Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä"— Esityksen transkriptio:

1 Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä
Getty Images Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä Totti Tuhkanen Turun yliopiston opintohallinto A.D. Getty Images fairUTU

2 Laatu- Opinto-johtosääntö OPSU fairUTU Moodle Eettinen UTU-Doria
TIETOINFRA NORMATIIVINEN OHJAUS Sidokset Tutkinto- vaatimukset Laatu- käsikirja Opinto-johtosääntö OPSU UTUGS- ohjeisto fairUTU Turnitin Moodle Eettinen ohjeisto Julkaisu- säännöt UTU-Doria Vilppi-käs.ohje FinELib lisensiointi TENK HTK-ohje Arkisto- sääntö

3 Oppimisen eettiset ohjeet Turun yliopistossa
Menettelyohjeet vilppitapausten varalle Tietoa plagiaatintunnistamisesta – fairUTU-palvelu opettajille ja opiskelijoille Miten Turnitin toimii? Miten luen alkuperäisyysraporttia? Miten vältän plagiointia?

4 Eettinen ohjeisto Rehtori Kalervo Väänänen
vahvisti Turun yliopiston Oppimisen eettiset ohjeet opiskelijoille ja opettajille. Ohjeet sitovat jokaista yliopistoyhteisömme jäsentä henkilökohtaisesti. Opintovilppi on rikkomus tätä ohjeistoa sekä hyvää tieteellistä käytäntöä vastaan.

5 Eettinen ohjeisto Turun yliopiston toiminnan perusarvoja ovat eettisyys, kriittisyys, luovuus, avoimuus ja yhteisöllisyys. Eettisyys tarkoittaa pyrkimystä hyviin ja oikeisiin ratkaisuihin. Yliopistomme strategian mukaisesti henkilöstö ja opiskelijat noudattavat sekä tutkimustyössä että muussa toiminnassa korkean ammattietiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.1 Turun yliopisto on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohjetta.2 Yliopistoamme sitoo myös yliopistolain velvoite kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Toiminta tulee järjestää eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.3 Nämä toiminnalliset vaatimukset ohjaavat yliopisto-amme yhteisönä, mutta myös sen jokaista jäsentä yksilönä. Eettiset ohjeet opiskelijalle ja opettajalle on kirjoitettu minämuotoon, koska eettisyys toteutuu aina omakohtaisen sitoutumisen kautta. Tavoitteena on turvata Turun yliopistossa luottamusta ja yhteistyötä arvostava ilmapiiri, jossa kaikkien osapuolten on hyvä toimia.4 ______________________________ 1. Turun yliopiston strategia 2013– Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje Yliopistolaki 558/2009, 2 §. 4. Nämä ohjeet on valmistellut rehtorin asettama tutkimuksen ja opetuksen eettiset ohjeet -työryhmä. Turun yliopiston johtoryhmän ja opintoasiainneuvoston käsittelyjen pohjalta rehtori on vahvistanut ohjeet käyttöön Ohjeiden esikuvana on käytetty Oulun yliopiston vuonna 2005 julkaisemaa opetuksen eettistä ohjeistoa.

6 1. Päätavoitteeni on oppia.
Eettinen ohjeisto Opiskelijana 1.   Päätavoitteeni on oppia. 2.   Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.   Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin rehellisesti. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.  Opintosuoritukseni pohjautuvat aitoon osaamiseen: -   en lunttaa enkä muulla tavoin tee vilppiä opinnoissani -   laadin itse omat harjoitus- ja opinnäytetyöni enkä luvatta hyödynnä toisten työtä -   ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota omiin nimiini internetistä, toisilta opiskelijoilta tai muualta saatavaa tietoa -   en luovuta omia suorituksiani toiselle opiskelijalle vilpilliseen käyttöön enkä itsekään käytä aiempia suorituksiani tai niiden osia uusien pohjana ilman lähdeviittauksia -   pari- ja ryhmätöissä kuvaan tehtävän työnjaon oikeudenmukaisesti ja arviointia tukevalla tavalla. 5.   Opetus- ja tenttitilanteissa toimin muiden työskentelyrauhaa häiritsemättä. 6.   Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä: -   ylläpidän opetustilanteissa positiivista ilmapiiriä olemalla aktiivinen ja vastuun tunteva opiskelija -   annan opetuksesta rakentavaa palautetta -   tarvittaessa kysyn oma-aloitteisesti lisätietoa oikeista menettelytavoista -   tuen ryhmän yhteisiä etuja tilanteissa, joissa yksilöllisiä vaateita ei voida toteuttaa.

