Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)"— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Taustalla humanistisen psykologian ajatukset Ihmisen ainutlaatuisuus Luovuus ja henkinen kasvu Ihmiset pyrkivät kohti parempaa maailmaa Kokonaisvaltaisuuden periaate Ihmisellä rajattomat kasvun ja kehittymisen mahdollisuus Abraham Maslow; motivaatioteoria ja tarpeet: Fysiologiset, turvallisuus, yhteenkuuluvuus, itsearvostus, itsensä toteuttaminen Raija Erkkilä, Oamk 2006

2 Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Oppimisessa korostuu: Kokemukset, prosessimaisuus, syklisyys ja reflektio Kokemus muuntuu tiedoiksi, taidoiksi ja asenteiksi Oppijakeskeinen lähestymistapa Raija Erkkilä, Oamk 2006

3 Toteutuksen suunnittelu [4]
Kokemus [1] Aktiivinen Kokeilu [4] Havainnoiva pohdiskelu [2] Toteutuksen suunnittelu [4] Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen [3] David A. Kolb 1984, Barnett 1989, Ruohotie 2000 Raija Erkkilä, Oamk 2006

4 Kuinka opimme Työ- ja vuorovaikutuskokemukset ”tuntuma”
Ammatillinen opettajakorkeakoulu Kuinka ymmärtää oppimistapahtumaa 2004 Säde-Pirkko Nissilä, FM, KL, Yliopettaja Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kuinka opimme Työ- ja vuorovaikutuskokemukset ”tuntuma” Välitön, oma- kohtainen kokemus Soveltaminen, arviointi ”tekeminen” KOKEMINEN Aktiivinen toiminta Havainnoiva pohdiskelu Jäsennelty tarkastelu ”reflektio” YMMÄRTÄMINEN Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen Oppimispäiväkirja Arviointilomake Keskustelut Palaverit Ryhmänohjaus Seminaarit Opetus KUVIO 2. Kokemuksellinen oppiminen. Yleistysten ja käsitteiden muodostaminen, uudet tiedot ”ajattelu” Lähde: Kolb, Experiental learning, Oulun Ammatillinen Opettajakorkeakoulu SPN 1998. Raija Erkkilä, Oamk 2006

5 Mitä reflektiolla tarkoitetaan?
Keskeinen merkitys kaikessa oppimisessa Tieto laajenee ja syvenee Tieteellisen ja henkilökohtaisen tiedon yhdistäminen Ammatillisen kasvun pääelementti Oman arvoperustan pohtiminen Arvosidonnaisten valintojen tekeminen Mahdollistaa tilanteiden kokonaisvaltaisen tarkastelun Tietoiseksi tuleminen omista kokemuksista, tiedoista, tunteista ja uskomuksista Prosessikäsite, joka pitää sisällään jatkuvan kasvun näkökulman Raija Erkkilä, Oamk 2006

6 Mitä reflektiolla tarkoitetaan?
Väline ja tapa toimia Syvällisempää kuin arkiajattelu Reflektiolla on aina joku kohde tai sisältö Reflektio voi olla sisäistä dialogia tai dialogia toisten kanssa Tuloksena voi olla muuttunut käsitys asiasta Raija Erkkilä, Oamk 2006

7 Reflektointiin ohjaavia tehtäviä
Elämäkerrallinen kirjoittaminen Avainkokemusten tiedostaminen ja analysointi Portfolion työstäminen Saadun palautteen analysointi Oppimiseen ja opettamiseen liittyvä kirjallisuus ja sen prosessointi Raija Erkkilä, Oamk 2006

8 Reflektointiin ohjaavia tehtäviä
Käsitekartat Koulutukseen osallistuminen (luentopäiväkirjat, muistiinpanot) Ryhmäreflektointi, keskustelut kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa Oheislukemista: Raija Erkkilä, Oamk 2006

9 Lähteet: Kolb. D. A Experiental Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Mezirow, J. ym. (1995) Uudistava oppiminen: kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskuksen oppimateriaaleja, 23. Ruohotie, P Oppiminen ja ammatillinen koulutus. Helsinki: WSOY. Raija Erkkilä, Oamk 2006


Lataa ppt "Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google