USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Laaja-alainen arviointi
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

TYÖSKENTELY Soveltavan harjoittelun tehtävän purkaminen Ohjeet loppuvuoden portfoliotyöskentelyyn Muistilista Portfolion palautus 7.5.2008 klo 16.00. Viimeinen tapaaminen kaikilla 28.4. klo 16-18 psy 2. Syventävä harjoittelu: Opetuksen linjakkuus ja arviointi martin.ubani@helsinki.fi

Uskonnonopettaja -vaikuttaja PARITYÖSKENTELY (5 min) Pohtikaa opettajan koskevia väittämiä opettajan roolin ja asiantuntijuuden näkökulmasta (oletteko samaa/eri mieltä, miksi?): ”Uskonnonopettaja ei eroa muista opettajista” ”Uskonnonopettaja eroaa muista opettajista” Näkemykset käsitellään yhdessä TIEDOLLINEN? PEDAGOGINEN? TYÖYHTEISÖLLINEN? YHTEISKUNNALLINEN? martin.ubani@helsinki.fi

LOPPUKEVÄÄN OHJEISTUS Muistilista Portfolio-ohje (uusittu) Viimeinen tapaaminen kaikilla 28.4. klo 16-18 psy 2. martin.ubani@helsinki.fi

Syventävä harjoittelu (8 op, 5 ov) Tavoitteet Opiskelija syventää valmiuksiaan itsenäiseen opetuksen suunnitteluun ja arviointiin. Hän ottaa vastuuta opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioimisesta sekä eriyttämisestä. Hän perehtyy koko koulun tuloksellisuuden arviointiin. Opiskelija harjaantuu käyttämään monipuolisesti opetuksen työtapoja sekä tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan. Opiskelija saa valmiuksia yhteissuunnitteluun sekä opetussuunnitelman ja opetuksen kehittämiseen. Hän pystyy osallistumaan päätöksentekoon ja arvioimaan työyhteisön toimintaa. Hän perehtyy kodin, koulun ja paikallisyhteisöjen yhteistyöhön sekä muihin koulun toimintaan liittyvien vuorovaikutteisten verkostojen toimintaan. Opiskelija saa valmiuksia oman työnsä arviointiin (reflektioon) ja oman persoonallisen opettajuutensa kehittämiseksi. martin.ubani@helsinki.fi

Syventävä harjoittelu Syventävä harjoittelu 25 h itsenäistä kirjallista työtä (4-5s.) Syventävän harjoittelun suunnittelu ja raportointi Harjoittelun aikana: Kirjaa vapaasti suunnitteluasi ohjanneita lähtökohtia ja periaatteita Tarkastele koulua ”arviointiyhteisönä” ja keskustele koulun arviointikäytännöistä ohjaavan opettajan kanssa -Millaisia? -Syntyhistoria ja perustelut? Raportti: Mitä suunnittelit, miten toteutit? Mitä ja miten arvioit? Miten tavoitteesi/opetuksesi linjakkuus toteutui? Mitä tarkoittaa, että koulu on arviointiyhteisö ja miten se ilmeni omassa toiminnassasi? martin.ubani@helsinki.fi

Syventävän harjoittelun tavoitteet Tee itsellesi käsitekartta, jonka keskellä on ”Linjakas opetus” Mistä osatekijöistä linjakas opetus koostuu? Kuuntele alustus. Täydennä tarvittaessa. Tuo tuotoksesi portfoliokeskusteluun. martin.ubani@helsinki.fi

Arviointi ja opetus Linjakas opetus (Constructive alignment) (Biggs 1996) Opetuksen kokonaissuunnittelulla koherenttiin kokonaisuuteen (vrt. jaksosuunnitelmat): Oppimistavoitteiden täsmällinen määrittely Opetettavan aineksen ja sisällön valinta Oppimisen arviointikeinojen valinta Opetusmenetelmien valinta martin.ubani@helsinki.fi

Arviointi ja tavoiteanalyysi Opetuksen suunnittelu ja arviointi: 1. Sopivien kriteerien asettaminen hyväksyttävälle osaamisen tasolle -opetussuunnitelma, vuositavoitteet, HOPS -opiskelijan rooli 2. Oppimissuoritusten arviointi edellä mainittujen kriteerien mukaisesti (Boud 1995) -arviointimenetelmien sopivuus tavoitteisiin -eri sisällöillä erilainen vaatimustaso eri ikäkausina -opiskelijan rooli martin.ubani@helsinki.fi

Arviointi ja tavoiteanalyysi Millaista oppimista edellytetään eri sisällöistä ja eri ikäkausina? ”Ymmärtämisen” pinnallisuus vs. syvällisyys (Biggs 1999) Opiskellun sisällön toistaminen ilman selkeää käsitteellistä hahmotusta Opiskellun sisällön toistaminen hyödyntäen opettajan antamia käsitteellisiä määritelmiä ja hahmotuksia Oman käsitejärjestelmän kehittelyä opiskellun aineiston pohjalta mutta ainoastaan etsien sopivia vastauksia etukäteen oletettuihin tenttikysymyksiin Oman käsitejärjestelmän syvempi kehittely muun relevantin kirjallisuuden avulla ja oman henkilökohtaisen näkemyksen luominen aihepiiristä Oman käsitejärjestelmän muodostaminen laajan lukeneisuuden, oman ajattelun ja pohdinnan kautta martin.ubani@helsinki.fi

Arvioinnin muodot Kehityksellinen (oppimisen edistäminen) (Brown et al. 1997) Diagnostinen arviointi Osaamisen alkutaso, aktivointi Formatiivinen arviointi Välipalaute Opetuksen ja oppimisen ohjaaminen Arvioiva (yhdenmukainen ja oikeudenmukainen kohtelu) Summatiivinen arviointi Oppimisen lopputulos martin.ubani@helsinki.fi

Arviointikeinojen valinta Kehityksellinen (oppimisen edistäminen) (Brown et al. 1997) oppimisprosessi painottuu autetaan oppilasta kasvamaan ja kehittymään oppijana (ja ihmisenä) kartoittaa, auttaa opettaa työnsä suunnittelussa koko oppimisprosessin ajan jatkuvaa voivat toimia myös oppimista aktivoivana menetelmänä (esim. alun käsitekartta) Esim. luentopäiväkirjat, oppimispäiväkirjat, välitehtävät tai pikaraportit mutta myös tentit martin.ubani@helsinki.fi

Arvioinnin muodot Arvioiva (yhdenmukainen ja oikeudenmukainen kohtelu) summatiivinen arviointi oppimisprodukti painottuu arvioidaan opetuksen (ja oppimisen) lopputulos Päättävät arvioinnit, ylioppilaskoe martin.ubani@helsinki.fi

Syventävän harjoittelun tavoitteet Viimeistele käsitekarttasi Pohdi ja ympyröi alue(/alueet), johon haluat kiinnittää erityistä huomiota tämän harjoittelun aikana Tuo tuotoksesi portfoliokeskusteluun! martin.ubani@helsinki.fi