1 Museopäivä 2.10.2014 22.11.2014Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Perusopetus 2020 – ehdotus uusiksi tavoitteiksi ja tuntijaoksi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Mitä museot ja koulut voivat tehdä yhdessä?
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
OPS MH/IK
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

1 Museopäivä Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

2 Yleistietoa Kouvolan perusopetuksesta 38 koulua, jaettu alueellisesti pohjoisen, keskisen ja eteläisen alueen kouluihin Yhteensä 7930 oppilasta, n. 700 opettajaa, n. 200 kk- ohjaajaa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

3 Lennokki, kulttuurikasvatusohjelma lapsille ja nuorille Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

4 Kulttuurikasvatusohjelman viitekehys Ohjausryhmä Kulttuuriyhdysopettajat Kulttuurikasvatuskoordinaattori Mude Dyykkaus tapahtuma Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

5 Kysely opettajille ” koulujen ja museoiden yhteistyö Elo-syyskyy 2014, kyselyyn vastasi 45 opettajaa Puolet vastaajista luokanopettajia Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

6 Käyn oppilaiden kanssa museossa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste Museokäynnin suunnittelu

8 Ammattitaitoni on riittävä suunnittelemaan pedagogisesti toimiva museokäynti Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

9 Museoiden aukioloajat palvelevat koulujen tarpeita Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

10 Millä luokka-asteella museokäynnit tukisivat parhaiten opetussuunnitelmaa? (voit valita useita vaihtoehtoja) Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

11 Voisiko museoita käyttää laajemmin oppimisympäristönä

12 Miten museon henkilökunnan tulisi tehdä yhteistyötä opettajien kanssa, avoimet vastaukset Alkuesittely lyhyesti, pedagogisesti hyvät tehtävät, opettajille valmiit vastaukset. Taiteen ja kulttuurin yhteisiä kokonaisuuksia Aamu- tai iltapäivän pituisia tapahtumia museoissa Työpajoja, toiminnallisuutta Luokkatasoihin sidottuja kokonaisuuksia Opetussuunnitelman tavoitteet, opettajan etukäteiskäynti Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

13 Mitkä asiat edistävät museokäyntejä Kuljetusten järjestäminen, maksaminen Hyvä suunnittelu Mude-toiminta Näyttelyiden aiheet ja toteutus oppilaiden ikätason mukaisesti Ei riitä, että näyttely koskettaa jollain tavalla oppiainetta, tulee liittää aihekokonaisuuksiin Museoiden sijainti Museopedagogin käyttö Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

14 Mitkä asiat estävät museokäyntejä etäisyydet, matkat kuljetusten järjestäminen työlästä rahan puute epäsopivat ajankohdat tiedon puute yläkoulujen tuntirakenne, lukujärjestysseikat Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

15 Millä tavoin museon toimintaa, materiaalia tms. voisi tuoda kouluille näyttelyt, vierailut, teematunnit, kiertävät näyttelyt, työpajat (museon työntekijä pitäisi teematunteja kouluilla) näyttelyjulisteet, kuvasarjat, kiinnostavat mainokset ( s- posti ei useinkaan tavoita tai sitä tulee liikaa ) kaupungin vesokoulutuksiin osio museoiden toiminnasta nettiin vierailuesityksiä koulujen omien materiaalien hyödyntäminen Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

16 kiertäviä ” museoarkkuja ” eri luokka-asteille, joita koulut voisivat tilata muutamaksi viikoksi kaupungin omistamia tauluja tai patsaita kouluille lainaksi Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

17 Kehittämiskohtia koulujen ja museoiden yhteistyön lisäämiseksi tiedotteet tärkeitä, varsinkin uusille opettajille museon henkilökunnan ja aineenopettajien suora yhteistyö yhteydenottoja enemmän museoiden suunnalta lisää työpajoja, tekemisen kautta oppiminen oma lähihistoria, tarinat lähialueelta lapsille suunnattuja näyttelyitä enemmän Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

18 Miksi ops uudistuu ? Tiedon määrä ja luonne, laaja-alaisten taitojen merkitys Teknologian kehitys Työn luonne, osaamisen tarpeet Talous Ilmastonmuutos ja luonto Yhteisöjen monimuotoisuus Lasten ja nuorten kasvuympäristö Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

19 Mikä muuttuu ? opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan, arvoperusta ja tehtävä oppimisen ja osaamisen määrittely; oppimiskäsitys, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen tapa toimia; toimintakulttuuri ja koulutyön käytännön järjestäminen perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen; vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

20 Oppilaan näkökulmasta oppilas on aktiivinen toimija myönteiset tunnekokemukset, ilo ja uutta luova toiminta oppiminen vuorovaikutuksessa toisten kanssa oppimisprosessin aikana tärkeää saada rohkaisevaa palautetta Olennaisen löytäminen suuresta informaatiomäärästä Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

21 Kommunikoinnin, verkostoitumisen, yhteistyön ja tiimeissä toimimisen taidot Erilaisten tapojen, kielten ja kulttuurien ymmärtäminen Aloitteellisuus, joustavuus, muutososaaminen ja vaikuttaminen Kestävän kehityksen ymmärtäminen Luovuuteen, mielikuvitukseen, kekseliäisyyteen ja yrittäjyyteen kannustavat valmiudet Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

22 Historia oppiaineena 4.-6.lk Kehittää oppilaan historiatietoisuutta Kulttuurien tuntemusta Ohjata omaksumaan vastuullisen kansalaisuuden periaatteet Tukea identiteetin rakentumista Edistää kasvua aktiiviseksi ja erilaisuutta ymmärtäväksi yhteiskunnan jäseneksi Keskeiset sisältöalueet: Esihistoriallinen aika ja sivilisaatio Antiikin maailma Keskiaika Uuden ajan murrosvaihe Suomi osana Ruotsia Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

23 Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 4-6 vuorovaikutuksellisuus, elämyksellisyys, toiminnalliset ja tutkivat työpajat; esim. draama, leikki, pelit, erilaisten lähteiden tutkiminen Vahvistaa oppilaiden historian tekstien ja ympäristön lukutaitoa ja harjoitella tulkintojen tekemistä Korostuu tiedon hankkiminen ja käyttäminen yksin ja yhdessä sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

24 Keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9 Teollisuusyhteiskunnan synty Ihmiset muuttavat maailmaa Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan Suurten sotien aika Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen Nykyisen maailmanpolitiikan juuret Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

25 Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9 Ajankohtaiset tapahtumat liitetään historialliseen tarkasteluun Korostetaan tutkimuksellisia työtapoja Avoimet oppimisympäristöt Omien tulkintojen ja eriävien tulkintojen arvioiminen Pelit, elokuvat, kirjallisuus Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste

26 Ops 2016 Kouvolassa / Kohti tulevaisuuden koulua Kouvolassa Ops ohjausryhmä Yleisen osan työryhmä Arviointityöryhmä Tuntijakotyöryhmä Kasvun ja oppimisen tuen ryhmä Oppiaineryhmät, 15 kpl, yht. 60 opettajaa Lisää nimi: Lisää ylä- ja alatunniste