Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAili Myllymäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi katja.piiksi@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot KAMU - tavoitetutkimusten tulokset 21. - 22.1.1999
2
Mikä Ympäristöverkko on? Ympäristöverkko on perus- ja lukioasteen ympäristökasvatuksen tueksi rakennettu WWW-pohjainen oppimisympäristö oppijat, opettajat ja asiantuntijat tuottavat Ympäristöverkossa omaa ympäristöaiheista oppimateriaalia Katja Piiksi 22.1.1999
3
Ympäristöverkon etusivu http://matwww.ee.tut.fi/ymparistoverkko Katja Piiksi 22.1.1999
4
Ympäristöverkon tilat Mediakeskus sisältää valmista ympäristöaiheista oppimateriaalia sekä uutispalvelun oppimateriaali on jaoteltu kuuteen teemaan: maa, ilma, kulttuuri, vesi, eliöt ja energia Studio sisältää työkaluja oppijoiden projektitöiden työstämiseen Pulinat, Keskustelu, Mindmap, WWW-editori, Kyselytyökalu Katja Piiksi 22.1.1999
5
Ympäristöverkon tilat Kokoushuone opettajien ja asiantuntijoiden tila sisältää työkaluja oppimateriaalin työstämiseen, kommunikointiin sekä arkisto- ja hallinnointitehtäviin Galleria oppijoiden projektitöiden näyttelytila Katja Piiksi 22.1.1999
6
Opetuskokeilut 17.9. - 20.10.1998 mukana Pyynikin koulu ja Ylöjärven lukio yhteensä viisi opettajaa ja 34 oppilasta kokeilutunteja kahdesta seitsemään tuntiin viikossa riippuen kurssista mukana asiantuntijoina henkilöitä Pirkanmaan ympäristökeskuksesta, ECOPLAN-hankkeesta, Suomen Metsäyhdistyksestä ja Suomen luonnonsuojeluliitosta tutkimuksen aineisto kerättiin alku- ja loppukyselylomakkeilla sekä osallistuvan havainnoinnin menetelmällä Katja Piiksi 22.1.1999
7
Kokemuksia ja tuloksia Oppilaat odottivat Ympäristöverkossa opiskelultaan joko uutta tietoa ympäristöstä tai vaihtelevuutta ”perinteiseen” luokkamuotoiseen opetukseen suurin osa oppilaista koki Ympäristöverkon vastanneen heidän odotuksiaan - joidenkin mielestä jopa yli odotusten Katja Piiksi 22.1.1999
8
Kokemuksia ja tuloksia (oppilaat) Ympäristöverkon parhaimmat ominaisuudet: kommunikointivälineet työskentelyn nopeus ja helppous muiden töihin tutustumismahdollisuus Ympäristöverkosta saatu tieto monipuolisuus ja mielenkiintoisuus ulkoasu Katja Piiksi 22.1.1999
9
Kokemuksia ja tuloksia (oppilaat) Ympäristöverkon huonoimmat ominaisuudet: Mindmap-työkalun käytön vaikeus ohjeistuksen epäselvyys WWW-editorin käytön vaikeus tekniikan toimimattomuus yleensä Ympäristöverkossa työskentelyn aikana ei ollut mukana rinnakkaiskouluja -> ei päässyt kokeilemaan Pulinoita Katja Piiksi 22.1.1999
10
Kokemuksia ja tuloksia Opettajat opettajat odottivat Ympäristöverkossa työskentelyltä vaihtelevuutta ja innostavuutta sekä omien tietoteknisten valmiuksien parantumista kokivat odotusten täyttyneen kohtalaisesti Katja Piiksi 22.1.1999
11
Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Ympäristöverkon parhaimmat ominaisuudet: WWW-sivun teon helppous opettajan oman materiaalin tuottamisen ja muokkaamisen mahdollisuus keskustelufoorumi käytön helppous toimintojen oppimisen jälkeen Katja Piiksi 22.1.1999
12
Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Ympäristöverkon huonoimmat ominaisuudet: projektityötä ei editorissa pysty yhtä aikaa työstämään usealta koneelta oppilaiden huono sitoutuminen projektityöskentelyyn työkalujen käyttö vaatii jossakin määrin opettelua Katja Piiksi 22.1.1999
13
Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Opettajan rooli tarkkailija, tekninen tukihenkilö, ohjaaja, ”patistaja ja hiillostaja” Oppilaan rooli itsenäinen, ajatteleva oppija, vaikka kaikki oppilaat eivät aina kyenneet ottamaan vastuuta omasta työstään Katja Piiksi 22.1.1999
14
Seitsemän oppijakeskeistä ominaisuutta Ympäristöverkko tuki osittain oppijakeskeisiä ominaisuuksia (konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, intentionaalisuus, kontekstuaalisuus, siirtovaikutus ja reflektiivisyys) parhaiten Ympäristöverkko tuki konstruktiivisuutta ja yhteistoiminnallisuutta oppilaat opettajia kriittisempiä Katja Piiksi 22.1.1999
15
Havaintoja opetuskokeilun pohjalta opettajat tarvitsevat kattavaa sekä teknistä että pedagogista koulutusta oppimisympäristöjen käyttöön koulujen teknisen tuen tarve uusissa oppimisympäristöissä opiskelu ja oppimisen ohjaaminen vaatii sekä opettajilta että oppilailta uutta asennoitumista oppimiseen ja oppimaan oppimisen valmiuksien kehittämiseen Katja Piiksi 22.1.1999
16
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi katja.piiksi@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot KAMU - tavoitetutkimusten tulokset 21. - 22.1.1999
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.