaan tehdä opinto-ohjelman pohjalta, lisätään tehostetun tuen toimenpiteet, tavoitteet Oppimissuunnitelma voidaan tehdä myös yleisen tuen oppilaalle A.L.

5 Mitä tehostettu tuki on
Tehostettu tuki = interventio, tutkitaan oppilaan lähikehityksen vyöhykettä Dynaaminen arviointi = miten voimakkaalla tuella yltää mihinkin Tehostettua tukea tarvitaan usein myös käytöksen, tunne-elämän, tarkkaavaisuuden alueilla Asetetaan tavoitteita Interventio pitää suunnitella ja sitä pitää pystyä arvioimaan, siksi dokumentointi tärkeää A.L.

6 Arviointi ei yksin opettajan harteilla
Kollegiaalinen tuki, työparityö Lainsäädäntömme painottaa moniammatillista yhteistyötä Konsultatiivinen työote lisääntyy (ei uutta suomalaisessa oh-työssä, vaikka yksilötyö edelleen painottuu) pedagoginen näkökulma painottuu perusopetuslaissa. A.L.

7 Onko tarvetta erityiseen tukeen? Sitä pohditaan valmistavan mittaan
Aikaa annettava, ennen kuin selviää mikä S2 –problematiikkaa, mikä kehityksen viivettä, mikä harjaantumattomuutta, Mikä trauman, psyykkisen sopeutumisen kuormituksesta johtuvaa Mikä kognitiivisen kapasiteetin puutteita A.L.

8 Pedagoginen selvitys – jos tarvitaan erityistä tukea valmistavan jälkeen
Tehostetun ja erityisen tuen rajapinnan arvio erityisen tuen tarpeesta Laaditaan ja käsitellään moniammatillisesti Erityinen tuki on hallinnollinen päätös (aluepäällikkö tekee, on oikaisuvaatimuskelpoinen viranhaltijapäätös, AVI) Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen erityisen tuen päätöstä ”Toimeenpannaan” HOJKSilla A.L.

9 Milloin tarvitaan asiantuntijalausunto liitteeksi pedagogiseen selvitykseen?
Jos erityisen tuen päätös tehdään suoraan ilman tehostettua tukea/rakenteellisia tukitoimia Esitys pidennettyyn oppivelvollisuuteen (erikoissairaanhoidon lausunto) Esitys erityiskouluun (psykologin ja/tai lääkärin lausunto, sosiaalityöntekijän) Esitys yksilöllisistä oppimääristä (psykologin lausunto) Esitys tuetulle erityisluokalle (lastenpsykiatrisen tiimin selvitys) Esitys Sophie Mannerheimin koulun erityisluokalle (lastenpsykiatrisen tiimin selvitys) A.L.

10 Miksi kirjataan kirjaaminen edistää vaikuttavuuden arviointia
Oppilaan tuen suunnitelmallisuus Oikeusturva (sekä oppilaan että opettajan Perusopetuslaki 16 §;16 a §; 17 §; 17 a § OPS: valtakunnalliset perusteet kuntakohtainen ja koulukohtainen A.L.

11 Kun siirrytään valmistavalta eteenpäin
Vastaanottavassa luokassa oppilaalle laaditaan seuraavaksi vuodeksi oppimissuunnitelma Useimmiten yleisopetuksen oppimissuunnitelma Jos (ped.arvion pohjalta) siirretty tehostettuun tukeen tehdään tehostetun tuen oppimissuunnitelma Enintään yhtä luokkaa ikätasoa alemmalle luokalle – ei automaattisesti tätäkään Vastaanottavassa luokassa jatketaan siitä mihin valmistavassa päästy – valmistavan vuoden aikana ei kaikkea saa selvitetyksi valmiiksi > siirtoneuvottelut tärkeitä! Vapauttaminen oppiaineesta – harkitaan tarkkaan > ruotsia 6. alkaen VSOP A.L.


Lataa ppt "Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google