7 1. Päätavoitteeni on edistää opiskelijoiden oppimista.
Eettinen ohjeisto Opettajana 1.   Päätavoitteeni on edistää opiskelijoiden oppimista. 2.  Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.  Tiedostan olevani esikuva opiskelijoille ja hyvää työilmapiiriä rakentava kumppani työtovereille. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.   Arvostan ja kehitän työtäni opettajana hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen: -   kohtelen opiskelijoita tasa-arvoisesti ja arvioin heidän oppimistaan oikeudenmukaisesti -   annan positiivista tai rakentavan kriittistä palautetta opintojen etenemisestä -   ohjaan opiskelijaa muuttamaan työskentelytapaansa, jos tunnistan siinä oppimistuloksia heikentäviä tai muiden opiskelijoiden toimintaa häiritseviä piirteitä -   kunnioitan opiskelijoiden näkemyksiä ja heiltä saamaani rakentavaa palautetta -   en vilpillisesti hyödynnä opiskelijoitteni työpanosta. 5.   Otan osaltani vastuun siitä, että opiskelijani saavat riittävät tiedot hyvän tieteellisen käytännön periaatteista ja niiden soveltamisesta omalla tieteenalallani.  Puutun yliopiston menettelyohjeen mukaisesti vilppiin, kuten plagiointiin tai lunttaukseen tentissä. 6.  Vaikeissa ohjaustilanteissa pyydän kollegoiltani tukea ja neuvoja sekä oman että opiskelijan oikeudenmukaisen kohtelun varmistamiseksi.

8 * = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma
Vilppi- käs.ohje Opettaja PT* Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen paperi sähköinen Turun yliopiston menettelyohjeet vilppitapausten varalle -ohjeen mukainen selvitysmenettely vaiheittain kuvattuna. Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Perustapaus: ”puhtaat paperit” Puhdas suoritus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. * = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma Opettaja PTO Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Arviointiraportti Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Ei epäilyä, kaikki OK.

9 Rehtorin kirjallinen varoitus
Vilppi- käs.ohje Rehtori Dekaani Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Tutkintaryhmä (vähintään kaksi yliopiston ulkopuolista asiantuntijaa) Todettu vilppi opinnäytteessä: koko prosessi Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Todettu plagiointi Vähäistä huolimattomuutta Puhdas suoritus Dekaanin kirjallinen huomautus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Vakava plagiointi (opinnäyte). Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK Epätyydyttävä selvitys Rehtorin kirjallinen varoitus Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta-suoritukseen TENK:n ohjeiden mukainen menettely Voi lisäksi esittää yliopiston hallitukselle opiskelijan määrä- aikaista erottamista. Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty

10

11 Opettaja, opiskelija ja tunnistusjärjestelmä
Osoitelinkki Perustaa Moodleen Turnitin-palautustehtävän. Laatii kirjallisen opintosuorituksen ja tallentaa tekstin Moodleen 1-n kertaa. Antaa palautetta Arvioi vertailun tulosraportin löydökset. Arvioi ohjaavan palautteen tarpeen. TURNITIN-JÄRJESTELMÄ VERTAILURAPORTTI TULKITSEE MERKITSEE LAATII

12 Miten Turnitin toimii? Turnitin on kehittynyt kokotekstihakukone, joka suorittaa lähdetekstin ja vertailutekstien samankaltaisuusvertailun. PT osaa käsitellä vaihdettuja sanajärjestyksiä, tehdä vertailuja synonyymisanojen kautta ja vähittäin myös kielestä toiseen. 1. Avoin Internet Yli www-sivua (sisältää myös backupeja eri vuosilta) 2. Kustannetut julkaisut Yli 92 miljoonaa artikkelia julkaisuista, joita ei voi löytää avoimesta webistä. 3. Vertaisaineisto: opintosuoritukset Yli dokumenttia (kasvaa dokumenttia /vrk) 3. Ref 2. Ref 1. Ref PT

