Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’02 17.4.2002.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’ Workshop Katja Yritys

Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Äänestysaktiivisuuden lasku herättänyt päättäjät Kansalaiset herätettävä! OPM:n Kasvu kriittiseen kansalaisuuteen -hanke; Kulttuuriministerin Vaikuttajaklubi; Valtikka.net jne Liverpool: äänestäminen kännykällä Steven Clift, Minnesota, USA : e-citizenship

Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Internetin mahdollisuudet kansalaisaktiivisuuden herättämiseen ovat merkittävät! kynnys lähestyä vaikuttajia madaltuu helppo tapa lähettää palautetta EI TAPAHDU ITSESTÄÄN! Verkossa vaikuttamista on harjoiteltava - verkossa!

Verkko-opiskelun lisäarvot Verkko-opetuksesta haetaan lisä-arvoja, mm.: ajan ja paikan rajoitukset vähenevät materiaalin jakelu helpottuu ja materiaali on helpommin päivitettävissä palautteen antaminen ja saaminen helpottuu opittujen tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön helpottuu vuorovaikutustaidot ja ryhmätyötaidot kehittyvät oppimisympäristön laajentuu ympäröivään maailmaan > varsinkin kolme viimeistä kohtaa aiheen puolesta tärkeitä!!

Yhteisöllinen oppiminen Oppimiskäsityksen muuttuminen konstruktivistinen oppimiskäsitys humanistinen oppimiskäsitys Yhteisöllinen oppiminen: jokin yhteisö yrittää yhdessä tietoisesti ymmärtää ja selittää jotain ilmiötä tärkeää oppimisprosessi! ei niinkään lopputulos mahdollisuutena päästä merkityksellisen oppimisen

Itseohjautuvuus - opiskeluprosessiin sitoutuminen - omien oppimistavoitteiden määritteleminen - vastuun kantaminen omasta oppimisesta … sidoksissa yhteisölliseen oppimiseen opiskeluprosessiin sitoutunut opiskelija oppimisyhteisön jäsenenä itseohjautuva opiskelija on yhteistoiminnallinen, yhteistoiminnallinen opiskelija on itseohjautuva Yhteisöllinen oppiminen

Yhteisöllinen oppiminen Edellytykset: jäsenten kesken positiivinen riippuvuus vuorovaikutuksen tukeminen yksilöllinen vastuu sosiaalisten taitojen ja ryhmätyötaitojen harjaannuttaminen ryhmän toiminnan itsearviointi Verkkokeskustelu tyypillinen yhteisöllisen työskentelyn muoto

Yhteisöllinen oppiminen Ohjaajan rooli: oppimisen ohjaaja, neuvonantaja, tietoresurssi ohjaamisen merkitys ei pienene!

Vaikuttamistaidot - oppimisympäristö Toteutettu yhteistyössä TTKK/DMI/Hypermedialaboratorion ja Decretum Solutions Oy Ltd:n kanssa Avoin oppimisympäristö -hankkeen osapilotti Oppisisällön on tuottanut Ari Tammi Decretumista Käsikirjoitus tuotettu verkkomateriaaliksi Hypermedialaboratoriossa Oppimisympäristöalusta A&O ao.tut.fi/vaikuttamistaidot

Vaikuttamistaitojen kolme osiota: media demokratialobbaaminen jokaisen kansalaisen perustaitoja tarvitaan kanssakäymisessä, työelämässä, yhteiskunnassa… Vaikuttamistaidot - ei pelkkää politiikkaa!

Demokratia: perustiedot yhteiskunnan toiminnasta ja kansalaisen oikeuksista ja velvollisuuksista Media: media vaikuttamisen välineenä Lobbaus: vaikuttaminen ihmiseltä ihmiselle Vaikuttamistaidot - ei pelkkää politiikkaa!

