Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

F AIR U TU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 28.10.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "F AIR U TU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 28.10.2015."— Esityksen transkriptio:

1 F AIR U TU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 28.10.2015

2 1. MITÄ HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN LOUKKAUKSET OVAT? 2. MITÄ PLAGIOINTI ON? 3. OPISKELUA OHJAAVAT ARVOT TURUN YLIOPISTOSSA 4. OPINNÄYTTEIDEN JA OPINTOSUORITUSTEN SÄHKÖINEN TARKASTUS: MITEN TURNITIN TOIMII? 5. YLEISIÄ PLAGIAATTITYYPPEJÄ – KOLME ESIMERKKIÄ 6. VILPPITAPAUSTEN KÄSITTELY TURUN YLIOPISTOSSA 7. TURNITIN OPISKELIJAN APUVÄLINEENÄ 8. FAIRUTU-PALVELU

3 1. MITÄ HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN LOUKKAUKSET OVAT?

4 Hyvän tieteellisen käytännön loukkauksilla tarkoitetaan epärehellistä toimintaa, joka vahingoittaa tieteellistä tutkimusta ja pahimmillaan mitätöi sen tulokset. Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset jaotellaan kahteen kategoriaan, jotka ovat: vilppi tieteellisessä toiminnassa piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA

5 Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle. Vilppiä on myös toisten tutkijoiden tekemän työn esittäminen omana tutkimuksena. Vilppi jaetaan neljään alakategoriaan: Sepittämisellä (fabrication) tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle. Sepitettyjä havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmillä. Havaintojen vääristelyllä (falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen. Plagioinnilla (plagiarism) eli luvattomalla lainaamisella tarkoitetaan jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Anastamisella (misappropriation) tarkoitetaan toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, - havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä. TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA

6 Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle. Vilppiä on myös toisten tutkijoiden tekemän työn esittäminen omana tutkimuksena. Vilppi jaetaan neljään alakategoriaan: Sepittämisellä (fabrication) tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle. Sepitettyjä havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmillä. Havaintojen vääristelyllä (falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen. Plagioinnilla (plagiarism) eli luvattomalla lainaamisella tarkoitetaan jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Anastamisella (misappropriation) tarkoitetaan toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, - havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä. Sähköinen kontrolli Kaavio: Kari Silpiö 2014. TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA

7 Tekstuaalisen plagioinnin muotoja on kuvattu seuraavasti: 1) ”Kopioi ja liitä” -plagiointi tarkoittaa kopiointia suoraan Internetistä, tulostetusta materiaalista, käsikirjoituksista tms. jonkun muun tuottamasta materiaalista, ja oman nimen liittämistä tekijänä tällaiseen teksiin. Suorat käännökset ilman asianmukaista lähdeviittausta ovat myös kopioi ja liitä -plagiointia. 2) Jälkien häivytys; plagiointi sanaa tai sanoja vaihtamalla tarkoittaa tekstin kopioimista lähteestä siten, että tekee lähdetekstiin vain pieniä muutoksia esim. korvaamalla sanoja niiden synonyymeillä, jättää lähdeviittaukset pois parafraaseista, tai merkitsee suoran lainauksen parafraasiksi. 3) Itsensä plagiointi tarkoittaa saman sisällön käyttämistä useassa eri suorituksessa. 4) Idean, metaforan, konseptin tai tyylin plagiointi tarkoittaa toisen tekijän päättelyn seuraamista vaihe vaiheelta siten, että mukaillaan toisen tekijän teoksen sisältöä ja esitetään lainattu ajatusrakenne tai ilmaisutapa omana. 5) Yhteistoiminnallinen plagiointi tarkoittaa täydellistä tai osittaista vapaamatkustamista ryhmätyössä. 6) Institutionaalinen plagiointi: avustajien/haamukirjoittajien käyttö tekstien valmistelussa. (Lähde: Veikko Surakka et al: Plagiointi opintosuorituksissa. TTY 2003 – luokitus pohjautuu Cecilia Barnbaumin typologiaan vuodelta 2002.; Kari Silpiö, Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opinto-suorituksissa, 77-78) Punaisella on merkitty ne plagioinnin muodot, joita sähköinen Turnitin-tunnistin voi käsitellä. 2. PLAGIOINNIN MUODOT

8 http://www.hs.fi/kotimaa/a1383275416838?ref=hs-art-top-2 ”Huolimattomuus ja piittaamattomuus vs vilpillinen mieli”

9 Seuraamukset: Menetetty uskottavuus tiedeyhteisössä Menetetty kustannussopimus Heikot mahdollisuudet julkaisemiseen jatkossa Sama sanktio myös tutkijakollegalle kun julkaisu oli yhteinen!  Vrt. ryhmätyövilpin sanktiot Ruotsissa!

