Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Näyttötutkintojärjestelmä
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
Kaksoisloukkaantuminen (Ben Furman & Tapani Ahola)
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Ritva Kareketo kouluttaja
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
” Kouluttajana toimiminen - kuinka koulutat kollegoja?
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

Työpaikkaohjaajan rooli

Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise kysymään ja pyydä perusteluja toiminnalle Luo onnistumisen edellytyksiä; ole innostunut ja kiinnostunut Auta löytämään aukkokohtia tiedoissa ja taidoissa sekä hahmottamaan kokonaisuuksia

Kannusta, neuvo, kuuntele ja anna palautetta Anna yrittää; monipuolisesti eri työtehtäviä Tue oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta; anna sopivasti vastuuta Työssäoppimisen lopuksi ohjaajalta rehellinen palaute, arvioinnin kriteerit ovat samat kuin tutkinto tilaisuudessa

Työpaikkaohjaajan ”työkalut” Työssäoppimisen tavoitteet = tutkinnon perusteiden arvioinnin kohteet ja kriteerit Opiskelijan itsensä oppimiselle asettamat tavoitteet ja hänen arvio omasta osaamisestaan Yrityksen perehdyttämis- ja työturvallisuusmateriaalit ym. kirjallinen materiaali Ohjaajan vuorovaikutus- ja ohjaustaidot Ohjaajan ammatillinen osaaminen

Haastavat tilanteet Tutkinnon suorittajan arkuus työtehtävissä ja asiakkaiden kohtaamisessa Tutkinnon suorittajan kaikkitietävä tai liian oma-aloitteinen toiminta Tutkinnon suorittaja ei noudata/ ymmärrä työpaikan pelisääntöjä Ohjaajalla riittämätön tieto tutkinnon suorittajan oppimisvaikeuksista tms. pulmista Tutkinnon suorittajan oppimisvaikeuksien tukeminen Tutkinnon suorittajan motivaation puute Tutkinnon suorittajan vaikeus ottaa palautetta vastaan