Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuho-Matti Pakarinen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena 22.2.2010
2
1. Verkko-oppimateriaalin hyödyntäminen Voi käyttää osana teorian opetusta – Lähdeaineistona – Havainnollistamiseen – Asian/työprosessin harjoitteluun – Motivointiin/”kiinnostuksen herättämiseen” Valmista verkko-oppimateriaalia (sisältöä ja harjoituksia/tehtäviä) on paljon – Esim. OPH, OpettajaTV, Lapin verkkokoulu, alan verkostot jne. Muu webbimateriaali oppimateriaalina – Autenttinen aineisto (kuvina, videoina, teksteinä), esim. ruokalistat, manuaalit, tuoteselostukset, tuotteet jnejne Kirjaston hankkimat eaineistot
3
2. Oppimateriaalin tallennus ja jakelu Käytettävä materiaali koottava johonkin linkkeinä tai tiedostoina Voidaan koota Moodleen, wikiin tai blogiin – riippuen siitä, että mihin ja miten materiaalia käytetään
4
Opiskelijat aktiivisina toimijoina Opiskelijat voivat tuottaa esim. kuvia, videokuvaa (ja liittää näihin tekstiä) ja tallentaa/jakaa nämä verkossa – Kädentöidensä lopputuloksista (esim. kattaukset, leivonnaiset, vaatteet, sorvauksen tulokset, kampaukset jne. ) -> haluttaessa näistä syntyy vaikka opiskelijan portfolio – Työprosesseista ja niiden vaiheista – Produktioissa ja projekteissa – Taululle piirretystä/kirjoitetusta Pienryhmätyöt verkossa – Wiki -> prosessikirjoittaminen, projektit, tutkielmat jne. – Jo oppitunnin aikana voivat työstää suoraan verkkoon ryhmän tuotoksen Oman oppimisen itsenäinen/yhteisöllinen reflektointi – Oppimispäiväkirja (Mooden työkaluilla) – Julkisesti, esim. blogi tai mikroblogi (Twitter)
5
Koulutusprojektin toteuttaminen 1. Verkkoympäristöjen käyttömahdollisuuksien ”avaaminen” koulutusalakohtaisesti -> opettajalle syntyy käsitys/ymmärrys käyttö- mahdollisuuksista Wiki? Blogi? RSS-syöte?
6
2. Oppimisprosessin ja verkon käyttömahdollisuuksien suunnittelu per opintojakso/opettaja
7
Oppimisprosessin suunnittelu Yksilön/ryhmän oppimisprosessi opintojaksolla X Aikaisempi tietämys ja osaaminen Tavoitteena oleva osaaminen Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Moodle- työskentely (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus
8
3. Oppimisprosessin toteuttaminen verkkoon (esim. Moodle) ja verkkovälineiden käytön opiskelu -Tarvelähtöisesti -Samalla rakentaen kurssin toteutus (toiminnallisuudet ja materiaalit)
9
Opiskelijoiden kouluttaminen Elokuussa 2010 Opiskelijoden osattava – Tietokoneen ja Internetin peruskäyttötaidot – Tiedonhankinnan perustaidot – Perustiedot tekijänoikeuksista Olisi hyödyllistä tietää, että mitä välineitä opettajat ovat valinneet käytettäväksi per koulutusohjelma, jotta osataan kouluttaa tarvittavat työvälineet Kouluttajina eOppimiskeskuksen tukihenkilöt ja edistyneet opettajat
10
Opettajien koulutus 1 vuosikurssia opettavat otetaan ensin koulutukseen – Eka jaksolla opettavat koulutetaan maalis-toukokuu – 20h koulutuspaketti A-ajokorttitason tai vastaava osaaminen kaikille Verkko-opetusympäristöt – Ensin yleiskuva käyttömahdollisuuksista Alan olemassa olevan verkkomateriaalin hakeminen ja seulominen opetuskäyttöön (tähän yhdistetään tiedonhankintakoulutus) Moodle, wiki, blogi, syötteet, kuvan ja videon jakopalvelut) – Toteutuksen suunnittelu (kynä ja paperi) – Toteutuksen tekeminen verkkoon (tuki mukana) Tiedonhankintataidot – Kirjaston eaineistot – Tiedonhankinta webistä eOK suunnittelee koulutuksen
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.