1 Museopäivä Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
2 Yleistietoa Kouvolan perusopetuksesta 38 koulua, jaettu alueellisesti pohjoisen, keskisen ja eteläisen alueen kouluihin Yhteensä 7930 oppilasta, n. 700 opettajaa, n. 200 kk- ohjaajaa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
3 Lennokki, kulttuurikasvatusohjelma lapsille ja nuorille Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
4 Kulttuurikasvatusohjelman viitekehys Ohjausryhmä Kulttuuriyhdysopettajat Kulttuurikasvatuskoordinaattori Mude Dyykkaus tapahtuma Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
5 Kysely opettajille ” koulujen ja museoiden yhteistyö Elo-syyskyy 2014, kyselyyn vastasi 45 opettajaa Puolet vastaajista luokanopettajia Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
6 Käyn oppilaiden kanssa museossa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste Museokäynnin suunnittelu
8 Ammattitaitoni on riittävä suunnittelemaan pedagogisesti toimiva museokäynti Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
9 Museoiden aukioloajat palvelevat koulujen tarpeita Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
10 Millä luokka-asteella museokäynnit tukisivat parhaiten opetussuunnitelmaa? (voit valita useita vaihtoehtoja) Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
11 Voisiko museoita käyttää laajemmin oppimisympäristönä
12 Miten museon henkilökunnan tulisi tehdä yhteistyötä opettajien kanssa, avoimet vastaukset Alkuesittely lyhyesti, pedagogisesti hyvät tehtävät, opettajille valmiit vastaukset. Taiteen ja kulttuurin yhteisiä kokonaisuuksia Aamu- tai iltapäivän pituisia tapahtumia museoissa Työpajoja, toiminnallisuutta Luokkatasoihin sidottuja kokonaisuuksia Opetussuunnitelman tavoitteet, opettajan etukäteiskäynti Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
13 Mitkä asiat edistävät museokäyntejä Kuljetusten järjestäminen, maksaminen Hyvä suunnittelu Mude-toiminta Näyttelyiden aiheet ja toteutus oppilaiden ikätason mukaisesti Ei riitä, että näyttely koskettaa jollain tavalla oppiainetta, tulee liittää aihekokonaisuuksiin Museoiden sijainti Museopedagogin käyttö Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
14 Mitkä asiat estävät museokäyntejä etäisyydet, matkat kuljetusten järjestäminen työlästä rahan puute epäsopivat ajankohdat tiedon puute yläkoulujen tuntirakenne, lukujärjestysseikat Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
15 Millä tavoin museon toimintaa, materiaalia tms. voisi tuoda kouluille näyttelyt, vierailut, teematunnit, kiertävät näyttelyt, työpajat (museon työntekijä pitäisi teematunteja kouluilla) näyttelyjulisteet, kuvasarjat, kiinnostavat mainokset ( s- posti ei useinkaan tavoita tai sitä tulee liikaa ) kaupungin vesokoulutuksiin osio museoiden toiminnasta nettiin vierailuesityksiä koulujen omien materiaalien hyödyntäminen Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
16 kiertäviä ” museoarkkuja ” eri luokka-asteille, joita koulut voisivat tilata muutamaksi viikoksi kaupungin omistamia tauluja tai patsaita kouluille lainaksi Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
17 Kehittämiskohtia koulujen ja museoiden yhteistyön lisäämiseksi tiedotteet tärkeitä, varsinkin uusille opettajille museon henkilökunnan ja aineenopettajien suora yhteistyö yhteydenottoja enemmän museoiden suunnalta lisää työpajoja, tekemisen kautta oppiminen oma lähihistoria, tarinat lähialueelta lapsille suunnattuja näyttelyitä enemmän Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
18 Miksi ops uudistuu ? Tiedon määrä ja luonne, laaja-alaisten taitojen merkitys Teknologian kehitys Työn luonne, osaamisen tarpeet Talous Ilmastonmuutos ja luonto Yhteisöjen monimuotoisuus Lasten ja nuorten kasvuympäristö Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
19 Mikä muuttuu ? opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan, arvoperusta ja tehtävä oppimisen ja osaamisen määrittely; oppimiskäsitys, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen tapa toimia; toimintakulttuuri ja koulutyön käytännön järjestäminen perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen; vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
20 Oppilaan näkökulmasta oppilas on aktiivinen toimija myönteiset tunnekokemukset, ilo ja uutta luova toiminta oppiminen vuorovaikutuksessa toisten kanssa oppimisprosessin aikana tärkeää saada rohkaisevaa palautetta Olennaisen löytäminen suuresta informaatiomäärästä Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
21 Kommunikoinnin, verkostoitumisen, yhteistyön ja tiimeissä toimimisen taidot Erilaisten tapojen, kielten ja kulttuurien ymmärtäminen Aloitteellisuus, joustavuus, muutososaaminen ja vaikuttaminen Kestävän kehityksen ymmärtäminen Luovuuteen, mielikuvitukseen, kekseliäisyyteen ja yrittäjyyteen kannustavat valmiudet Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
22 Historia oppiaineena 4.-6.lk Kehittää oppilaan historiatietoisuutta Kulttuurien tuntemusta Ohjata omaksumaan vastuullisen kansalaisuuden periaatteet Tukea identiteetin rakentumista Edistää kasvua aktiiviseksi ja erilaisuutta ymmärtäväksi yhteiskunnan jäseneksi Keskeiset sisältöalueet: Esihistoriallinen aika ja sivilisaatio Antiikin maailma Keskiaika Uuden ajan murrosvaihe Suomi osana Ruotsia Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
23 Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 4-6 vuorovaikutuksellisuus, elämyksellisyys, toiminnalliset ja tutkivat työpajat; esim. draama, leikki, pelit, erilaisten lähteiden tutkiminen Vahvistaa oppilaiden historian tekstien ja ympäristön lukutaitoa ja harjoitella tulkintojen tekemistä Korostuu tiedon hankkiminen ja käyttäminen yksin ja yhdessä sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
24 Keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9 Teollisuusyhteiskunnan synty Ihmiset muuttavat maailmaa Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan Suurten sotien aika Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen Nykyisen maailmanpolitiikan juuret Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
25 Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9 Ajankohtaiset tapahtumat liitetään historialliseen tarkasteluun Korostetaan tutkimuksellisia työtapoja Avoimet oppimisympäristöt Omien tulkintojen ja eriävien tulkintojen arvioiminen Pelit, elokuvat, kirjallisuus Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste
26 Ops 2016 Kouvolassa / Kohti tulevaisuuden koulua Kouvolassa Ops ohjausryhmä Yleisen osan työryhmä Arviointityöryhmä Tuntijakotyöryhmä Kasvun ja oppimisen tuen ryhmä Oppiaineryhmät, 15 kpl, yht. 60 opettajaa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste