Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMauno Auvinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT KAMU - tavoitetutkimusten tulokset, 21.-22.1.1999
2
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena Pilottiprojekti käynnistyi maaliskuussa 1998 tavoitteena Tietoverkkoinstituutin opetusmateriaalin kehittäminen: tasotestilomake Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaisten multimedia-aiheinen oppimisympäristö Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
3
Tasotestilomake WWW-pohjainen tasotestilomake kerää opiskelijoiden yhteystiedot mittaa tietoverkkotietämyksen alkutason sisältää sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä Tutkimuskohteet suunnitellun lomakkeen vastattavuus vastaajien mielipide WWW-lomakekyselystä kiinnostus tasotestilomakkeen ideaan kiinnostus mahdollisen oppimisen seurantajärjestelmän toteuttamiseen Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
4
Web-pohjaisen tasotestilomakkeen kysymyksiä Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
5
Kokemuksia ja tuloksia tasotestilomakkeeseen liittyen Tutkimusmenetelmät paperilomakekysely Tietoverkkoinstituutin henkilökunnan haastattelut tasotestilomakkeella kerätty aineisto Johtopäätöksiä yhteystiedot saatiin kerätyksi kattavasti tietoverkkotietojen tietämyksen alkutaso selvisi vastaajat suhtautuivat myönteisesti alkutietojen kartoitukseen ja oppimisen seurantajärjestelmä kiinnostaisi Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
6
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Käyttäjäryhmä työssäkäyvät atk-alan ammattilaiset Oppimisympäristön sisältö teoriamateriaalia verkotetusta multimediasta reaaliaikaista palautetta antavia kontrollikysymyslomakkeita multimedia-aiheinen sanakirja multimedia-aiheista kirjallisuutta esittelevät WWW-sivut news-tyyppinen Ilmoitustaulu-työkalu Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
7
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristön teoriasivujen rakenne Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
8
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Tutkimusongelmat aikuisopiskelijoiden odotuksia oppimisympäristölle oppimisympäristön sopivuus erilaisiin etäopiskelutilanteisiin reaaliaikaisen palautteen merkitys etäopiskelussa Tutkimusmenetelmät alkukysely ennen opiskelun aloittamista loppukysely suorituksen jälkeen Tietoverkkoinstituutin kokemukset Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
9
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Koekäytön tuloksia uudenlaisesta opiskelumateriaalista pidettiin tekniikka toimi ongelmitta materiaalin sisältö vastasi hyvin ennakko-odotuksia kaikki arvioivat oppineensa jotakin uutta multimediasta etäopiskelukokemus oli positiivinen -> lähes jokainen ilmoitti etäopiskelevansa mahdollisuuksien mukaan tulevaisuudessakin reaaliaikaista palautetta antavat kontrollikysymykset koettiin huomattavana lisäarvona esim. kirjaan verrattuna ja kontrollikysymysten antama palaute tutkittiin tarkasti Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999
10
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö muokattu versio Tietoverkkoinstituutin oppimisympäristöstä oppimisympäristön muokkaaminen oli mahdollista, koska Tietoverkkoinstituutin ympäristö oli tuotettu WWW- muotoon TTKK:n Hypermedialaboratorion tutkijan Ossi Nykäsen kehittämällä FML-julkaisutyökalulla suunniteltiin käytettäväksi lukion WWW-Multimedia- Hypermedia -oppitunneilla itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn lukion oppitunneilla oppimisympäristöä koekäytettiin Tamperelaisessa Messukylän lukiossa Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Lukiolaisten oppimisympäristö
11
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö teoriamateriaalia verkotetusta multimediasta multimedia-aiheinen sanakirja multimediakirjallisuutta esittelevät WWW-sivut news-tyyppinen Ilmoitustaulu-työkalu reaaliaikainen Keskustelu-työkalu (Chat) Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Lukiolaisten oppimisympäristön sisältö Lukiolaisten oppimistavoitteet multimedian teoria oppiminen oppia käyttämään tietokonetta ja tietoverkkoa opiskeluvälineenä
12
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaisten ennakko-odotukset oppimisympäristölle oppimisympäristön sopivuus itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn lukion oppitunneilla oppimisympäristöstäkö ratkaisu yhden opettajan ohjaamiin, useammassa luokkahuoneessa samanaikaisesti pidettäviin oppitunteihin? Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Tutkimusongelmat Tutkimusmenetelmät alkukysely ennen opetuskokeilun aloittamista loppukysely opetuskokeilun jälkeen opettajan kokemukset tutkijan osallistuva havainnointi sekä paikan päällä että tietoverkon välityksellä
13
Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaiset olivat sekä atk- että multimediataidoiltaan kovin erilaisia -> tekstimateriaali oli osalle melko vaativaa kaikki oppivat uutta multimediasta ja atk-alan vasta- alkajatkin saivat kokemusta tietokoneista ja tietoverkoista kommunikointityökalut koettiin kivoiksi ja niitä käytettiin paljon. (Opettajan ennakolta huolella suunnittelemat oppitunnit takasivat kommunikointityökalujen järkevän käytön.) multimedia-aiheista sanakirjaa pidettiin hyvänä teknisiä ongelmia ei esiintynyt Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Opetuskokeilun tuloksia
14
Johtopäätöksiä pilottiprojektista WWW-lomake todettiin toimivaksi ja tasotestin idea hyväksi suunnitteilla oleva oppimisenseurantajärjestelmä kannattaa toteuttaa, sillä siitä oltiin kiinnostuneita Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Tasotestilomake Johdatus verkotettuun multimediaan -oppimisympäristöt kahden lähes samansisältöisen oppimisympäristön kehittäminen ei ole järkevää, vaan yhteen oppimisympäristöön kannattaisi ehkä suunnitella eri tasoisia materiaaleja kehitystyö on kannattavaa, koska materiaalilla olisi paljon käyttäjiä, sillä lukiokin tuli mukaan pilottiprojektiin ”sattumalta”
15
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT KAMU - tavoitetutkimusten tulokset, 21.-22.1.1999 ETÄKAMUn ständillä kello 12:00 - 14:00
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.