Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä
Eeva-Leena Aittoniemi
FairUTU Getty Images Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä Totti Tuhkanen Turun yliopiston opintohallinto A.D.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Sähköinen plagiaatintunnistus haltuun -seminaari
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen
Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Hyvä tieteellinen käytäntö
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 10:15 – 10:45 Plagiointivilppi Suomen korkeakouluissa. Miten laajasta ja tutkitusta.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
FUAS Kielet ja viestintä
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Viestintäsuunnitelma
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yliopistojen yhteistyö plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa Aalto, LTY, Taideyliopisto, TTY, UEF, VY Minna Vänskä, kehitysasiantuntija.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tervetuloa orientoitumaan!
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ops seminaari Askola.
F AIR U TU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Tutkielman teko-ohjeet
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Esityksen transkriptio:

Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä Getty Images Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä Totti Tuhkanen Turun yliopiston opintohallinto 25.2.2014 A.D. Getty Images fairUTU

KÄSITELTÄVÄT TEEMAT: Plagiaatintunnistuksen käyttöönotto - Miten? Miksi? Miten hankinnan kanssa voi elää? Mikä ei mennyt pieleen? - Havaintoja hyödyistä ja sitoutumisesta Kehittämisen ja itsetutkiskelun paikkoja - Turussa & muiden yliopistojen kanssa yhteistyössä Työkäsitteistä ja algoritmeistä - Mitä Turnitin tunnistaa, mitä ei? Vastaavuuksista - Mitä Turnitin-raportti näyttää?

80 % opetuksen ja työnohjauksen kehittämishanke (pelisääntöhanke) 1 PT:n käyttöönotto voi olla viisi kertaa ennakoitua isompi prosessi Turnitinin hankita ja käyttöönotto on: 20 % tieto- ja viestintätekniikan käyttöönottohanke (tietojärjestelmähanke) 80 % opetuksen ja työnohjauksen kehittämishanke (pelisääntöhanke) Käyttöönotto voi viivästyä ja kokemukset voivat muuttua kielteisiksi jos resursointi kattaa vain järjestelmähankinnan ja sen suoran ylläpidon tuen. ’Tyhmä järjestelmä’ intuitiivisen prosessin osana vaatii täsmällisesti kuvattuja ja ymmärrettyjä.

2 PT:n sidokset yliopiston tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmiin PT-palvelu on organisaatioon tiiviisti kiinni naulattu järjestelmä. Sen laatuhyödyt kumuloituvat pitkän elinkaaren aikana.

3 Kumuloituvat hyödyt TY:n kokemuksia: Seuratuilla ongelmakursseilla vilpistely on saatu hallintaan! Kohdatut plagiointitapaukset 2005 2012 Turnitin ”puree” !

4 PT:n sidokset yliopiston tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmiin Ohjauskehystä valmisteltaessa määritellään toiminnan rooleja. Tärkeätä on saada yhteiset pelisäännöt koko yliopistolle.

5 PT:n käyttöönoton tasot / kypsyysaste Monissa korkeakouluissa on jääty järjestelmäkäyttäjiksi: palvelutastoa tai plagiarismin hallinnan politiikkaa ei ole määritelty.

6 Paljon melua (lähes) tyhjästä? Kaikki plagiointi ei ole plagiointivilppiä. Plagiointivilppi on osa opiskeluvilppiä.

7 SK 50/2013: ”Ovatko suomalaiset 200 kertaa rehellisempiä kuin ruotsalaiset?” Tieteellisen vilpin seurantavelvoite on kiristymässä ja tilastointi mahdollistunee muutaman vuoden kuluessa TENK:n 14.11.2012 julkaisema ”Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje luo ensimmäistä kertaa korkeakouluille velvoitteen raportoida TENK:lle käsittelyyn otetuista ja käsitellyistä plagiointivilppiä koskevista selvityksistä. (Raportointikäytännön toteutusta selvitellään.) Ruotsissa sanktioihin johtaneiden opiskeluvilppitapausten määrää seurataan vuosi- tilastoinnissa. Määrä nousi 20012011 522%.1 Vuonna 2012 kirjatuista 801 opintovilppitapauksesta vajaat 500 liittyi plagiointiin. 81 % selvitysprosesseista johti määräaikaiseen erottamiseen. Tulokset kertovat sekä ongelman että sen tunnistusmenettelyjen nopeasta kehittymisestä. Högskolverket Rapport 2012:19R Disciplinärenden 2011 vid universitetet och högskolor

135 % 178 % 1033 % 41 % 684 % 175 % 133 % 167 % 140 % 228 % 492 % 202 % 1100 % The Telegraph: The cheating epidemic at Britains’s universities Högskolverket Rapport 2012:19R Disciplinärenden 2011 vid universitetet och högskolor

8 Työkäsitteitä Plagioinnilla tarkoitetaan yleisten tutkimuseettisten normien vastaista toisen henkilön tuottaman aineiston lainaamista ja esittämistä oman työn tuloksena. fairUTU Tekstuaalisen plagioinnin muotoja on kuvattu seuraavasti: 1) ”Kopioi ja liitä” -plagiointi tarkoittaa kopiointia suoraan Internetistä, tulostetusta materiaalista, käsikirjoituksista tms. jonkun muun tuottamasta materiaalista, ja oman nimen liittämistä tekijänä tällaiseen teksiin. Suorat käännökset ilman asianmukaista lähdeviittausta ovat myös kopioi ja liitä -plagiointia. 2) Jälkien häivytys; plagiointi sanaa tai sanoja vaihtamalla tarkoittaa tekstin kopioimista lähteestä siten, että tekee lähdetekstiin vain pieniä muutoksia esim. korvaamalla sanoja niiden synonyymeillä, jättää lähdeviittaukset pois parafraaseista, tai merkitsee suoran lainauksen parafraasiksi. 3) Itsensä plagiointi tarkoittaa saman sisällön käyttämistä useassa eri suorituksessa. 4) Idean, metaforan, konseptin tai tyylin plagiointi tarkoittaa toisen tekijän päättelyn seuraamista vaihe vaiheelta siten, että mukaillaan toisen tekijän teoksen sisältöä ja esitetään lainattu ajatusrakenne tai ilmaisutapa omana. 5) Yhteistoiminnallinen plagiointi tarkoittaa täydellistä tai osittaista vapaamatkustamista ryhmätyössä. 6) Institutionaalinen plagiointi: avustajien/haamukirjoittajien käyttö tekstien valmistelussa. Punaisella on merkitty ne plagioinnin muodot, joita sähköinen Turnitin voi käsitellä. (Lähde: Veikko Surakka et al: Plagiointi opintosuorituksissa. TTY 2003 – luokitus pohjautuu Cecilia Barnbaumin typologiaan vuodelta 2002.; Kari Silpiö, Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opinto-suorituksissa, 77-78)

Eettinen ohjeisto Rehtori Kalervo Väänänen vahvisti 5.9.2013 Turun yliopiston Oppimisen eettiset ohjeet opiskelijoille ja opettajille. Ohjeet sitovat jokaista ylioistoyhteisömme jäsentä henkilökohtaisesti. Opintovilppi on rikkomus tätä ohjeistoa sekä hyvää tieteellistä käytäntöä vastaan.