13 Voiko sen kanssa elää? Vararehtori Pyykkö: ”Tästä tulee hyvä ohjauksen väline”. Koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö rohkaisee Turun yliopiston opettajia Turnitin-palvelun käyttöön. Puheenvuorossaan Riitta pohtii seuraavia kysymyksiä: Millä tavoin Turnitin-järjestelmän käyttö tukee koulutuksen ja tutkimuksen laatutavoitteita? Ohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutussuhde Avoin keskustelu tiedon laadun kysymyksistä Minkälainen arvoperusta opintosuoritusten alkuperäisyyden arviointimenettelyllä on? Huippulaatu vs. riittämätön laatu Mitkä seikat aktualisoivat tarvetta käyttää tiedon alkuperän tarkastusvälineitä? Hyvään tieteelliseen käytäntöön perehdyttäminen Missä tutkimuksellisen tiedon laadun kriteeristö kuvataan? Sopivatko samat pelisäännöt kaikille kaikissa tiedekunnissa? Saako opettaja riittävästi tukea vilppitapausten käsittelyyn? Onko arviointi proatiivista vai reaktiivista toimintaa? Tutkimustulosten moninkertainen raportointi Onko PT-järjestelmällä vilppiä ennalta ehkäisevää vaikutusta? Kasvaako opettajan työtaakka?

14 Turnitin ”puree” ja auttaa !
Voiko sen kanssa elää? Seuratuilla ongelmakursseilla on luvaton kopiointi on saatu hallintaan! Opiskelijat ovat saaneet Turnitinista hyvän lähteistön tarkastusvälineen. Samalla työaikaa on vapautunut mekaanisesta taustatyöstä varsinaiselle ohjaukselle. Kohdatut plagiointitapaukset 2005 2012 Turnitin ”puree” ja auttaa !

15 1 Miksi? ’Kopiointikulttuurin’ laajuutta ryhdytään seuraamaan maan laajuisesti TENK:n julkaisema ”Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje luo ensimmäistä kertaa korkeakouluille velvoitteen raportoida TENK:lle käsittelyyn otetuista ja käsitellyistä plagiointivilppiä koskevista selvityksistä. Ruotsissa sanktioihin johtaneiden opiskeluvilppitapausten määrää seurataan vuosi- tilastoinnissa. Määrä nousi 2009 % ja 2001 %.1 Tapauksista suuri osa oli plagiarismia. Tulokset kertovat sekä ongelman että sen tunnistusmenettelyjen nopeasta kehittymisestä. Högskolverket Rapport 2012:19R Disciplinärenden 2011 vid universitetet och högskolor

16 Työkäsitteitä ja rajauksia
Plagioinnilla tarkoitetaan yleisten tutkimuseettisten normien vastaista toisen henkilön tuottaman aineiston lainaamista ja esittämistä oman työn tuloksena. fairUTU Tekstuaalisen plagioinnin muotoja on kuvattu seuraavasti: 1) ”Kopioi ja liitä” -plagiointi tarkoittaa kopiointia suoraan Internetistä, tulostetusta materiaalista, käsikirjoituksista tms. jonkun muun tuottamasta materiaalista, ja oman nimen liittämistä tekijänä tällaiseen teksiin. Suorat käännökset ilman asianmukaista lähdeviittausta ovat myös kopioi ja liitä -plagiointia. 2) Jälkien häivytys; plagiointi sanaa tai sanoja vaihtamalla tarkoittaa tekstin kopioimista lähteestä siten, että tekee lähdetekstiin vain pieniä muutoksia esim. korvaamalla sanoja niiden synonyymeillä, jättää lähdeviittaukset pois parafraaseista, tai merkitsee suoran lainauksen parafraasiksi. 3) Itsensä plagiointi tarkoittaa saman sisällön käyttämistä useassa eri suorituksessa. 4) Idean, metaforan, konseptin tai tyylin plagiointi tarkoittaa toisen tekijän päättelyn seuraamista vaihe vaiheelta siten, että mukaillaan toisen tekijän teoksen sisältöä ja esitetään lainattu ajatusrakenne tai ilmaisutapa omana. 5) Yhteistoiminnallinen plagiointi tarkoittaa täydellistä tai osittaista vapaamatkustamista ryhmätyössä. 6) Institutionaalinen plagiointi: avustajien/haamukirjoittajien käyttö tekstien valmistelussa. Punaisella on merkitty ne plagioinnin muodot, joita sähköinen Turnitin voi käsitellä. (Lähde: Veikko Surakka et al: Plagiointi opintosuorituksissa. TTY – luokitus pohjautuu Cecilia Barnbaumin typologiaan vuodelta 2002.; Kari Silpiö, Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opinto-suorituksissa, 77-78)

