TOTU Työnohjaajuuden tutkiminen Työnohjauskonferenssi 12-13.6.2014 Anita Kallasvuo www.ak-kontakti.fi
TYÖNOHJAAJAKSI TULEMINEN MITÄ TYÖNOHJAAJUUS ON? MITEN TYÖNOHJAAJA KEHITTYY?
Ammatillinen identiteetti Yksilöllinen: Oma käsitys itsestä työnohjaajana Yhteisöllinen Muiden tunnistama ammattilaisuus
Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus Kuvio 1 Työnohjaajan henkilökohtaisen ammatti-identiteetin rakentuminen Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus Jatkuva ammattitaidon arviointi ja kehittäminen Ammattitaito, persoona, tiedot, taidot ja osaaminen Yksilöllinen ammatillinen osaaminen Työnohjaajan hyvinvointi Työnohjaajan henkilökohtainen ammatti-identiteetti Mukaeltu artikkelista Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä, kirjassa Parempaa työelämää tekemässä
Ammattilaisen työhypoteesit (Räsänen, Trux) Tavallinen, arkinen toimintamme on luonteeltaan taktista, kysymyksen ”miten teen” ratkomista puolitietoisesti, käytänteiden viemänä Tiedän kuka olen ammattilaisena, kun pystyn ratkaisemaan käytännöllisen toiminnan peruskysymykset: Miten teen? Mitä teen? Miksi teen?
Työnohjaajan habitus Sosiaalisen olemuksen vakuuttavuus ja uskottavuus säteily Malli, jonka työnohjaaja on sisäistänyt ja ajatus siitä, millaiseksi haluaa kehittyä Yhteiskunnan objektiivisten rakenteiden ja työnohjaajan kehittymisen suhde Pierre Bourdieu 1990
Yhteisöllisen ja yksilöllisen ammatti-identiteetin kehittyminen TYÖNOHJAUSPROSESSI TIEDOT, TAIDOT, KOKEMUKSET Työnohjaajan laaja-alainen työnohjauksellinen työskentely TOTO KOULUTUS JA VERKOSTOT TOTU NORMIT, AMMATTIEETTISYYS TYÖNOHJAAJAN TOIMIJUUS
Totun tavoite Laajentaa ja syventää tietoisuutta omasta toiminnasta Tutkia ja ymmärtää työnohjaajan mielen sisäistä maailmaa Syventää ja vahvistaa ammatillista itsetuntemusta Laadukkaampi ja vaikuttavampi työnohjaus
Kokemuksia Totu ryhmistä 4-6 osallistujaa eri rooleissa: Työnohjaaja Tutkija Ryhmän ohjaaja Ryhmän jäsenet
TOTU työskentelyprosessi Sitoutuminen Luottamus Rohkeus vastaanottaa ja kertoa kokemuksia, ajatuksia ja tunteita
Totu istunnon rakenne Työnohjausesimerkin esittely Ryhmän jäsenten tunne- ja assosiaatiokierros Dialoginen tutkiminen tutkijan kanssa Havainnot Reflektoiva yhteiskeskustelu Työnohjaajan ja tutkijan loppukiteytys ja istunnon päättäminen
TOTU ryhmän tunnemaailma Tunteiden liikkuminen, tunnejännitteet Tietoiset ja tiedostamattomat tasot aktivoituvat Vastarinnan ilmiöt Tunneosaamisen käyttäminen tunteiden tunnistaminen, nimeäminen, työstäminen
TOTUN ONNISTUMISEN EDELLYTYKSIÄ TOTUn perustehtävässä pysyminen Selkeä alkuorientaatio työskentelyyn Rakenteisiin sitoutuminen Ryhmän johtaminen Eri rooleissa pysyminen Tunneilmapiiri Luottamus, avoimuus, armeliaisuus Positiivinen uteliaisuus
Totun onnistumisen edellytyksiä jatkuu Kehittymishalu Oma motivaatio Halu auttaa muita kehittymään Eettisyys ja esteettisyys totuudellisuuden, hyvyyden ja kauneuden toteutuminen mahdollistuu
RYHMÄN HAASTEET Työnohjaustapahtuman pohdintaan ajautuminen Nopea ratkaisuun pyrkiminen Dynaamisten jännitteiden ja emootioiden ilmeneminen Havaintojen vähäisyys ja pinnallisuus Vastarinnan syntyminen Reaktioiden epävarmuus varovaisuus tai ylilyönnit
Yksilön haasteet Ammatillinen epävarmuus Kritiikin ja arvioinnin pelko Ei saa kosketusta ajatuksiinsa tai tunteisiinsa Pelkää syvällisen ajattelun vaikutusta itsessä Vaikeus luottaa TOTU- menetelmään tai ryhmään
Työnohjauksen laadunvarmistus TOTO ja TOTU Kuvio 2 Työnohjaajan yksilöllisen ja yhteisöllisen ammatti-identiteetin jatkuva kehittyminen Työnohjauksen laadunvarmistus TOTO ja TOTU Työnohjaustyö Suomessa Yhteisöllinen ammatillinen osaaminen Koulutus ja jatkuva ammattitaidon arviointi ja kehittäminen Ammattitaito, persoona, tiedot, taidot ja osaaminen Yksilöllinen ammatillinen osaaminen Työnohjauksen ammattieettinen pohdinta Työnohjaajan hyvinvointi Työnohjaajan yksilöllinen ja yhteisöllinen ammatti-identiteetti Kirjasta Parempaa työelämää tekemässä, mukaeltu artikkelista Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä
Lähteet Kallasvuo, Kyrönseppä, Sipiläinen: Työnohjaajuutta tutkiva ryhmä – avain työnohjaajan sisäiseen kasvuun. Artikkeli kirjassa Heroja, Koski, Seppälä, Säntti, Wallin toim.: Parempaa työelämää tekemässä, tutkiva ote työnohjaukseen. UNIpress 2014 Kallasvuo, Koski, Kyrönseppä, Kärkkäinen toim.: Työyhteisön työnohjaus, SanomaPro 2012 Keijo Räsänen, Marja-Liisa Trux: Työkirja, ammattilaisen paluu, Kansanvalistusseura 2012 Pierre Bourdieu 1990. The Logic of Practice. Cambridge: Polity Press.