10 Tapaus 2 ”Kollaasilisuri” (TY 2014) ” ” ” 1”1” 2”2” 3”3” ”1 ”2 ”3 ” ” ” Taustaa: Opinnäyte oli valmisteltu itsenäisesti ulkomailla, jolloin työnohjaussuhde ja vertaislukijapalaute (seminaarityöskentely) olivat ohentuneet minimiin. Perustelu: ”Kaikki sitaateissa plag. syytösten välttämiseksi.” Ongelma: Sitaatio-oikeutta ei muodostu tällä tavoin lähdetietoa käyttämällä. Tarkastajan kokemus: ”Seminaarin jälkeen annoimme korjausehdotukset ja siinä vaiheessa homma meni epämiellyttäväksi. …toistaiseksi ole muuta tullut kuin pahaa mieltä.”

11 Seuraamukset: Puutteellinen jäänyt tiedon prosessointi oli aloitettava alusta Käsikirjoitus oli kirjoitettava uudestaan Viittaamisen perussäännöt oli viimein opiskeltava Työtä oli jatkettava tiiviissä yhteistyössä ohjaajan kanssa. Jos ongelma olisi tullut esiin vasta tiedekuntaan tarkastusta varten jätetyssä käsikirjoituksessa, olisi seuraamuksena ollut vakavan plagiointiepäilyn käsittelyprosessi. …vrt. tapaus ”10 sivua ohjaana väikkäristä” –tapaus TY 2013 Yhteenvetäen: työprosessin aikana saa mokailla, mutta valmiin työn on oltava valmis

12

13 Seuraamukset: Hallinto-oikeuden päätöksellä tutkinto säilyi havaitusta vilpistä huolimatta. HO ei ottanut kantaa vilppikysymykseen, vaan prosessiin, jossa ISY:llä tapahtui muotovirhe: dekaanilla ei ollut oikeutta erilliseen päätökseen jo myönnetyn oppiarvon peruuttamisesta, mutta yliopisto olisi voinut oikaista virheellisen tutkinnonantopäätöksen ilman opiskelijan suostumusta, kun virhe johtui ”asianosaisesta” itsestään eli tämän vilpistä. Oikeuskäytäntöä tällaisesta tapauksesta ei ole – HO:n päätöksillä ei ole ennakkopäätöksen statusta, ISY:n tulisi hakea asiassa KHO:n päätös.

14 AD BD BL BV + €€€ AV ??????????????????????????????????????? plag CASE ÅA 2015

15 Seuraamukset: Rehtorin päätöksellä väitöstutkimus ja sitä edeltäneet opinnäytteet todettiin osittaisiksi plagiaateiksi. Väitös poistettiin kirjastojen tietokannasta ja hakutiedoista. Painettuihin kappaleisiin lisättiin merkintä, että tutkimus on plagiaatti. Tutkintoa ei purettu. Syyksi mainittiin tapahtumien ajallinen etäisyys.

16

17 PALJONKO NÄITÄ TAPAHTUU ? Suomessa tapauksia ei tilastoida. Tähän mm. EU-komissio on kiinnittänyt kriittistä huomiota.