Tukee monenlaista oppimista eri konteksteissa Sisältää monipuoliset työkalut opiskelun tueksi Kommunikointityökalut Ryhmätyökalut Työvälineet oman oppimisen jäsentämiseen Tiedostojenhallinta Mahdollisuus tuottaa omaa verkkomateriaalia A&O -oppimisympäristöalusta

A&O -oppimisympäristöalusta A&O etusivu

A&O -oppimisympäristöalusta A&O:n id-kortti ja sähköposti

A&O -oppimisympäristöalusta A&O:n keskusteluryhmä

Opetuskokeilu Kokeiluun osallistuivat Hervannan lukio ja Hervannan ammattioppilaitos Tavoitteet: - herättää opiskelijat huomaamaan omat vaikuttamisen mahdollisuudet - todelliset vaikuttamisen teot - verkon mahdollisuuksien kartoittaminen vaikuttamisen taitojen opiskelussa Kokeilun aikana opiskelijat - opiskelivat vaikuttamisen teoriaa - kävivät verkkokeskustelua toisten opiskelijoiden, tutoreiden ja asiantuntijoiden kanssa - toteuttivat projekteja omista aiheistaan Vaikuttamistaidot -kokeilu

Vaikuttamistaidot -kokeilu Konkreettisina tuloksina: tyytyväisiä opiskelijoita! oikeita vaikuttamisen tekoja: useita julkaistuja mielipidekirjoituksia aloitteita eduskuntaan muutos oppilaitoksen opetussuunnitelmaan... laaja julkisuus lehdistössä: Aamulehti Demari Hervannan sanomat Opettaja 10/2002

- opiskelijoiden kokemuksia Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Opiskelijoiden tavoitteet ja toiveet: - oppia uusia tapoja vaikuttaa - tehdä todellisia tekoja - osa toivoi lisäksi oppivansa tietokoneen ja tietoverkon käyttämistä Toiveet verkko-opiskelusta (lisäarvot): - opiskelu aiempaa vähemmän sidoksissa aikaan ja paikkaan - materiaaliin liittyvät odotukset - opiskelutaitojen kehittyminen

- opiskelijoiden kokemukset Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Tavoitteiden saavuttaminen: - miltei kaikki kokivat saavuttaneensa tavoitteensa “Saimme päättää ja tehdä itsemme näköisiä ja koskevia asioita” Verkko-opiskeluun liittyen: - vastuu omasta oppimisesta kasvoi (74%) - oppimateriaalia enemmän ja monipuolisempaa (42%) - keskustelu muiden kanssa helpotti oppimista (37% kaikista, 58% lukiolaisista)

- opiskelijoiden kokemukset Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Tärkeimmät opitut asiat: - mielipidekirjoitus - aloitteen tekeminen - muutos asenteissa ”Se että mitään ei tapahdu ellei tee asioitte mitään. On turha ruikuttaa jos ei tee asioille mitään.” ”Ettei pidä lannistua ja ajatella että en mä voi tehä mitään ja että ei ne mua kuuntele.”

- opettajien kokemuksia Aihe innosti kaikkia toimijoita! Oikeat tulokset palkitsivat myös opettajia Verkkokeskustelun vilkkaus yllätti keskustelupalstan avulla pohjamateriaalia projektitöille Verkon mahdollisuuksia ei osattu täysin hyödyntää Parasta se, että opiskelijat saivat kokemuksia vaikuttamisesta laillisin keinoin Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

Jatkosuunnitelmat: - päivittää ja laajentaa materiaalia esimerkit harjoitukset - A&O:n uusien opettajan työkalujen käytön suunnittelu - integroida Decretumin Ideahautomo A&O:hon - kehittää edelleen pedagogisia malleja Vaikuttamistaidot - kurssien suunnitteluun - ideoida uusia kursseja materiaalin pohjalta Vaikuttamistaidot työelämässä Verkkodemokratia Tehokasta argumentointia… Vaikuttamistaidot -kurssi tulevaisuudessa

- laajentaa käyttäjäkuntaa myös aikuiset tarvitsevat näitä taitoja! Vaikuttamistaidot osana valtakunnallista opetussuunnitelmaa? Vaikuttamistaidot -kurssi tulevaisuudessa

Enkenberg, J Uutta pedagogiikkaa etsimässä. Teoksessa Julkunen, M. (toim.) Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Juva:WSOY. Silkelä, R Persoonallisesti merkittävät oppimiskokemukset. Teoksessa J. Enkenberg, P. Väisänen & E. Savolainen (toim.) Opettajatiedon kipinöitä. Joensuun yliopisto. Suutarinen, S. (toim.) Nuoresta pätevä kansalainen. Jyväskylä:Jyväskylän yliopistopaino. Takala. P. Demokratian opiskelusta. Teoksessa Blom, H. (toim.) Kansalainen ja demokratia - kohden aktiivista ja osallistuvaa yhteiskuntaopin opiskelua. Hakapaino Oy: Helsinki. Tynjälä, P Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere:Kirjayhtymä Oy. Lähteitä:

KIITOS! Katja Yritys