17

18

19

20

21 Opettajan työnäkymä Saapuneiden palautusten lokero-välilehdellä näet kurssilaistesi palauttamat aineistot. Klik!

22 Esimerkki 1 Lukema osoittaa, kuinka paljon arvioitavaan tekstiin sisältyy samankaltaisuutta Turnitin-tietokannan aineistoihin verrattuna. Väritehosteella merkitty teksti on samasanaista toisen Turun yliopistossa tietokantaan tallennetun tekstin kanssa. Tulos osoittaa 100% samankaltaisuutta toisen opiskelija- Tekstin kanssa. Click! Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

23 Esimerkki 1 Voimme nähdä, että: Videos:
A: 68% (molemmissa UTU-teksteissä) vastaa nelsonmandela.orgin sisältöä, B: % vastaa in.answers.com sivuja (jotka ovat duplikaatteja?) C: 26 % vastavuus toisen yliopiston kahteen tekstipalautukseen (ovat duplikaatteja?) - Tässä tulosnäkymässä on kolme plagiaattia. Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

24 Esimerkki 2 Plagiaatti? ? Click!

25 Tässä kirjoittaja on korvannut yksittäisiä numero/koodiarvoja toisiin, mutta hyödyntänyt muun tekstirakenteen sellaisenaan. Kyseessä on heikkotasoinen parafraasi. Esimerkki 2

26 Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit!
Klikkaa! Katso löydöksen alkuperäistekstit Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit! Voit myös tulostaa arviointiraportin pdf-tiedostoksi. Katso opetusvideot: Using Marks and Comments Using Rubrics for Grading and Evaluating Originality näyttää vastaavuudet Grademarkilla liität palautemerkintöjä suoraan tekstiin

27 Kun tutkailet Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä:
Opettajasi ei ajattele, että korkeat %-luvut kertovat ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia esim. sitaateissa tai viitteissä; Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat sisältää ongelmallista sisältöä. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija. Muodollisesti korrekti lähdeviittaus voi olla myös ongelmallinen. “From Ferret we have chosen the base-line dataset (sentence segmentation, tokenisation and lowercase), baseline plus lemmatisation, baseline plus stop-word removal, punctuation removal and number replacement. From the LM models, we have chosen bigram per-plexity and trigram perplexity. From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. “1 Chong, Specia, Mitkov 2010, 2. _________________________ From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. Korrekti viittaus lähteeseen, mutta onko lähde OK? Mahdollinen tulos: Lähteen viittaukset eivät ole kunnossa!

28 Miten vältän plagiointivilpin?
Kuljeta lähdeviitteet huolellisesti mukana tiedon keruuvaiheesta alkaen! Nootita mieluummin hieman runsaasti kuin liian vähän! Keskustele opettajan kanssa suorituksen yleisistä vaatimuksista – ne muutuvat opintouran aikana. Mieti, miten käyttämäsi tieto on muodostunut, ja miten itse muodostat tietoa. Jos käytät lainattua tietoa vaikka argumentaatiomallissa, kerro mistä olet ottanut virikkeitä.

29 Onnea pintoihin !


Lataa ppt "Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google