18 Ruotsissa sanktioihin johtaneiden opiskeluvilppitapausten määrää seurataan korkeakoulujen vuositilastoinnissa. – Ruotsalaisen seurantatiedon käytettävyyttä voi heikentää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tapahtumatiedon yhdistäminen tuloskategorioissa. Seurantamenettelyä ollaankin uudistamassa. Opintoihin liittyvien vilppitapausten määrä nousi 2001  2012 531%. 1 Vuonna 2012 Ruotsissa sanktioitiin 801 tapausta, joista n. 450 liittyi plagiointiin; 81 % näistä tapauksista johti opiskelijan määräaikaiseen erottamiseen. – Suomen korkeakoulujen opiskelijamäärään suhteutettuna vertailutaso olisi n. 290 sanktioitua tapausta joista 163 liittyisi plagiointivilppiin. Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, 8-9, 12 diagram 5 (osa).Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor Suomi vs Ruotsi? SK 50/2013: ”Ovatko suomalaiset 200 kertaa rehellisempiä kuin ruotsalaiset?”

19 David Barrett: The cheating epidemic at Britain’s universities. University cheating league table. The Telegraph 05 Mar 2011. University cheating league table 135 % 178 % 1033 % 41 % 684 % 175 % 133 % 167 % 140 % 228 % 492 % 202 % 1100 % Andelen disciplinärenden per lärosäte 2012 (antalet disciplinärenden delat med antal helårsstudenter) Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, s 12, diagram 6.Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor

20 Plagiarism Reference Tariff antaa kansallisen tason ohjeiston eri asteisen plagiointi- vilpin sanktiointiin.

21

22 3. OPISKELUA OHJAAVAT ARVOT TURUN YLIOPISTOSSA

23  Turun yliopiston toiminnan perusarvoja ovat eettisyys, kriittisyys, luovuus, avoimuus ja yhteisöllisyys. Eettisyys tarkoittaa pyrkimystä hyviin ja oikeisiin ratkaisuihin. Yliopistomme strategian mukaisesti henkilöstö ja opiskelijat noudattavat sekä tutkimustyössä että muussa toiminnassa korkean ammattietiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. 1  Turun yliopisto on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohjetta. 2  Yliopistoamme sitoo myös yliopistolain velvoite kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Toiminta tulee järjestää eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. 3  Nämä toiminnalliset vaatimukset ohjaavat yliopistoamme yhteisönä, mutta myös sen jokaista jäsentä yksilönä. Eettiset ohjeet opiskelijalle ja opettajalle on kirjoitettu minämuotoon, koska eettisyys toteutuu aina omakohtaisen sitoutumisen kautta. Tavoitteena on turvata Turun yliopistossa luottamusta ja yhteistyötä arvostava ilmapiiri, jossa kaikkien osapuolten on hyvä toimia. 4 _______________________ 1. Turun yliopiston strategia 2013–2016. 2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje 2012. 3. Yliopistolaki 558/2009, 2 §. 4. Ohjeet on valmistellut rehtorin asettama tutkimuksen ja opetuksen eettiset ohjeet -työryhmä. Turun yliopiston johtoryhmän ja opintoasiainneuvoston käsittelyjen pohjalta rehtori on vahvistanut ohjeet käyttöön 5.9.2013. Ohjeiden esikuvana on käytetty Oulun yliopiston vuonna 2005 julkaisemaa opetuksen eettistä ohjeistoa. Eettinen ohjeisto Eettinen ohjeisto

24 Rehtori Kalervo Väänänen vahvisti 5.9.2013 Turun yliopiston Oppimisen eettiset ohjeet opiskelijoille ja opettajille. Ohjeet sitovat jokaista yliopistoyhteisömme jäsentä henkilökohtaisesti. Opintovilppi on rikkomus tätä ohjeistoa sekä hyvää tieteellistä käytäntöä vastaan. Eettinen ohjeisto Eettinen ohjeisto UTU-online 13.9.2013

25 Opiskelijana 1. Päätavoitteeni on oppia. 2. Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3. Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin rehellisesti. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4. Opintosuoritukseni pohjautuvat aitoon osaamiseen: - en lunttaa enkä muulla tavoin tee vilppiä opinnoissani - laadin itse omat harjoitus- ja opinnäytetyöni enkä luvatta hyödynnä toisten työtä - ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota omiin nimiini internetistä, toisilta opiskelijoilta tai muualta saatavaa tietoa - en luovuta omia suorituksiani toiselle opiskelijalle vilpilliseen käyttöön enkä itsekään käytä aiempia suorituksiani tai niiden osia uusien pohjana ilman lähdeviittauksia - pari- ja ryhmätöissä kuvaan tehtävän työnjaon oikeudenmukaisesti ja arviointia tukevalla tavalla. 5. Opetus- ja tenttitilanteissa toimin muiden työskentelyrauhaa häiritsemättä. 6. Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä: - ylläpidän opetustilanteissa positiivista ilmapiiriä olemalla aktiivinen ja vastuun tunteva opiskelija - annan opetuksesta rakentavaa palautetta - tarvittaessa kysyn oma-aloitteisesti lisätietoa oikeista menettelytavoista 7. Tuen ryhmän yhteisiä etuja tilanteissa, joissa yksilöllisiä vaateita ei voida toteuttaa. Eettinen ohjeisto Eettinen ohjeisto