Eettinen ohjeisto Turun yliopiston toiminnan perusarvoja ovat eettisyys, kriittisyys, luovuus, avoimuus ja yhteisöllisyys. Eettisyys tarkoittaa pyrkimystä hyviin ja oikeisiin ratkaisuihin. Yliopistomme strategian mukaisesti henkilöstö ja opiskelijat noudattavat sekä tutkimustyössä että muussa toiminnassa korkean ammattietiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.1 Turun yliopisto on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohjetta.2 Yliopistoamme sitoo myös yliopistolain velvoite kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Toiminta tulee järjestää eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.3 Nämä toiminnalliset vaatimukset ohjaavat yliopisto-amme yhteisönä, mutta myös sen jokaista jäsentä yksilönä. Eettiset ohjeet opiskelijalle ja opettajalle on kirjoitettu minämuotoon, koska eettisyys toteutuu aina omakohtaisen sitoutumisen kautta. Tavoitteena on turvata Turun yliopistossa luottamusta ja yhteistyötä arvostava ilmapiiri, jossa kaikkien osapuolten on hyvä toimia.4 ______________________________ 1. Turun yliopiston strategia 2013–2016. 2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje 2012. 3. Yliopistolaki 558/2009, 2 §. 4. Nämä ohjeet on valmistellut rehtorin asettama tutkimuksen ja opetuksen eettiset ohjeet -työryhmä. Turun yliopiston johtoryhmän ja opintoasiainneuvoston käsittelyjen pohjalta rehtori on vahvistanut ohjeet käyttöön 5.9.2013. Ohjeiden esikuvana on käytetty Oulun yliopiston vuonna 2005 julkaisemaa opetuksen eettistä ohjeistoa.

1. Päätavoitteeni on oppia. Eettinen ohjeisto Opiskelijana   1.   Päätavoitteeni on oppia. 2.   Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.   Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin rehellisesti. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.  Opintosuoritukseni pohjautuvat aitoon osaamiseen: -   en lunttaa enkä muulla tavoin tee vilppiä opinnoissani -   laadin itse omat harjoitus- ja opinnäytetyöni enkä luvatta hyödynnä toisten työtä -   ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota omiin nimiini internetistä, toisilta opiskelijoilta tai muualta saatavaa tietoa -   en luovuta omia suorituksiani toiselle opiskelijalle vilpilliseen käyttöön enkä itsekään käytä aiempia suorituksiani tai niiden osia uusien pohjana ilman lähdeviittauksia -   pari- ja ryhmätöissä kuvaan tehtävän työnjaon oikeudenmukaisesti ja arviointia tukevalla tavalla. 5.   Opetus- ja tenttitilanteissa toimin muiden työskentelyrauhaa häiritsemättä. 6.   Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä: -   ylläpidän opetustilanteissa positiivista ilmapiiriä olemalla aktiivinen ja vastuun tunteva opiskelija -   annan opetuksesta rakentavaa palautetta -   tarvittaessa kysyn oma-aloitteisesti lisätietoa oikeista menettelytavoista -   tuen ryhmän yhteisiä etuja tilanteissa, joissa yksilöllisiä vaateita ei voida toteuttaa.

1. Päätavoitteeni on edistää opiskelijoiden oppimista. Eettinen ohjeisto Opettajana   1.   Päätavoitteeni on edistää opiskelijoiden oppimista. 2.  Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.  Tiedostan olevani esikuva opiskelijoille ja hyvää työilmapiiriä rakentava kumppani työtovereille. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.   Arvostan ja kehitän työtäni opettajana hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen: -   kohtelen opiskelijoita tasa-arvoisesti ja arvioin heidän oppimistaan oikeudenmukaisesti -   annan positiivista tai rakentavan kriittistä palautetta opintojen etenemisestä -   ohjaan opiskelijaa muuttamaan työskentelytapaansa, jos tunnistan siinä oppimistuloksia heikentäviä tai muiden opiskelijoiden toimintaa häiritseviä piirteitä -   kunnioitan opiskelijoiden näkemyksiä ja heiltä saamaani rakentavaa palautetta -   en vilpillisesti hyödynnä opiskelijoitteni työpanosta. 5.   Otan osaltani vastuun siitä, että opiskelijani saavat riittävät tiedot hyvän tieteellisen käytännön periaatteista ja niiden soveltamisesta omalla tieteenalallani.  Puutun yliopiston menettelyohjeen mukaisesti vilppiin, kuten plagiointiin tai lunttaukseen tentissä. 6.  Vaikeissa ohjaustilanteissa pyydän kollegoiltani tukea ja neuvoja sekä oman että opiskelijan oikeudenmukaisen kohtelun varmistamiseksi.

* = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma Vilppi- käs.ohje Opettaja PT* Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen paperi sähköinen Turun yliopiston menettelyohjeet vilppitapausten varalle -ohjeen mukainen selvitysmenettely vaiheittain kuvattuna. Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Perustapaus: ”puhtaat paperit” Puhdas suoritus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. * = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma Opettaja PTO Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Arviointiraportti Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Ei epäilyä, kaikki OK.

Rehtorin kirjallinen varoitus Vilppi- käs.ohje Rehtori Dekaani Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Tutkintaryhmä (vähintään kaksi yliopiston ulkopuolista asiantuntijaa) Todettu vilppi opinnäytteessä: koko prosessi Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Todettu plagiointi Vähäistä huolimattomuutta Puhdas suoritus Dekaanin kirjallinen huomautus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Vakava plagiointi (opinnäyte). Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK Epätyydyttävä selvitys Rehtorin kirjallinen varoitus Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta-suoritukseen TENK:n ohjeiden mukainen menettely Voi lisäksi esittää yliopiston hallitukselle opiskelijan määrä- aikaista erottamista. Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty

1. Usein tiedekunnan opintopäällikkö tai tutkijakoulukoordinaattori. Selvittäjän ohje Selvittäjä   1.  Usein tiedekunnan opintopäällikkö tai tutkijakoulukoordinaattori. 2.  Valmistelee ja ohjaa selvitysprosessin. 3.  Kuulee kaikkia osapuolia ja valmistelee muistion joka täydentyy selvityksen edetessä. 4.  On sekä opiskelijan että opettajan tukihenkilö.

9 Turun yliopiston vaiheistus Turnitinin käyttöönotossa Sähköisen plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinta ja käyttöönotto 2011-2013 9-12/2011 1. Esiselvitys Markkinatilanne Toimintamallien vertailu Osaamiskartoitus Toiminta- ja tieto-arkkitehtuuri Tietoturva Alustava vaatimus- määrittely  PALVELUN ESISEL-VITYSRAPORTTI JA ELINKAARISUUNNI- TELMA 1-6/2012 2. Pilotointi Käytettävyys Seurattavuus Referenssiaineis- tojen kattavuus Indeksointiteho Sopimusrakenteet Tietoturvaratkaisut Integroitavuus + arvokeskustelut! PALVELUN VAATI- MUSMÄÄRITTELY JA HANKINTA- KRITEERIT 7-8/2012 3. Hankinta Kilpailutus Hankinta-päätös 9-12/2012 4. Käyttöönotto Käyttösääntöjen vahvistaminen Kiinnittäminen oha-prosesseihin Manuaalit ja koulutusaineistot Integrointi Atk-tuen koulutus Opinto- ja kirjasto- hallinnon koulutus Avainkäyttäjien koulutus ja tuki. 1/2013– 5. Käyttö Kaikki väitökset 1.1.2013 alkaen Kandit/gradut 1.8.2013 alkaen Julkaisusarjat 2013 aikana Muu käyttö TY:n strategian ja laatu- tavoitteen mukaan N. 500 osallistujaa 24 koulutustapahtumaa Muutamia kymmeniä väitöksiä

10 Hankinnan perustelut Sähköinen plagiaatintunnistus otettiin osaksi opetuksen ja tutkimuksen tukipalveluita, koska: Opinnäytetekstien kollaasimaisuus ja ’wikipedisaatio’ kuormittavat opettajia yhä enemmän – lähdetiedon käytön ohjausta on tarve tehostaa perus- ja jatko-opinnoissa. Korkeakoulujen laatukilpailu kiristää työnohjausmenettelyjen vaatimuksia – tunnistusjärjestelmiä pidetään koulutuksen ja tutkimuksen laatujärjestelmiin liittyvänä standardivaatimuksena. Suomessa jo 37 korkeakoululla on plagiaatintunnistusjärjestelmä. Monet toimintakulttuurit haastavat opetuksen ja ohjauksen käytännöt Kv-opiskelijarekrytointi on luonut tilausta menettelytavoille, joilla voidaan hallita kulttuurieroista johtuvia adaptoitumisongelmia suomalaiseen toimintaympäristöön. – esim. ohjaajan tekstien suoraa kopioimista ei aina osata mieltää virheeksi. 4. Plagiarismiin liittyvistä ongelmista käydään aktiivista keskustelua, esim: H. Hurme: ”Plagiaattoreiden sisäänmarssi?” C. Woolson: ”When a Mentor becomes a Thief” S-K Spoof: ”Plagioimalla tohtorikoulutukseen?” H. Schmoll: ”Plagiate von Professoren. Ergebenheit macht Diebe.” K. Sintonen: ”Uudet ohjeet tutkimusvilpin ennaltaehkäisemiseksi.” S. Ji: ”90% of peer-reviewed clinical research is completely false” A-L Paavola: ”Kone tunnistaa kopion”

Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socrates_Louvre.jpg + tt Plagiaatintunnistusjärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain lukuvuoden 2012 – 2013 aikana Miten kollaasimaisuus ja wikipedisaatio ilmenevät opinnäytetekstien valmistelussa? Tiedonhankinnan strategiat omaksutaan sosiaalisen median kehyksestä: – tunnuspiirteitä ovat nopeus, intuitiivisuus, kaikkiruokaisuus sekä hakukonemarkkinoiden prioriteettien heijastuminen hyödynnettävään tietosisältöön. ”Google vs. ’avoin Internet’ ” Tiedon verifioitavuudelle syntyy uusia haasteita: – viitejärjestelmän merkitys muuttuu, kun käsitys soveliaista lähteistä laventuu. – Internet-linkkien takana olevan viitetiedon muutosmekanismeja on vaikea arvioida. Opinnäytteissä on havaittavissa siirtymää tiedon proaktiivisesta käsittelystä tiedon reaktiiviseen käsittelyyn (perinteinen lähdekriittinen tiedonhankinta ja referee-prosessit vs. julkaistun tiedon jälkiarviointi). ”Tiedon DNA on muuttunut”

11 Mikä ei mennyt pieleen TY: kokemuksia ja havaintoja 1 Näissä ehkä onnistuttiin: Laajaa käyttöönottoa pohjustavaan pilotointiin osallistui toivottu määrä opettajia ja opiskelijoita (+ dekaanit ja muu hallinto) Opettajista 90 % ja opiskelijoista 100 % on pitänyt Turnitin-järjestelmää hyvin toimivana ja selkeänä käyttää  muutosvastarinta suht’ vähäistä Viestintä ja media tukeneet odotusten hallintaa ja arvokeskustelua ilman ylilyöntejä  ei mielikuvia poliisijärjestelmästä Velvoittavaa käyttöönottoa ennakoiviin koulutuksiin onnistuttiin tavoittamaan oikeat kohderyhmät riittävän kattavasti Tiedekuntiin on organisoitumassa omia PT:n käyttöä kehittäviä ryhmiä  syntyy omaa käyttökulttuuria

TY:n kokemuksia & havaintoja Työaikaa on vapautunut mekaanisesta taustatyöstä varsinaiselle ohjaukselle. Turnitin on tutkielmatekstin sisältöohjauksen tehokas työalusta: kirjoitetut ja sanellut kommentit voidaan liittää suoraan tekstiin. Järjestelmä arkistoi ohjaajan palautteen juuri siinä muodossa kuin se on annettu.

