Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä"— Esityksen transkriptio:

1 Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
= rakenne, jolla johdon tahtotila saadaan koko organisaation tietoon Lähteenä mm: Laatuopas elintarvikealan pk-yrityksille, Sisä-Savon seutuyhtymä

2 Elintarviketurvallisuus: Laadun portaat
SERTIFIOITU LAATUJÄRJESTELMÄ LAATUJÄRJESTELMÄ OMAVALVONTAJÄRJESTELMÄ (Lakisääteisen laadun varmistaminen ja turvaaminen

3 Laadunhallinta toiminnan suunnittelua ja ohjausta, varmistamista ja parantamista signaalit omasta laatutyöstä, asiakkailta, kilpailijoilta, markkinoiden ja yhteiskunnan muutoksista voidaan tehostaa käyttämällä laatutyökaluja, kuten ISO9000-standardiperhe sisältää laatujohtamista ja laadunvarmistusta käsitteleviä standardeja, vapaaehtoisia mutta käyttöön otettaessa sitovia! toimivat siis laadunhallintajärjestelmän pohjana myös laatupalkintotyyppiset seurantajärjestelmät laadunhallintajärjestelmän menetelmänä

4 Laadunhallintajärjestelmä
= toimintajärjestelmä, jossa yrityksen/organisaation toiminnot vaikuttavat tuotteiden ja palveluiden laatuun (Suomen Standardisoimisliitto SFS ry) =tavoitteena varmistaa asiakastyytyväisyys, tuotteiden ja palveluiden laatu, luoda yhtenäinen käytäntö työyhteisössä olennaista johdon ja henkilökunnan sitoutuminen laatutyöhön, ettei se ole ohimenevää

5 Standardiperheen jäseniä -yleisimmät elintarvikealalta
ISO9001, vuodesta 2001 suomenkielisenä soveltuu käyttöön silloin, kun halutaan lisätä toiminnan asiakaslähtöisyyttä, parantaa asiakastyytyväisyyttä, kehittää henkilöstön osaamista ISO14001, vuodesta 2004 suomenkielisenä kun halutaan osoittaa lakisääteisten ympäristövaatimusten täyttäminen, vähentää toiminnan ympäristövaatimuksia, saada aikaan ympäristökustannusten alenema jne. ISO22000, vuodesta 2008 suomenkielisenä elintarviketurvallisuusstandardi soveltuu käytettäväksi koko elintarvikeketjussa

6

7 Laatujärjestelmän valinta

8 Hyvät pohjat onnistunut laatutyöjohtaminen

9 Laatujärjestelmän rakentaminen

10 Laatujärjestelmän rakenne /Laatukäsikirja Eli toimintaperiaatteiden kuvaus
Laatu- /elintarviketurvallisuusjärjestelmän yleiskuvaus (mikä standardi?) Toimintaprosessit (prosessien nimeäminen ja kuvaaminen) Asiakirjojen hallinta (dokumenttien laatiminen ja ohjeistus) Järjestelmän ylläpito (laatutiimin kuvaus ja toiminta, sisäisten auditointien ohjeistus) Resurssien varaaminen ja hallinta Asiakkaan omaisuudesta huolehtiminen Viestintä (sisäinen ja ulkoinen viestintä, sis. asiakasviestintä,; käytännöt, sisällöt ja ohjeistukset) Mittalaitteiden hallinta (tuotanto ym. prosesseihin kuuluvat, esim. lämpömittarit, vaa´at) Asiakastyytyväisyyden varmistaminen Prosessin mittaaminen Poikkeavan tuotteen hallinta Toiminnan kehittäminen

11 Muita laatumerkintöjä
Maakuntien Parhaat MALO-luokitus SETLA Joutsenmerkki Joutsenlippu Sydänmerkki Avainlippu Luomumerkki ym

12 Laatuvastuu – kansallinen laatujärjestelmä
Evira on hyväksynyt vuonna ensimmäiseksi elintarvikelain mukaiseksi kansalliseksi laatujärjestelmäksi Sikava- terveydenhuoltojärjestelmään perustuvan laatujärjestelmän, joka näkyy kuluttajille termillä Laatuvastuu.


Lataa ppt "Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google