26 4. OPINNÄYTTEIDEN JA OPINTOSUORITUSTEN ALKUPERÄISYYDEN TARKASTUS - MITEN TURNITIN-PLATIAATINTUNNISTUSJÄRJESTELMÄ TOIMII?

27 Mitä tarkastetaan? Turun yliopistossa tarkastetaan kaikkien alempaan, ylempään ja jatkotutkintoon liittyvien opinnäytteiden alkuperäisyys. Systemaattisesti tarkastetaan myös tutkimussuunnitelmat. Opettajan harkinnan mukaan tarkastetaan myös harjoitustöitä, luentopäiväkirjoja ja välitutkielmia. Näissä yhteyksissä harjoitellaan Turnitin-järjestelmän käyttöä opinnäytteiden käsittelyssä. Tarkastusmenettely

28  Läsnäolon seuranta  Vaiheistettu tehtävienpalautus  Harjoitustehtävät joissa välitön palaute ja oppimisen etenemistä ohjaavat suoritteet  Ryhmätehtävien palautus  Vertaispalautteet  Tutoriaalit ryhmä- ja parityötehtävien toteuttamiseen lähiopetustilanteissa  Opinnäytteiden ja harjoitustöiden alkuperäisyyden tarkastus  Opinnäytetekstien annotointi kirjallisesti tai äänitteenä  Luentosalivideoiden tuotanto ja jakelu  Videoitujen harjoitustehtävien tuotanto ja jakelu  Videomuotoisten opinnäytteiden hallinta  Videodokumenttien jakelu ja hallinta  Oman osaamisen kuvaaminen ja dokumentointi  ePortfolio, ansioluetton tuottaminen VILLE TurnitIn ECHO360 Kyvyt.fi UTU-MOODLE Oppimisalusta, johon on integroitu lisäpalveluja. Käyttäjätietokannassa 47204 käyttäjää (21.10.) (Käyttökonteksti)

29 3. Ref 2. Ref 1. Ref PT Turnitin-plagiaatintunnistin on kehittynyt kokotekstihakukone. Se suorittaa lähdetekstin ja vertailutekstien samankaltaisuusvertailun. Tunnistin osaa käsitellä vaihdettuja sanajärjestyksiä, tehdä vertailuja synonyymisanojen kautta ja vähittäin myös kielestä toiseen. 1. Avoin InternetYli 47 000. 000 000 www-sivua (sisältää myös backupeja eri vuosilta) 2. Kustannetut julkaisutYli 130 miljoonaa artikkelia julkaisuista, joita ei voi löytää avoimesta webistä. (Duodecim-julkaisut mukana!) 3. Vertaisaineisto: opintosuoritukset Yli 350. 000 000 dokumenttia (kasvaa 200 000 dokumenttia /vrk) Turnitin-järjestelmä on käytössä yli 120 maassa ja sillä on yli 21 miljoonaa käyttäjää. Turnitin-plagiaatintunnistimen toimintaperiaate

30 OPETTAJA VERTAILURAPORTTI PT-JÄRJESTELMÄ Opettaja, opiskelija ja tunnistusjärjestelmä OPISKELIJA Antaa palautetta /todistuksen tarkastuksesta Arvioi vertailun tulosraportin löydökset. Arvioi ohjaavan palautteen tarpeen. Osoitelinkki LAATIIMERKITSEE TULKITSEE Laatii kirjallisen opintosuorituksen ja tallentaa tekstin palautustehtävään 1-n kertaa. Perustaa MOODLE-oppimisalustaan ’plagiaatintunnistustehtävän’. 3. Ref 2. Ref 1. Ref Plagiaatintunnistimen toimintaperiaate

