Johanna Uusimaa, LT, dosentti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Pikku-Diili Helena Vikstedt. Pikku-Diili = ongelmanratkaisukilpailu, jossa opiskelijatiimit ratkovat yritysten antamia kehitystehtäviä vuorokauden.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Rehori-instituutti Koulutus
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Lasten ja Nuorten klinikassa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
HISSIN NOUSUN TAUSTAA Tavoiteasetantaa ja sitoutumista.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.
Mitä opetan ammatillisessa?
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
L6 intro Sakari Jokiranta Haartman-instituutti
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Sähköiset yo-kirjotukset
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Laaja-alainen arviointi
PSYA11 Kandidaatintutkielma
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Miten tulevan neuvolalääkärin taitojen käy, kun ei opetuspotilasta näy ? Johanna Uusimaa, LT, dosentti Lastentautien ja lastenneurologian erikoislääkäri OYS, Lasten ja nuorten klinikka OY, Kliinisen lääketieteen laitos/Lastentaudit

Kehittämishankkeen taustaa LTK:n lääketieteen koulutusohjelmaan sisältyvä ryhmäopetukseen kohdennettu aika 10 v aikana lyhentynyt 50 % opetushenkilökunnan määrää vähennetty opiskelijoiden sisäänottomääriä lisätty opetusryhmien koko kasvanut yksittäisen opiskelijan ohjaamiseen käytettävissä oleva aika entisestään lyhentynyt opiskelijoiden yksilöllinen huomioinen entistä haasteellisempaa

Kehittämishanke Kurssin nimi: Lastentautiopin kurssi (10 op), lastenneurologian ryhmäopetus (ROI) Kohderyhmä: 5. vuosikurssin lääketieteen opiskelijat, 60 opiskelijaa, Oulun yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta/ Kliinisen lääketieteen laitos/ Lastentautien klinikka

Kehittämishankkeen toteutus (20 h) kahden kurssin aikana kevät- ja syyslukukaudella 2013 120 opiskelijaa eli 60 opiskelijaa/kurssi vain yksi opetuskerta/ à 45 min aikaisemman 1.5 h sijasta, 6 opiskelijaa/ryhmä Pienryhmäopetuksen aihe: 4kk-1.5 v ikäisen lapsen neurologinen tutkiminen ja kehitysarvio perusterveydenhuollon yleislääkärin viitekehyksessä Opetuksen tavoitteet: opiskelija oppii keskeisimmät asiat 1) käytettävistä menetelmistä 2) poikkeavaan kehitykseen viittaavista löydöksistä 3) pienen lapsen psykomotorisen kehityksen tukemisesta

Kehittämishankkeen tavoitteet 1) opiskelijoiden aiempaa parempi orientoituminen ja motivoituminen opetustilanteeseen 2) interaktiivisuuden ja opiskelijan oman osallistumisen lisääminen 3) ydinaineksen oppimisen varmistaminen (=riittävät tiedot ja taidot)

Kehittämishankkeen aikana käyttöön otetut opetusmenetelmät ja lähestymistavat Ennakkotehtävä pienryhmäopetusta edeltävä ennakkotehtävä opiskelijoiden opetustilanteeseen orientoitumisen parantamiseksi pohjautui pienryhmäopetusta edeltävään prof Heikki Rantalan luentoon opiskelijoita pyydettiin nimeämään 6 pienen lapsen neurologisessa tutkimisessa huomioitavaa asiaa ja miettimään tutkimusten käytännön toteuttamista ryhmäpalaute ennakkotehtävästä

Ryhmäopetustilanne: opetuspotilaan tutkiminen- käsitekartta Ryhmäopetukseen opettaja valitsi edeltävänä päivänä osastolla olevista potilaista iältään sopivimman opetuspotilaaksi vanhempien suostumuksella. Opetusmenetelmät demonstraatio (vanhemman haastattelu ja lapsen tutkiminen opettajan toimesta-mallioppiminen) interaktiivinen lapsen tutkiminen yhdessä opiskelijoiden kanssa (opiskelijoiden aktivointi, reflektio, vuorovaikutteisuus), opetuskeskustelu ja ydinaineksen kertaaminen opiskelijoille mukaan annettava käsitekartta ydinaineksesta.

Ryhmäopetus alkaa klo 10.00… ja opetuspotilasta ei näy ?

Kuka/mikä avuksi…???

Pienen lapsen neurologinen arvio ”Niilo-nallen kartta ja kompassi” pienen lapsen neurologisen tutkimisen ”kartta” = käsitekartta ”kompassina” 3 K:n periaate: kysele, keskity ja kuuntele vanhempia herkin korvin

Ryhmäopetuksen erityistilanteita huomioitava pienen lapsen tilanne (vierastaminen, väsyminen yms.) tarvittaessa mukautettava opetusta siten, että opetettavat asiat pystytään käymään läpi. Opetuspotilaan äkillinen peruuntuminen

Kehittämishankkeen tulokset Opiskelijapalaute Opettajan näkökulma Ennakkotehtävä ja käsitekartta edesauttoivat oppimista merkittävällä tavalla ei lainkaan-hiukan: 0 % jonkin verran: 4 % paljon: 38 % erittäin paljon: 58 % opiskelijoista Ryhmäopetuksesta opiskelijat arvioivat olevan merkittävästi hyötyä yleislääkärin työhön liittyen paljon: 21 % erittäin paljon: 75 % opiskelijoiden orientoituminen opetustilanteeseen merkittävästi aiempaa parempaa ennakkotehtävän avulla. Jatkossa Optiman hyödyntäminen siten, että opiskelija saa Optimaan palautetusta ennakkotehtävästä henkilökohtaisen kirjallisen palautteen ryhmäpalautteen sijasta Opetuspotilaan äkillistä peruuntumista varten opetusvideo pienen lapsen neurologisesta tutkimisesta.

Yhteenveto Kiitos ! Kehittämishankkeen aikana käyttöön otetut menetelmät Ennakkotehtävä Käsitekartta Niilo-nalle ”akuuttitilanteisiin” avuksi Opetusvideo Luodaan pienillä muutoksilla suuria asioita !