Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSanna-Kaisa Kokkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät 5.5.2004 Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun yliopisto
2
Laadun elementit Prosessikuvaukset kuvaus siitä, mitä kukakin tekee kenelle, miten, milloin ja miksi selkeyttää työn- ja vastuunjakoa eri toimijoiden kesken varmistaa tasa-arvoisen ja –laatuisen palvelun selkeyttää ja rationalisoi työprosesseja helpottaa virheiden tunnistamista, käsittelyä ja korjaamista erinomainen väline uuden henkilöstön perehdyttämisessä
3
Kehittävä laadunvarmistus Laadun kriteerit läpinäkyviksi millä kriteereillä laadukkuutta arvioidaan opetuksen, opetussuunnitelman kannalta? ohjauksen kannalta? opiskelijan kannalta? työnantajan kannalta? kansainvälisen harjoittelun erityiset haasteet kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä panostukset ja odotukset kaikin puolin suurempia verrattuna kotimaiseen harjoitteluun
4
Harjoittelu laadukkaana prosessina 1. Kiinnostuksen herääminen/herättäminen 2. Harjoittelun suunnittelu 3. Hakeutuminen 4. Harjoittelujakson vaiheet 5. Jälkihoito / Arviointi / Seuranta
5
Harjoittelu laadukkaana prosessina Kiinnostuksen herääminen/herättäminen vastuu oikean tiedon tuottamisesta ja jakamisesta opiskelijoille vastuu neuvonnasta ja ohjauksesta kielitaito- ym. realiteetit huomioon harjoittelupaikkaa pohdittaessa!
6
Harjoittelu laadukkaana prosessina Harjoittelun suunnittelu vastuu harjoittelun ja opintosuunnitelman (HOPS) yhteensovittamisesta vastuu rakentuvan opinto- kokonaisuuden mielekkyydestä ja tavoitteellisuudesta vastuu sitouttamisesta, esim. harjoittelusopimuksen avulla
7
Harjoittelu laadukkaana prosessina Hakeutuminen vastuu siitä, että hakuajat ja –asiakirjat ovat ajantasaisia ja helposti saatavilla vastuu hakemusten tekoon liittyvästä neuvonnasta ja ohjauksesta vastuu hakuprosessin sujuvuudesta; kenelle/minne hakemukset jätetään ja mitä niille sen jälkeen tapahtuu vastuu yhteydenpidosta korkeakoulun, työnantajan ja harjoittelijan välillä vastuu kieli- ja kulttuurivalmennuksen järjestämisestä
8
Harjoittelu laadukkaana prosessina Harjoittelujakson vaiheet vastuu käytännön järjestelyihin liittyvästä neuvonnasta (matkat, asuminen, terveydenhoito, vakuutukset ym.) vastuu perehdytyksestä työtehtäviin, työpaikalla tapahtuvasta ohjauksesta, työturvallisuudesta jne. työtehtävien laatu suhteessa opiskelijan oppimistavoitteisiin – vastuu tavoitteiden määrittelystä ja siitä, miten tavoitteiden saavuttamista seurataan vastuu harjoittelujakson päättymiseen liittyvien käytännön järjestelyjen ohjauksesta ja neuvonnasta
9
Harjoittelu laadukkaana prosessina Jälkihoito / Arviointi / Seuranta missä vaiheessa ja kenen kanssa opiskelija neuvottelee harjoittelun hyväksymisestä opintoihin ja millä perusteella asiaa koskeva päätös tehdään? toteutuuko kokemusten jakaminen ja laadun seuraaminen korkeakoulussa, oppiaineessa, opiskelijoiden keskuudessa, CIMO:ssa? pidetäänkö jälkikäteen yhteyttä harjoittelu- työnantajaan palautteen saamiseksi ja keräämiseksi?
10
Linkkejä Laadukas harjoittelu –käsikirja (HY) http://www.helsinki.fi/rekry/materiaalit/laadukasharjoittel u.pdf http://www.helsinki.fi/rekry/materiaalit/laadukasharjoittel u.pdf The Quality Assurance Agency for Higher Education (UK) http://www.qaa.org.uk/ -> Publications -> Code of Practice for... -> Placement Learning http://www.qaa.org.uk/ European Network for Quality Assurance in Higher Education http://www.enqa.net
11
Laadunarvioinnista o Mikä pyydetään, tehdään o Mikä arvioidaan, tehdään paremmin o Mikä palkitaan, tehdään parhaiten
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.