31 1. Opiskelija saa opettajalta linkkiosoitteen UTU-Moodleen Tarkastusmenettely

32 2. Opiskelija tallentaa tekstidokumentin Turnitin-palautuslokeroon Tarkastusmenettely

33 3. Opiskelija saa sähköpostiin kuittauksen onnistuneesta tallennuksesta Tarkastusmenettely

34 4. Opiskelija/opettaja avaa Turnitinin tulosraportin Tarkastusmenettely

35 5. YLEISIÄ PLAGIAATTITYYPPEJÄ – KOLME ESIMERKKIÄ

36 Esimerkki 1: Kopioiva lähteiden käyttötapa/ketjutettu sitaatti Lohko 1: suoraan lainattua tekstiä nootteineen lainausmerkeissä tai ilman. Lohko 2: suoraan lainattua tekstiä nootteineen lainausmerkeissä tai ilman. Omia sidesanoja / siirtymäteksti… … jne … Sitaattioikeutta ei synny! Lainausmerkit eivät tee menettelyä hyväksyttäväksi, jos siteerauksen perusperiaate, oman päättelyn tiivis argumen- tointi viittauksella, ei toteudu. Kyse on lainattujen tekstilohkojen koosteesta. Tarkastusmenettely

37 Esimerkki 1: Kopioiva lähteiden käyttötapa/ketjutettu sitaatti Sitaattioikeutta ei synny! Lainausmerkit eivät tee menettelyä hyväksyttäväksi, jos siteerauksen perusperiaate, oman päättelyn tiivis argumen- tointi viittauksella, ei toteudu. Kyse on lainattujen tekstilohkojen koosteesta. Sitaattioikeuden periaatteet on kirjattu tekijänoikeuslakiin §22. Olennaisia vaatimuksia ovat lähteen oikea selkeä merkitseminen sekä perusteltu asiayhteys. Lähteen ja lainaajan välillä tulee olla hyväksyttävä siteerausfunktio: "... olennaista on, että siteerattava teos havainnollistaa, selkeyttää tai taustoittaa jollain tavalla lainaajan omaa esitystä" (Harenko, Kristiina – Niiranen, Valtteri – Tarkela, Pekka: Tekijänoikeus – kommentaari ja käsikirja. Helsinki: WSOYpro, 2006. 175-176.) Siteerattua teosta SAA käyttää omien päätelmien tueksi tai viitatun teoksen problematisoinnin havainnollistamiseksi, mutta toisen tekemää tekstiä EI SAA käyttää korvaamaan omaa tekstiä. Siteerauksen hyväksyttävää laajuutta ei ole normatiivisesti määritelty laissa. "Tarkoituksen edellyttämä laajuus" määritellään tapauskohtaisesti siteerausfunktion toteutumista, hyvää tieteellistä käytäntöä ja asiallista yhteyttä vasten. Tarkastusmenettely

38 Esimerkki 2: Lainattu kuvaustapa ? Tässä kirjoittaja on korvannut yksittäisiä numero/koodiarvoja toisiin, mutta hyödyntänyt muun tekstirakenteen sellaisenaan. Kyseessä on heikkotasoinen parafraasi. Tarkastusmenettely

39 Lukema osoittaa, kuinka paljon arvioitavaan tekstiin sisältyy samankaltaisuutta Turnitin-tietokannan aineistoihin verrattuna. Väritehosteella merkitty teksti on samasanaista toisen Turun yliopistossa tietokantaan tallennetun tekstin kanssa. Tulos osoittaa 100% samankaltaisuutta toisen opiskelija- tekstin kanssa. Esimerkki 3: Kopio Tarkastusmenettely

40 Voimme nähdä, että: A: 68% (molemmissa UTU-teksteissä) vastaa nelsonmandela.orgin sisältöä, B: 27-28 % vastaa in.answers.com sivuja (jotka ovat duplikaatteja?) C: 26 % vastavuus toisen yliopiston kahteen tekstipalautukseen (ovat duplikaatteja?) - Tässä tulosnäkymässä on kolme plagiaattia. Esimerkki 3: Kopio Tarkastusmenettely

