Toimintajärjestelmän rakentaminen TOIMINTAKÄSIKIRJA Toimintajärjestelmän rakentaminen
TOIMINTAKÄSIKIRJA TOIMINTAKÄSIKIRJA TOIMINTAKÄSIKIRJA 1. Tason nimi 1. Toiminnan suunnittelu ja johtaminen Tekstisisältö 1.1 Tason nimi 1.1 Päämäärät Tekstisisältö Strategiaprosessi Yrityksen kasvu [%] Linkit: prosessi asiakirja mittari www-osoite 1.2 Suunnittelu Vuosisuunnitelmat 2. Laatujärjestelmä 1.2 Tason nimi EFQM-kuvaus Tekstisisältö Linkit: prosessi asiakirja mittari www-osoite 3. Resurssit 3.1 Henkilöstö 3.2 IT 2. Tason nimi Tekstisisältö 4. Asiakaspalaute
TOIMINTAKÄSIKIRJAN LINKIT Linkit tekstin sisällä Hyperlinkki: www-osoite Kuvalinkki: IMS:n kuvatallenteen osoite Toiminnan periaatteet tarkoittavat johdon kannanottoa yrityksen suhtautumisessa laatuun, ympäristöasioiden hoitoon ja turvallisuusasioihin. Se voi olla hyvinkin lyhyt, terävä ja naseva niin, että koko henkilöstö voi helposti omaksua sen toiminnan ohjenuoraksi. Toiminnanperiaatteet voidaan laatia myös menestystekijöiden näkökulmasta eli luetella ja selvittää niitä tekijöitä, joilla tällä toimialalla ja liiketoiminnassa pärjää. Toiminnan periaatteissa tulisi uskaltaa luvata jotain tuotteiden, palvelujen ja toiminnan kehittämiseen, laadunvarmistukseen, asiakaslähtöisyyteen, henkilöstön kehittämiseen, ympäristövaikutusten vähentämiseen tai turvallisuuden parantamiseen liittyen. Homman juju on siinä, että lupaukset ovat sen verran konkreettisia, että niihin voidaan asettaa tavoitteita. Toiminnan periaatteet tulee olla aina johdon laatima ja sen hengen tulee olla koko henkilöstön tiedossa. Tässä kohdassa on hyvä muistuttaa, että ISO 9001 ja ISO 14001 edellyttävät kannanottoa lakisääteisten vaatimusten noudattamiseen. KUVALINKKI HYPERLINKKI
TOIMINTAKÄSIKIRJAN LINKIT Linkit tekstin jälkeen linkityslomakkeen avulla Toiminnan periaatteet tarkoittavat johdon kannanottoa yrityksen suhtautumisessa laatuun, ympäristöasioiden hoitoon ja turvallisuusasioihin. Se voi olla hyvinkin lyhyt, terävä ja naseva niin, että koko henkilöstö voi helposti omaksua sen toiminnan ohjenuoraksi. Toiminnanperiaatteet voidaan laatia myös menestystekijöiden näkökulmasta eli luetella ja selvittää niitä tekijöitä, joilla tällä toimialalla ja liiketoiminnassa pärjää. Toiminnan periaatteissa tulisi uskaltaa luvata jotain tuotteiden, palvelujen ja toiminnan kehittämiseen, laadunvarmistukseen, asiakaslähtöisyyteen, henkilöstön kehittämiseen, ympäristövaikutusten vähentämiseen tai turvallisuuden parantamiseen liittyen. Homman juju on siinä, että lupaukset ovat sen verran konkreettisia, että niihin voidaan asettaa tavoitteita. Toiminnan periaatteet tulee olla aina johdon laatima ja sen hengen tulee olla koko henkilöstön tiedossa. Tässä kohdassa on hyvä muistuttaa, että ISO 9001 ja ISO 14001 edellyttävät kannanottoa lakisääteisten vaatimusten noudattamiseen. KUVALINKKI KUVA HYPERLINKKI ISO 9000