TOTU Työnohjaajuuden tutkiminen Työnohjauskonferenssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
A w a i l a b l e Ammatillista täydennyskoulutusta kansainvälisissä tai kulttuurisesti monimuotoisissa työyhteisöissä ja monikulttuurisessa asiakastyössä.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Lapselle hyvä päivä tänään
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Nuoruus kehitysvaiheena
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työnohjauksen hallinta
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Valmentajana kehittyminen
Kognitiivinen psykologia tutkii
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Koulussa elämää opettelemassa
Tietoa työnohjauksesta
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Paremmin toimivat hyvinvointipalvelut Palvelujärjestelmän sujuvoittamisen prosessi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Suuttumuksen hallinta
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 2 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan tunteet Pe klo ,
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
TUTKIMUSFOORUMI 2019 Työnohjauslukuhaaste
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

TOTU Työnohjaajuuden tutkiminen Työnohjauskonferenssi 12-13.6.2014 Anita Kallasvuo www.ak-kontakti.fi

TYÖNOHJAAJAKSI TULEMINEN MITÄ TYÖNOHJAAJUUS ON? MITEN TYÖNOHJAAJA KEHITTYY?

Ammatillinen identiteetti Yksilöllinen: Oma käsitys itsestä työnohjaajana Yhteisöllinen Muiden tunnistama ammattilaisuus

Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus Kuvio 1 Työnohjaajan henkilökohtaisen ammatti-identiteetin rakentuminen Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus Jatkuva ammattitaidon arviointi ja kehittäminen Ammattitaito, persoona, tiedot, taidot ja osaaminen Yksilöllinen ammatillinen osaaminen Työnohjaajan hyvinvointi Työnohjaajan henkilökohtainen ammatti-identiteetti Mukaeltu artikkelista Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä, kirjassa Parempaa työelämää tekemässä

Ammattilaisen työhypoteesit (Räsänen, Trux) Tavallinen, arkinen toimintamme on luonteeltaan taktista, kysymyksen ”miten teen” ratkomista puolitietoisesti, käytänteiden viemänä Tiedän kuka olen ammattilaisena, kun pystyn ratkaisemaan käytännöllisen toiminnan peruskysymykset: Miten teen? Mitä teen? Miksi teen?

Työnohjaajan habitus Sosiaalisen olemuksen vakuuttavuus ja uskottavuus säteily Malli, jonka työnohjaaja on sisäistänyt ja ajatus siitä, millaiseksi haluaa kehittyä Yhteiskunnan objektiivisten rakenteiden ja työnohjaajan kehittymisen suhde Pierre Bourdieu 1990

Yhteisöllisen ja yksilöllisen ammatti-identiteetin kehittyminen TYÖNOHJAUSPROSESSI TIEDOT, TAIDOT, KOKEMUKSET Työnohjaajan laaja-alainen työnohjauksellinen työskentely TOTO KOULUTUS JA VERKOSTOT TOTU NORMIT, AMMATTIEETTISYYS TYÖNOHJAAJAN TOIMIJUUS

Totun tavoite Laajentaa ja syventää tietoisuutta omasta toiminnasta Tutkia ja ymmärtää työnohjaajan mielen sisäistä maailmaa Syventää ja vahvistaa ammatillista itsetuntemusta Laadukkaampi ja vaikuttavampi työnohjaus

Kokemuksia Totu ryhmistä 4-6 osallistujaa eri rooleissa: Työnohjaaja Tutkija Ryhmän ohjaaja Ryhmän jäsenet

TOTU työskentelyprosessi Sitoutuminen Luottamus Rohkeus vastaanottaa ja kertoa kokemuksia, ajatuksia ja tunteita

Totu istunnon rakenne Työnohjausesimerkin esittely Ryhmän jäsenten tunne- ja assosiaatiokierros Dialoginen tutkiminen tutkijan kanssa Havainnot Reflektoiva yhteiskeskustelu Työnohjaajan ja tutkijan loppukiteytys ja istunnon päättäminen

TOTU ryhmän tunnemaailma Tunteiden liikkuminen, tunnejännitteet Tietoiset ja tiedostamattomat tasot aktivoituvat Vastarinnan ilmiöt Tunneosaamisen käyttäminen tunteiden tunnistaminen, nimeäminen, työstäminen

TOTUN ONNISTUMISEN EDELLYTYKSIÄ TOTUn perustehtävässä pysyminen Selkeä alkuorientaatio työskentelyyn Rakenteisiin sitoutuminen Ryhmän johtaminen Eri rooleissa pysyminen Tunneilmapiiri Luottamus, avoimuus, armeliaisuus Positiivinen uteliaisuus

Totun onnistumisen edellytyksiä jatkuu Kehittymishalu Oma motivaatio Halu auttaa muita kehittymään Eettisyys ja esteettisyys totuudellisuuden, hyvyyden ja kauneuden toteutuminen mahdollistuu

RYHMÄN HAASTEET Työnohjaustapahtuman pohdintaan ajautuminen Nopea ratkaisuun pyrkiminen Dynaamisten jännitteiden ja emootioiden ilmeneminen Havaintojen vähäisyys ja pinnallisuus Vastarinnan syntyminen Reaktioiden epävarmuus varovaisuus tai ylilyönnit

Yksilön haasteet Ammatillinen epävarmuus Kritiikin ja arvioinnin pelko Ei saa kosketusta ajatuksiinsa tai tunteisiinsa Pelkää syvällisen ajattelun vaikutusta itsessä Vaikeus luottaa TOTU- menetelmään tai ryhmään

Työnohjauksen laadunvarmistus TOTO ja TOTU Kuvio 2 Työnohjaajan yksilöllisen ja yhteisöllisen ammatti-identiteetin jatkuva kehittyminen Työnohjauksen laadunvarmistus TOTO ja TOTU Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus ja jatkuva ammattitaidon arviointi ja kehittäminen Ammattitaito, persoona, tiedot, taidot ja osaaminen Yksilöllinen ammatillinen osaaminen Työnohjauksen ammattieettinen pohdinta Työnohjaajan hyvinvointi Työnohjaajan yksilöllinen ja yhteisöllinen ammatti-identiteetti Kirjasta Parempaa työelämää tekemässä, mukaeltu artikkelista Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä

Lähteet Kallasvuo, Kyrönseppä, Sipiläinen: Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä – avain työnohjaajan sisäiseen kasvuun. Artikkeli kirjassa Heroja, Koski, Seppälä, Säntti, Wallin toim.: Parempaa työelämää tekemässä, tutkiva ote työnohjaukseen. UNIpress 2014 Kallasvuo, Koski, Kyrönseppä, Kärkkäinen toim.: Työyhteisön työnohjaus, SanomaPro 2012 Keijo Räsänen, Marja-Liisa Trux: Työkirja, ammattilaisen paluu, Kansanvalistusseura 2012 Pierre Bourdieu 1990. The Logic of Practice. Cambridge: Polity Press.