41 LÄHELTÄ PITI -TAPAUKSIA… 14/16 VIIKKOHARJOITUSTYÖTÄ SUORAAN WIKIPEDIASTA TAI VANHEMMILTA OPISKELIJOILTA SIMULAATIOHARJOITUKSEN VÄITTELYN VUOROSANAT KOPIOITIIN SUORAAN NETISTÄ IKIVANHA GRADU KOPIOITU PDF:KSI, VAIN NIMIÖLEHTI TEHTY UUSIKSI VÄITÖSKÄSIKIRJOITUKSESSA 10 SIVUA SAMASANAISTA TEKSTIÄ TYÖNOHJAAJAN VÄITÖSKIRJASTA Tarkastusmenettely

42 Hei! Kun tämään sain edellisen opiskeluvilppitapauksen viimein hoidettua, perään tuli seuraava. Kaksi 3. lukukauden opiskelijaa on palauttanut - (tekijänimiä lukuunottamatta) identtisen kopion laajahkosta harjoitustyöstä - kumpikin on palauttanut kirjallisen Statement of Orginality -vakuutuksen (tutustuttu plagiointia käsittelevään tekstiin, ei olla kopioitu, ei olla annettu toiselle omaa tuotosta, ymmärretään vilpin seuraamukset) Peliteoreettisessa tarkastelussa parametereina voimme käyttää esim. seuraavia kolmea tekijää: - onnistuneella vilpillä saavutettava hyöty - kiinni jäämisestä aiheutuva haitta - kiinni jäämisen riski. Kyyninen esimerkki... Hyöty: kopioinnilla säästetään pari viikkoa työaikaa (joka voidaan käyttää toiseen tarkoitukseen) Haitta: menetetään tunnin työpanos (kopiointi + tekijän nimen muuttaminen), muuta ei koeta menetettävän Riski: arvioidaan esimerkiksi suhteessa tarkastettavien harjoitustöiden määrään, aiempiin kokemuksiin vilpin läpimenosta ja käsityksiin toimintaympäristöstä Tarkastellaan ensimmäistä riskin osatekijää kyseisessä tapauksessa: - pienryhmä, 5 opiskelijaa => yhden kopioinnin tapauksessa tarkastetaan vain 4 erilaista tuotosta => Tältä osin suoran kopioinnin tapauksessa kiinnijäämisen riski on SUURI verrattuna esim. 50 opiskelijan ryhmään. Jatketaan tarkastelua: - Opiskelijat eivät tunne harjoitustyön tarkastajaa ennestään => tämä asia ei nosta/laske arviota kokonaisriskistä... joten loppujen riskin arviointiin vaikuttavien tekijöiden pitää rationaalisesti ajateltuna kompensoida pienen ryhmäkoon vaikutus kokonaisriskitasoon. Lisäksi tekoon ryhtymistä voi myös edistää moraalinen neutralisointi (vrt. Nilsson, https://en.wikipedia.org/wiki/Techniques_of_neutralization): - Tekoani kompensoi se, että teon onnistuessa saan kokoon 55 op/v, valmistun aikataulussa, oppilaitos/rahoittaja/jne. ovat tyytyväisiä ja opettaja saa kiitosta opintojakson läpäisyprosentista, oppilaitos ei menetä vuokseni rahaa jne. - Tämä voidaan (tässä tapauksessa) kääntää muotoon, että jos en tee tätä tekoa ON VARMAA, että en saa kokoon 55 op/v, oppilaitos/rahoittaja/jne. eivät ole tyytyväisiä ja opettaja ei saa kiitosta opintojakson läpäisyprosentista, oppilaitos menettää vuokseni rahaa jne. - - - - - Tämä ylimalkainen pohdinta kehkeytyi siitä, että minun softakehitys- yms. teknisillä kursseilla käsittelemäni plagiointivilppitapaukset ovat käytännössä aina copy/paste -tasoista vertaiskopiointia. Nyt ihan oikeasti kylmää selkäpiitäni: ainoastaan siinä tapauksessa, että itse suhtautuisin opiskeluvilppiin välinpitämättömästi (tai minulla ei olisi rohkeutta puuttua siihen), olisi tänään tunnistamallani plagiointtivilpillä ollut mahdollisuus mennä läpi. Kyse kun on muutaman sivun verkkosovelluksesta, jossa kaksi ratkaisua ovat kotisivusta alkaen identtisia (navigointipalkin kirjoitusvirheitä ja layoutin kummallisuuksia myöten). Kun tällaisia käy läpi viisi peräjälkeen, ei kahden samanlaisuus voi jäädä huomaamatta. No joo, tarkemmin tukailtuani kävi ilmi, että kaksi opiskelijaa yrittää saada kummallekin 12op laajuisen opintosuorituksen palauttamalla arvioitavaksi omissa nimissään saman harjoitustyön lisäksi 100 % samat viikkoharjoitukset.