12 Mitä pitää kehittää? TY:n kokemuksia & havaintoja 4 - On edelleen kehitettävä tiedekuntien ja laitosten yhteisiä pelisääntöjä: Olennaisten kysymysten prosessoinnissa auttaa fairUTU-FAQ Pitääkö opiskelijoille etukäteen kertoa Turnitinin käytöstä? Voinko tarkastaa Turnitinilla toisen yliopiston opintosuorituksia? Voinko käyttää Turnitinia usean yliopiston verkosto-opetuksessa? Saako opiskelija tietää, kuka häntä on plagioinut? Sallitaanko kandi-, gradu- ja väitöstöiden samankaltaisuudet? Missä vaiheessa kielen fleksibiliteetti loppuu? Mikä on patenttiaineistojen suoja arviointiprosessissa? Voiko plagiaatintunnistuksen ulkoistaa? Voinko muuttaa vanhan kurssini Turnitin-kurssiksi? Voiko opettaja poistaa tekstin Turnitin-järjestelmän tietokannasta? Miksi Turnitin ei tunnistanut aikaisempia artikkeleitani? Mikä on yksilövastuuni ryhmätöissä? Miten toimin, jos työnohjaaja tai refereetarkastaja julkaisee työni tuloksia?​ Voiko opiskelija omatoimisesti käyttää Turnitin-palvelua?​ Onko väitöksistä tarkastettava osajulkaisut vai riittääkö pelkän yhteenvetoartikkelin tarkastus? Onko materiaalikuvauksen samankaltaisuus väitöksen eri osajulkaisuissa ongelma?

TY:n kokemuksia & havaintoja - On kehitettävä herkkyyttä toimintaympäristön muutostarpeille! - Oireiden hoito ei riitä, on tunnistettava ongelmien syyt ja kyettävä tekemään muutoksia + Toiminta- kulttuuri! ”Turun yliopiston menettely-ohjeet vilppitapaus-ten varalle” Tiedon-hankinta-koulutus Metodi-opetus Opetus-suunni-telmat Arviointi Opetus havainnot toimenpiteet

TY:n kokemuksia & havaintoja - On kehitettävä on opinto- ja tutkimushallinnon käytäntöjä: Tiedekuntakohtaiset ja yliopistojen väliset erot voivat olla suuria. Tarvittaisiin mm: Sitova menettelytapa, kun väitöstutkimusten esitarkastuksen yhteydessä syntyy plagiaattiepäily. Ohje työnohjaajan asemasta väitöstutkimukseen liittyvien artikkeleiden kanssakirjoittajana, työnohjaajana, ja työnohjaajan roolissa väitöksen alkuperäisyystarkastuksen suorittavana asiantuntijana. Suositus itseensä viittaamisen hyväksi käytännöksi. Itseplagioinnin ja hyväksyttävän samasta aiheesta ahkerasti kirjoittelun normatiivinen määrittely vaatii täsmennyksiä ja ohjeita hyvän käytännön ohjeistamiseksi. Ohje Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohjeen raportointivelvoitteiden toimeenpanosta.

TY:n kokemuksia & havaintoja - Yksi hyvin resursoitu hanke tuottaa luo paremman perustan kuin kymmenen aliresursoitua hanketta: Tarvitaan: Korkeakoulujen yhteistyötä PT-järjestelmäpalvelujen asiakkaina ja kilpailuttajina PT-järjestelmien käyttöohjeiden & käyttöliittymien sanastojen harmonisointia sekä seurannan indikaattoreiden määrittelyä. Yhteisiä toimintamalleja suomalaisten referenssitietokantojen nopeaksi kehittämiseksi Kansallinen FAQ

TY:n kokemuksia & havaintoja - Kehitettävä on integrointeja ja tiedonsiirtorajapintojen toimivuutta Yliopiston IDM Moo MOODLE Moodle on sähköinen oppimisalusta, jonka avulla voidaan mm. jakaa materiaaleja, palauttaa tehtäviä, antaa palautetta ja hallita työkalenteria. Kurssi(ympäristö) on opetusryhmän tai työnohjausprosessin kommunikaatiotarpeita tukeva, opettajan ylläpitämä toimialue Moodlessa. Moodle-kurssi Kurssi sisältää Turnitin-palautustehtäviä Palautustehtävä on Moodle-kurssin tallennuspaikka tekstimuotoisille opintosuorituksille, jotka arvioidaan plagiaatintunnistusjärjestelmällä.