43 Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä tarkasteltaessa: 1. Korkeat %-luvut eivät sellaisenaan kerro ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia (sitaateissa tai viitteissä; 2. Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat olla signaali epäkypsästä lähteiden käytöstä. Katso myös >1 % -löydökset. 3. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija; 4. Alkuperäisyyden tarkastus on osa työnohjausta, joten kohdattavia ongelmia on hyvä tarkastella tekstin kypsyysasteen ilmeneminä – puutteista koituvat jälkityöt ovat tekstin edelleen kypsyttelyä. 5. Opiskelijalla on aina oikeus tulla kuulluksi, mutta ei velvollisuutta perustella ratkaisujaan, jos plagiointiepäily on virinnyt ja sitä käsitellään.

44 Suomessa vallitsee läsnäolevan ohjauksen paradigma. Luottamusperiaatetta pidetään tärkeänä. PT-istunto on työnohjauksen päättävä istunto, kattava opinnäytteen läpikäynti ja arviointitilaisuus. Kuvassa FM Mirkka Hirvonen ja rehtori Kalervo Väänänen Turun yliopistosta.

45 6. VILPPITAPAUSTEN KÄSITTELY TURUN YLIOPISTOSSA

46 Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen PTO Arviointir aportti Ei epäilyä, kaikki OK. fairUTU Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

47 Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen PTO Arviointir aportti Ei epäilyä, kaikki OK. Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen PT* Alkupe- räisyys- raportti Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Puhdas suoritus Perustapaus: ”puhtaat paperit” Saa tiedoksi * = Plagiaa- tintunnis- tusohjelma fairUTU sähköinenpaperi Tarkastaa suorituksen /A-raportin Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

48 Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen PTO Vähäistä huolimattomuutta Epäselvä plag. epäily Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Hyväksyttävä selvitys, OK Alkupe- räisyys- raportti Saa tiedoksi Pientä korjattavaa tai selvitettävää:  ohjausta ja neuvontaa fairUTU Puhdas suoritus Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Suullinen tai kirjallinen selvitys Tarkastaa suorituksen /A-raportin Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

49 Suullinen tai kirjallinen selvitys Tarkastaa suorituksen /A-raportin Selvittäjä Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vähäistä huolimattomuutta Epäselvä plag. epäily Hyväksyttävä selvitys, OK Vahva plag. epäily Epäily aiheeton Alkupe- räisyys- raportti (Tiedekunnan opintopäällikkö) PT Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:  Ilmoitus vilppiepäilystä selvittäjälle fairUTU (Löydät vilppiepäilyn ilmoituslomakkeen fairUTU-sivulta ) Puhdas suoritus Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. joko … Saa tiedoksi Tutkii opettajan ilmoi- tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

50 Suullinen tai kirjallinen selvitys Tarkastaa suorituksen /A-raportin Selvittäjä Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vähäistä huolimattomuutta Epäselvä plag. epäily Hyväksyttävä selvitys, OK Vahva plag. epäily Epäily aiheeton Alkupe- räisyys- raportti (Tiedekunnan opintopäällikkö) PT Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:  Ilmoitus vilppiepäilystä selvittäjälle fairUTU (Löydät vilppiepäilyn ilmoituslomakkeen fairUTU-sivulta ) Puhdas suoritus Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Saa tiedoksi Tutkii opettajan ilmoi- tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Todettu plagiointi Epäily aiheellinen …tai Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

51 Tarkastaa suorituksen /A-raportin Dekaani Selvittäjä Opettaja Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vähäistä huolimattomuutta Epäselvä plag. epäily Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Hyväksyttävä selvitys, OK Vahva plag. epäily Epätyydyttävä selvitys Epäily aiheeton Todettu plagiointi Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta- suoritukseen Alkupe- räisyys- raportti PT Todettu vilppi harjoitustyössä tms. :  selvittäjä esittelee asian dekaanille fairUTU (Huomautuksen formaali pohjateksti kieliversioineen on saatavissa fairUTU-palvelusta) Puhdas suoritus Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Epäily aiheellinen …tai Saa tiedoksi Dekaanin kirjallinen huomautus Pöytäkirja ilmoitetun vilppiepäilyn käsittelystä -Ilmoitetun tapauksen kuvaus -Arviointi -Opiskelijan selvitys -Liitteet Opiskelija Tutkii opettajan ilmoi- tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Suullinen tai kirjallinen selvitys Vilppi- käs.ohje Vilppi- käs.ohje

52 Tutkintaryhmä (vähintään kaksi yliopiston ulkopuolista asiantuntijaa) fairUTU Rehtori Dekaani Selvittäjä Opettaja Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vähäistä huolimattomuutta Epäselvä plag. epäily Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Hyväksyttävä selvitys, OK Tutkii opettajan ilmoi- tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Vahva plag. epäily Epätyydyttävä selvitys Epäily aiheeton Todettu plagiointi Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta- suoritukseen Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Vakava plagiointi (opinnäyte). Voi lisäksi esittää yliopiston hallitukselle opiskelijan määrä- aikaista erottamista. Alkupe- räisyys- raportti PT Todettu vilppi opinnäytteessä:  dekaani esittelee asian rehtorille Rehtorin kirjallinen varoitus Dekaanin kirjallinen huomautus Tarkastaa suorituksen /A-raportin Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Suullinen tai kirjallinen selvitys Puhdas suoritus Saa tiedoksi TENK:n ohjeiden mukainen menettely

53 TY:N TIEDEKUNNAT RAPORTOIVAT NELJÄ KERTAA VUODESSA

54 1.Epäselvältä vaikuttavat tapaukset keskustellaan oman opettajan kanssa. Jos syynä taitojen puute tai pieni huolimattomuus, suoritus voidaan korjata ja palauttaa uudestaan. 2.Vakavammilta vaikuttavissa tapauksissa tiedekunnan Selvittäjä kuulee sekä opiskelijaa että opettajaa ja kirjoittaa tapauksesta selvitysmuistion. Selvitys voi johtaa suorituksen arvosteluun (OK) tai jos kyseessä todettu vilppi, tiedekunnan dekaani antaa opiskelijalle muistutuksen ja suoritus hylätään. 3.Kun kyseessä on opinnäyteteksti, siinä havaittu plagiointi viedään aina rehtorin käsittelyyn. Kurinpidollisena seurauksena voi olla työn hylkäys ja opiskelijan määräaikainen erottaminen.

55 7. TURNITIN OPISKELIJAN APUVÄLINEENÄ

56 1.Pyydä ja kannusta opettajaasi käyttämään Turnitinia siten, että opiskelijoilla on vapaa mahdollisuus tehdä harjoitustekstien välipalautuksia Turnitiniin ja kehittää itsenäisesti lähteiden käyttöä ennen lopullisen tekstin valmistumista. 2.Hyödynnä Turnitinin löytämiä linkkejä ja lähteitä – samaan sisältöalueeseen liittyvät lähteet rikastavat omaa lähdepohjaasi, niitä kannattaa tutkia! 3.Elä pyri väkisin muokaamaan tekstistä ”oman näköistä”. Selkeä ja rehellinen viittaaminen muiden tuottamiin lähteisiin luo päätelmillesi parhaan pohjan ja verifioitavuuden! Ks. Turun yliopiston Moodle-Turnitin käyttöopas opiskelijalle !Turun yliopiston Moodle-Turnitin käyttöopas opiskelijalle

57 8. FAIRUTU-PALVELU

58 www.utu.fi/fairUTU

59 ONNEA ARVIOINTITYÖHÖN ! REX/Moviestore Collection/Dailymail.co.uk


Lataa ppt "F AIR U TU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 28.10.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google