Miten PT-järjestelmä toimii teknisesti? OPETTAJA OPISKELIJA Osoitelinkki Perustaa Moodleen Turnitin-palautustehtävän. Laatii kirjallisen opintosuorituksen ja tallentaa tekstin Moodleen 1-n kertaa. Antaa palautetta Arvioi vertailun tulosraportin löydökset. Arvioi ohjaavan palautteen tarpeen. Sanastoa: Moodle: sähköinen oppimisalusta, jonka avulla voidaan mm. jakaa materiaaleja, palauttaa tehtäviä, antaa palautetta ja hallita työkalenteria. Kurssi(ympäristö): opetusryhmän tai työnohjausprosessin kommunikaatio-tarpeita tukeva, opettajan ylläpitämä toimialue Moodlessa. Palautustehtävä: tekstimuotoinen opintosuoritus, joka arvioidaan. Tulosraportti/Turnitin-raportti: plagiaatintunnistusjärjestelmän tuottama kuvaus siitä, mitä sama-sanaisia sisältöjä palautustehtävällä on vertailutietokannoissa olevien tekstien kanssa. PT-järjestelmä Vertailun tulosraportti

Opettajan työnäkymä Saapuneiden palautusten lokero-välilehdellä näet kurssilaistesi palauttamat aineistot. Klik!

Esimerkki 1 Lukema osoittaa, kuinka paljon arvioitavaan tekstiin sisältyy samankaltaisuutta Turnitin-tietokannan aineistoihin verrattuna. Väritehosteella merkitty teksti on samasanaista toisen Turun yliopistossa tietokantaan tallennetun tekstin kanssa. Tulos osoittaa 100% samankaltaisuutta toisen opiskelija- Tekstin kanssa. Click! Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

Esimerkki 1 Voimme nähdä, että: Videos: A: 68% (molemmissa UTU-teksteissä) vastaa nelsonmandela.orgin sisältöä, B: 27-28 % vastaa in.answers.com sivuja (jotka ovat duplikaatteja?) C: 26 % vastavuus toisen yliopiston kahteen tekstipalautukseen (ovat duplikaatteja?) - Tässä tulosnäkymässä on kolme plagiaattia. Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

Esimerkki 2 Plagiaatti? ? Click!

Tässä kirjoittaja on korvannut yksittäisiä numero/koodiarvoja toisiin, mutta hyödyntänyt muun tekstirakenteen sellaisenaan. Kyseessä on heikkotasoinen parafraasi. Esimerkki 2

Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit! Klikkaa! Katso löydöksen alkuperäistekstit Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit! Voit myös tulostaa arviointiraportin pdf-tiedostoksi. Katso opetusvideot: Using Marks and Comments Using Rubrics for Grading and Evaluating Originality näyttää vastaavuudet Grademarkilla liität palautemerkintöjä suoraan tekstiin

Kun tutkailet Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä: Opettajasi ei ajattele, että korkeat %-luvut kertovat ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia esim. sitaateissa tai viitteissä; Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat sisältää ongelmallista sisältöä. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija. Muodollisesti korrekti lähdeviittaus voi olla myös ongelmallinen. “From Ferret we have chosen the base-line dataset (sentence segmentation, tokenisation and lowercase), baseline plus lemmatisation, baseline plus stop-word removal, punctuation removal and number replacement. From the LM models, we have chosen bigram per-plexity and trigram perplexity. From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. “1 Chong, Specia, Mitkov 2010, 2. _________________________ From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. Korrekti viittaus lähteeseen, mutta onko lähde OK? Mahdollinen tulos: Lähteen viittaukset eivät ole kunnossa!

Kun arvioit Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä: Korkeat %-luvut eivät sellaisenaan kerro ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia (sitaateissa tai viitteissä; Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat olla signaali epäkypsästä lähteiden käytöstä. Katso myös >1 % -löydökset. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija; Alkuperäisyyden tarkastus on osa työnohjausta, joten kohdattavia ongelmia on hyvä tarkastella tekstin kypsyysasteen ilmeneminä – puutteista koituvat jälkityöt ovat tekstin edelleen kypsyttelyä. Plagiointiepäilyn kohdatessasi pyydä ensin opiskelijalta selvitystä. Opiskelijalla on oikeus tulla kuulluksi, mutta ei velvollisuutta perustella ratkaisujaan.

Onnea ohjaustyöhön !